به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

آیا انجام قصاص در حالیکه باعث ترس مردم از اسلام می شود در شرایط امروز جهان جایز است؟
ایجاد شده در: جمعه 1390/7/22 ساعت: 17:23 تعداد بازدید: 94111

کاربران عضو

کد ارسال: 166293301339

ارسال از: پارسا

تعداد ارسال: 1

تعداد تشکر از ایشان : 2

1390/7/25 :تاریخ عضویت


نظر من

سلام

در حال حاضر می بینیم که این حکم و بسیاری از احکام دیگر، برای خیلی از افراد قبول کردنشون سخته و با عقل جور در نمیاد. وقتی هم که بخواهی یه کم چون و چرا کنی، میگن در مورد احکام سؤال نباید کرد. خدا خودش یه صلاحی می دونسته.

پس ظاهرأ میشه که یه حکم، با عقل و فطرت انسان جور در نیاد.

 


5:5   1390/7/29   جمعه

امضاء:

تشکر کنندگان از این ارسال: صدرا, محمد صادق
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301344

ارسال از: محمد صادق

تعداد ارسال: 22

تعداد تشکر از ایشان : 15

1390/7/27 :تاریخ عضویت


توپ رو تو زمین خدا نندازید!

با سلام

من نمیدونم چه دردیه ما هروقت جواب سوال رو میدونیم سینه سپر میکنیم و جواب میدیم . ولی خدا نکنه جواب سوال رو ندونیم ، اون وقت یاد این میفتیم که مگه میشه خدا کار بی حکمت کنه، یا مگه میشه حکمت خدا با فطرت ما نخونه ؟

مشکل اینجاست که مخاطبا قضیه رو مثل ما بر عکس نمیبینن . منظورم اینه که نمیگن چون خدا گفته پس حتما خشن نیست و حتما فطری بلکه میگن چون فطری نیست و وحشتناکه پس حتما خدا نگفته .

منتظر جوابم .

یاعلی

 


17:11   1390/7/30   شنبه

امضاء: مستعلی

تشکر کنندگان از این ارسال: صدرا
   


مدیر انجمن

کد ارسال: 166293301345

ارسال از: مدیر کل تالار

تعداد ارسال: 13

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/3/14 :تاریخ عضویت


توجه به چند نکته

سلام 

چند تا مطلب مهم رو به نظر خوبه بیشتر در نظر بگیریم:

1ـ آیا این مطلب را خدا گفته است یا نه؟

قبل از شروع هر مبحثی باید در مورد وجود یا عدم وجود موضوع اون مبحث تحقیق بکنیم.

وقتی بحثی مثل سنگسار در اینجا توسط یکی از اعضا راه افتاد، تمرکز سوال رو وجود یا عدم وجود چنین حکمی نبود بلکه سوال کننده با فرض وجود چنین حکمی در مورد تبعات او سوال داشت. اما کم کم مسیر بحث به جایی رسید که انگار خود موضوع (سنگسار) محل سوال قرار گرفته که آیا چنین حکمی وجود داره یا نه.

راه حل این مسئله هم خیلی روشنه:

برای آگاهی از اینکه حکمی مثل سنگسار در اسلام وجود داره یا نداره باید به سراغ منابع احکام دین رفت. فکر نکنم با ایجاد بحث در تالار بشه به نتیجه ی خوبی رسید.

 2ـ آیا این حکم خشن است و موجب فرار از اسلام می شود؟

پس از اینکه ثابت شد حکمی به نام سنگسار در دین اسلام وجود داره، حالا ممکنه کسی بپرسه که آیا خشونت موجود در اجرای این حکم منجر به انزجار متدینان به سایر ادیان از اسلام نمی شود؟

جواب به این سوال از دو حالت خارج نیست:

الف: پاسخ مثبت باشد

فرض کنیم معتقد شویم که دیدن حکم سنگسار منجر به فرار غیر مسلمانان از اسلام شود. نتیجه ای که می خواهیم از پاسخ بگیریم چیست؟

1. سنگسار را کنار بگذاریم.

انجام چنین کاری متوقف بر پیش فرض های بسیاری است که خواسته یا ناخواسته در ذهن ما وجود دارد. مثلا:

ـ در زمان صدر اسلام، سنگسار از نظر مسلمانان و غیر مسلمانان حکم خشنی به حساب نمی آمده است و امروزه است که این حکم خشن به نظر می رسد. [این پیش فرض باطل است]

ـ اگر هم در صدر اسلام این حکم خشن به حساب می آمده است، مسلمانان به صورت مخفیانه این کار را انجام می داده اند تا غیر مسلمانان نبینند تا خدای نکرده از اسلام زده نشوند. [این پیش فرض هم باطل است]

ـ و...

اگر معلوم بشود که مجازات سنگسار، همیشه برای نوع بشر خشن به حساب می آمده است، و همچنین این عمل به صورت مخفیانه صورت نمی گرفته است و به دستور معصومین علیهم السلام در ملأ عام طوری که قاعدتا پیروان سایر ادیان هم آن را می دیدند انجام می شده است، نمی توان از خشن بودن آن نتیجه بگیریم که این مجازات تعطیل شود.

2. سنگسار را کنار نمی گذاریم.

این کار یعنی اینکه به عنوان پیروان دین اسلام به دستورات آن پایبند هستیم اگر چه حکمت آن را نفهمیم.

 

ب. پاسخ منفی باشد.

دیگه بحثی باقی نمی مونه

 

3ـ آیا سنگسار مخالف عقل است؟

گفتم که ما حکمت مجازات سنگسار را نمی دانیم . به نظر من ما حکمت هیچ کدام از دستورات الهی را بدون بیان رسولان الهی نمی فهمیم. زیرا اصولا حکمت احکام از دایره فهم و عقل ما خارج است. اگر معصوم به ما نگوید که چرا روزه به این صورت است و یا چرا غسل اینگونه است و یا چرا ما قبل از نماز، وضو می گیریم، اگرچه ممکن است به فواید احکام پی ببریم اما حکمت وضع آنان را به هیچ عنوان متوجه نمی شویم.

البته این پی نبردن ما به حکمتِ وضع شدن احکام، بسیار متفاوت است با غیر عقلی بودن احکام.

اینو می گم چون برخی از بزرگواران در طی بحث احساس کردند که عمل به برخی احکام مخالف عقل است در حالی که اصلا این گونه نیست.

وقتی یک امر می تونه مخالف عقل باشه که حداقل دو شرط زیر را داشته باشد:

1ـ در دایره فهم عقل باشد

2ـ عقل به صورت صریح حکمی مخالف با آن صادر کند.

تنها در این صورت است که  حکمی مخالف عقل می شود. مثلا اگر دین به ما بگوید که اجتماع نقیضین محال نیست، ما می گوییم این حکم دین مخالف عقل است. اما در مورد حکمت وضع احکام  ( و نه فواید احکام) که اساسا خارج از فهم و عقل ما هستند، عقل به هیچ عنوان نمی تواند حکم به مخالفت دهد. بلکه قضیه کاملا عکس این موضوع است:

پس از اینکه عقل خدا را ثابت کرد، و ثابت کرد که خداوند متعال عالم، قادر، و حکیم است و فرستادگانی دارد و پس از اینکه فرستادگان خداوند متعال برای ما ثابت شدند، از آن پس عقل حکم می کند که انسان باید در مقابل احکامی که از جانب خداوند، توسط رسول آمده است، گردن نهد و اطاعت محض نماید.

 

یا علی

 


10:8   1390/8/1   يکشنبه

امضاء: اللهم عجل لولیک الفرج

تشکر کنندگان از این ارسال: MohamadAli
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301348

ارسال از: محمدحسین

تعداد ارسال: 17

تعداد تشکر از ایشان : 12

1390/6/6 :تاریخ عضویت


موافقید کل بحث را باطل اعلام کنیم؟!!!

اولأ؛ روند بحث رو همه ی شرکت کنندگان در بحث مشخص میکنند. این که نفر اول چه سؤالی کرد و حالا موضوع بحث چیست، اصلأ مهم نیست. ظاهرا کسی هم که بحث رو باز کرده خودش یادش رفته بیاد بحثش رو مدیریت کنه!

ثانیأ؛ شما باید این حرف رو دقیقأ بعد از اولین پستی که در بحث قرار گرفت می گذاشتی. چون وقتی یک حکمی رو خدا می ده، بحث کردن در مورد تبعاتش هم باطله. چون حتی اگر خدایی ناکرده، کسی بگوید این حکم فلان نتیجه بد را دارد، حالا باید چه کنیم؟ یعنی حکم خدا غلطه؟ یعنی ائمه نمیدونستند این حکم چنین نتیجه ای داره؟

حالا شما میگی چرا بحث در مورد تبعات سنگسار، به بحث در مورد اصل سنگسار تبدیل شد!

من فکر میکنم این طور که شما میگین، اصلأ نباید چنین بحث هایی در تالار باز کرد. چون پاسخ همه اش رو میشه اینطوری داد.

در مورد عقلانی بودن یا نبودن، تا حدی با شما موافقم. ولی اصلأ بحث مطابقت با عقل رو جناب \"مدیر پایگاه\" باز کردند که البته به نظر من هم جای این حرف، اینجا

نبود.

 


16:48   1390/8/1   يکشنبه

امضاء: و الله اعلم...

تشکر کنندگان از این ارسال: محمد صادق
   


مدیر انجمن

کد ارسال: 166293301349

ارسال از: مدیر کل تالار

تعداد ارسال: 13

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/3/14 :تاریخ عضویت


پاسخ به برخی سوالات

جناب محمد صادق فرموده بودند: 

مشکل اینجاست که مخاطبا قضیه رو مثل ما بر عکس نمیبینن . منظورم اینه که نمیگن چون خدا گفته پس حتما خشن نیست و حتما فطری بلکه میگن چون فطرینیست و وحشتناکه پس حتما خدا نگفته .

 

اولا اینکه مردم اشتباه فکر می کنن یا توجه نمی کنن تقصیر ما نیست. انسان های حق طلب هیچ گاه با دیدن یکی از دستورات یک دین، تحقیق پیرامون اون دین رو کنار نمی ذارن بلکه مجموع تعالیم دین هست که بیانگر حقانیت آن هست. 

بنابراین برای تبلیغ دین بهتر است خودمان دست به کار بشویم و دین اسلام را به بهترین نحوی که بلدیم معرفی کنیم. اما اینکه الآن در رسانه ها مجازات سنگسار را به عنوان نماد اسلام معرفی می کنند و احیانا باعث انزجار سایرین از دین اسلام می شوند، نباید باعث بشه که ما از انجام دستورات الهی سر باز بزنیم.

ثانیا در جواب به اینکه چون سنگسار به تعبیر شما فطری نیست و وحشتناکه، پس حتما خدا نگفته، باید بگم که اول باید ثابت کنیم که اساسا خداوند متعال مجازات خشن تعیین نمی کند. اگر چنین چیزی ثابت نشود، صرف اینکه کاری خشن و وحشتناکه باعث نمیشه که بگیم خدا اون رو تعیین نکرده است.

اگر بخواهیم قبول کنیم که خداوند اساسا مجازات خشن تعیین نمی کند، باید معتقد بشویم که اصلا جهنمی وجود نداره، چون روشنه که جهنم خلق شده که وحشتناک باشه.

ثالثا شما در جایی به این موضوع اشاره کردین که مخاطبین شما قضیه را برعکس می بینن. عرض من این است که اگر واقعا در این نوع بحث ها کسی مخاطب شما هست، و اون شخص مسلمان نیست، اصلا بحث کردن در مورد احکام بی تاثیر است زیرا ابتدا باید رسالت پیامبر اکرم ثابت بشود و بعد از آن است که نوبت به احکام می رسد. اما اگر منظور شما از مخاطب، مخاطبین رسانه های ضد دین هست، به نظر من در این قضیه تقصیر بر گردن آن مخاطبان است زیرا برای آشنایی با یک دین، از احکام آن شروع کرده اند.

 

جناب محمد حسین فرموده بودند:

ثانیأ؛ شما باید این حرف رو دقیقأ بعد از اولین پستی که در بحث قرار گرفت می گذاشتی. چون وقتی یک حکمی رو خدا می ده، بحث کردن در مورد تبعاتش هم باطله. چون حتی اگر خدایی ناکرده، کسی بگوید این حکم فلان نتیجه بد را دارد، حالا باید چه کنیم؟ یعنی حکم خدا غلطه؟ یعنی ائمه نمیدونستند این حکم چنین نتیجه ای داره؟

 

لزوما بحث کردن در مورد تبعات احکام الهی بی فایده نیست. همین توجه به این نکته که واضع احکام، خدایی حکیم و عالم است، ممکنه برای خیلی ها وجود نداشته باشه.

این نوع بحث ها باعث می شه که ما به نکات دیگری برسیم که آن نکات در سایه چنین بحث هایی به دست میاد.

اما اگر منظورتون اینه که بحث کردن به منظور رسیدن به حکمت وضع احکام غلطه و کار بیهوده ایه، بله به نظر من هم بیهوده است زیرا همون طور که قبلا هم گفتم ما به کمک عقل خودمون نمی تونیم به حکمت احکام برسیم.

اما این به این معنا نیست که اصلا در مورد احکام حرف نزنیم.

 

جناب پارسا فرمودند:

در حال حاضر می بینیم که این حکم و بسیاری از احکام دیگر، برای خیلی از افراد قبول کردنشون سخته و با عقل جور در نمیاد. وقتی هم که بخواهی یه کم چون و چرا کنی، میگن در مورد احکام سؤال نباید کرد. خدا خودش یه صلاحی می دونسته.

پس ظاهرأ میشه که یه حکم، با عقل و فطرت انسان جور در نیاد.

 

 

فکر کنم جواب این سوال رو در پست قبلیم به صورت مفصل دادم. اجمالا اینکه حکم سنگسار به هیچ عنوان نه با عقل و نه با فطرت مخالف نیست.

 

 

 

 

 


8:30   1390/8/2   دوشنبه

امضاء: اللهم عجل لولیک الفرج

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


مدیر گروه

کد ارسال: 166293301355

ارسال از: امیر حسین شهیدی

تعداد ارسال: 8

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/5/25 :تاریخ عضویت


تکرار سوال

بسمه تعالی

اولا من سوالی که مطرح کردم رو فراموش نکردم متاسفانه به دلیل مشکلی که داشتم دسترسی به اینترنت نداشتم. 

اما اصولا قصد من از این سوال این نبود که بگم این حکم خدا نیست ، سوال من این بود که 1)با توجه به اینکه این احکام دستورات خدا هستند(با استناد به تمام آنچه که از دوران ایمه نقل شده است) و 2) اینکه ظاهرابرای عقل و فطرت خیلی از انسان ها قبول این برخورد سخت است و باعث زده شدن افراد از دین می شود => عقل حکم می کند که حداقل در این زمانه از انجام این کار خودداری شود و شاید الان وظیه ما چیز دیگری باشد.

من دنبال ایراد این حلقه هستم یعنی به نظر شما فرضیات غلطه یا یا نتیجه گیری؟

البته از آقای محمد حسین بمعذرت می خوام که بحث ادامه داره و ظاهرا نظر ایشون چیز دیگه ایست.

با تشکر

 


7:14   1390/8/3   سه شنبه

امضاء: امیر

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


مدیر گروه

کد ارسال: 166293301379

ارسال از: امیر حسین شهیدی

تعداد ارسال: 8

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/5/25 :تاریخ عضویت


درخواست از مدیر کل تالار

سلام

آقای مدیر کل تالار با توجه به پاسخ های مناسبی که در بحث های مختلف ایراد فرمودید لطفا در این زمینه هم ر اهنمایی لازم را انجام دهید

با تشکر

 


7:32   1390/8/16   دوشنبه

امضاء: امیر

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


مدیر انجمن

کد ارسال: 166293301398

ارسال از: مدیر کل تالار

تعداد ارسال: 13

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/3/14 :تاریخ عضویت


عذر خواهی از تاخیر

سلام

از تاخیر خیلی زیادی که پیش اومد عذر خواهی می کنم

خدما جناب شهیدی:

دو مقدمه شما فرمودین، که روی همین دو تا بحث می کنیم:

1. این احکام دستور خدا هستند.

این یعنی اینکه سوال شما روی اصل موضوع نیست. چس فرض می کنیم که سنگسار حکم خدا است و قاعدتا مدتی هم در صدر اسلام اجرا می شده است. که البته فرض درستی هم هست.

2. ظاهرا برای عقل و فطرت برخی انسان ها، قبول کردن اون سخت هست.

در مورد این مقدمه چند نکته قبلا گفته بودم که الآن مختصرا دوباره می گم:

اولا این غلطه بگیم که عقل انسان ها نمی تونه قبول کنه یا اینکه قبول کردن برای عقل سخته؛ قبلا فتم که عقل نسبت به این موضوع هیچ حکمی نداره.

ثانیا: اما این درسته که طبع انسان این حکم رو خشن می یابه. من کاملا با این حرف موافقم منتهی نکته مهم اینه که ما می خوایم از این چه نتیجه ای بگیریم!

اگر اینکه طبع ما از این حکم خشونت رو استخراج می کنه باعث بشه که این حکم تغییر بکنه یا متوقف بشه، شما باید معتقد بشین در صدر اسلام، مردم این حکم رو خشن نمی دونستن یا اینکه این حکم یواشکی و مخفیانه انجام می گرفته در حالیکه قبلا گفتم این حرف غلطه.

به عبارت دیگه نظر من اینه که همین طور که الآن این حکم خشن به نظر میاد، صدر اسلام هم خشن بوده. لذا خشن بودن اون باعث نمیشه که ما تغییرش بدیم. ضمن اینکه اگر هم بخواهیم تغییرش بدیم، باز نیازمند یک حکم دیگه از طرف دن هستیم.

این نکته خیلی مهم و قابل توجه هست که: مجوز تغییر دادن یک حکم هم باز نیاز به حکم داره.

یعنی در صورتی ما می تونیم یک حکمی رو که ادعا می کنیم خشن هست رو تغییر بدیم که خداوند متعال پیش از اون به ما این اجازه رو داده باشه که احکام خشن رو عوض کنیم. زیرا عوض کردن احکام هم یک فعل هست که نیاز به اجازه داره.

بنابراین از نظر من صرف خشن بودن یک حکمی، نمی تونه باعث بشه که ما حکم و تغییر بدیم یا متوقفش کنیم.

مگر دلیلی داشته باشیم که اون دلیل رو ه باید خود شارع به ما بگه.

 


4:58   1390/9/7   دوشنبه

امضاء: اللهم عجل لولیک الفرج

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301401

ارسال از: علی محمدی

تعداد ارسال: 1

تعداد تشکر از ایشان : 0

1390/9/18 :تاریخ عضویت


قصاص

اگر کمی تامل کنیم آقا امیر المومنین آن داستان زنی را که اینکار راکرده بود شاید همه خواندهایم ولی به کله نسپاردیم مانند قضیه های دیگر

چندین بعد دارد مجازات ها  1 جامعه اسلامی برای همه یکسان باشد

2 امنیت و درآمد و سطح فکر مردم را توسط حاکم اسلامی برآورده ساخته باشد

3 همینطوری که نمیشه چهارتا طلبه بیایند اینجاد بحث کنید که موافقم یا مخالف

4 قانون طلاق اگر درست بشه و زنانی که دیگر نمیخواهند با شوهرشان زندگی کنند تمام این مشکلات حله

 

 


17:18   1390/9/18   جمعه

امضاء: الله محمد فاطمه علی 110

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


مدیر گروه

کد ارسال: 166293301442

ارسال از: امیر حسین شهیدی

تعداد ارسال: 8

تعداد تشکر از ایشان : 8

1390/5/25 :تاریخ عضویت


نمی دونم!

بله بنده قبول دارم که این رسم در زمان حضرت امیر هم خشن بوده اما نکته اینجاست که آیا اون زمان هم از این نکته استفاده می شده و با استفاده از اون راه مسلمون شدن سخت می شده؟

 


10:0   1390/10/2   جمعه

امضاء: امیر

تشکر کنندگان از این ارسال: محمد صادق
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301452

ارسال از: محمد صادق

تعداد ارسال: 22

تعداد تشکر از ایشان : 15

1390/7/27 :تاریخ عضویت


عرب جاهلیت ؛ جاهلیت عرب . . .

ما همه کم و بیش در مورد خوی وحشی و دور از فرهنگ اعراب صدر اسلام شنیدیم.

کمتر کسیبه هست که ماجرای " بای ذنب قتلت " رو ندونه . من هم با صحبت آقای شهیدی موافقم . مردمی که دختر بچه هاشون رو زنده به گور میکردن اصلا بعید نیست که همدیگر رو زنده زنده سنگسار کنن. و اصلا هم  در مورد غیر انسانی بودن یا نبودنش فکر نکنن.

 


6:38   1390/10/5   دوشنبه

امضاء: مستعلی

تشکر کنندگان از این ارسال:
   


کاربران عضو

کد ارسال: 166293301500

ارسال از: moonysky

تعداد ارسال: 1

تعداد تشکر از ایشان : 0

1390/11/12 :تاریخ عضویت


چرا سنگسار بله

به نام خدا

با سلام

در جواب دوستی که فرمودن سنگسار اثر بدی در نگاه مسلمینو غیرمسلمین برای مسلمان شدن میذاره باید بگم از شدت و ضعف جزای گناهان میشه به سنگینی اون پی برد و جزای سنگسار برای بدترین گناه یعنی زناست. بسیاری هستند که اعدام رو هم انسانی نمی دونن پس برای اینکه اونها به اسلام رو بیارن باید این حکمو تعطیل کنیم؟ یا برای خوشایند عده ای مدام از سر و ته احکام بزنیم؟! اینطور نمیشه اقدام کرد و خود را توجیه نمود.

 


4:8   1390/11/13   پنجشنبه

امضاء:

تشکر کنندگان از این ارسال:
   

اولينبعدي |  1 | 2 |  3 |  4قبليآخرين
تعداد مطالب در هر صفحه: 102050  

نمایش همه

 

دسترسی سریع:

سایر بحث های این گروه

 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

11 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73636409

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67024095

. بازديدهاي امروز: 1006

. بازديدهاي دیروز: 5043

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: