به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• محمد بن عبدالوهاب

موضوع: وهابیت

کلمات کليدي:

 

به قطع می‌توان ادعا كرد که اساس اعتقاد وهابیون را آرا و افکار ابن تیمیه تشکیل می‌دهد.

ابن تیمیه فردی تندخو بود و در بحث گاه بسیار تند می شد و به مخاطب اهانت می کرد، البته این تند خویی در آثار او و پیروانش بسیار مشهود است.

در شهر حرّان که در گذشته شهری باشکوه بود و امروزه از شهرهای ویران ترکیه است به دنیا آمد، ابن تیمیه خود بارها در تصانیفش، این شهر را مرکز صابئه و بت پرستان و فلاسفه خوانده است . او  در  خانه ای پرورش یافت  که  اعضای  آن  بیش  از  یک قرن پرچمدار مذهب  حنبلی  بودند.  شهاب الدین (پدر ابن تیمیه) در شهر دمشق  رئیس  دار الحدیث  و  در  جامع  این  شهر  صاحب  کرسی  شد  و روزهای جمعه در آنجا سخنرانی می‌کرد. در ۶٨٢ هـ ق  با مرگ پدر ، تقی الدین ابن تیمیه در دارالحدیث به تدریس پرداخت. از جمله عقاید او جهت دار بودن خداوند بود و اینكه خداوند قابل اشاره حسی و در آسمان است. در جوار مصلای شهر سنگی را که می‌گفتند : اثر پای حضرت رسول صلّی الله علیه و آله وسلّم بر آن هست و مردم به آن تبرک می‌جستند شکست و گفت تبرک و بوسیدن آن جایز نیست. بعدها وهابیان راهش را ادامه دادند و هر تذلل و فرو تنی را ولو به قصد احترام و تکریم عبادت پنداشتند و چون عبادت تنها مخصوص خداست دست به تكفیر و مشرك خواندن مسلمانان زدند كه این خود نشانه ای از جمود و سطحی نگری آنهاست.

در سالی بحث و مناقشه درباره کتاب العقیدة الواسطیه (یکی از کتب ابن تیمیه) پیش آمد و کار به آنجا رسید که نایب السلطنه فرمان داد کسی درباره عقاید سخن نگوید، با رسیدن خبر این واقعه به مصر ، ابن تیمیه را برای محاکمه به مصر احضار کردند و در قلعه جبل قاهره مجلس محاکمه برپا شد، قاضی او را به دلیل پاسخ ندادن محکوم به زندان کرد و او را در حارّة الدِیلم به زندان افکندند.

بعد تر امیرحسام الدین مهنا بن ملک عیسی به زندان رفت و او را سوگند داد تا با او از زندان بیرون بیاید و او از زندان خارج شد.

در. ٧٢۶ هـ . ق بار دیگر در قلعه دمشق زندانی شد و سبب آن این بود که شاگردش ابن قیَّم در شهر قدس شفاعت و توسل به انبیاء را به فتوای ابن تیمیه جایز نشمرد.

در٧٢٨ هـ . ق کتاب و کاغذ و قلم را در زندان از او گرفتند ، چون قاضی القضات مالکی قاهره کتابی در مساله زیارت نوشت و ابن تیمیه ردی بر آن نوشت و او را جاهل خواند. ابن تیمیه در شب دوشنبه ٢۰ ذیقعده همان سال در زندان قلعه دمشق مرد و ابن کثیر از شاگردانش بر جنازه ‌اش حاضر شده است.

 

 

 

 

نوشته شده توسط گروه وهابیت در روز يکشنبه 1390/3/15 ساعت 8:32

من این مطلب را پسندیدم


نظرات ارسال شده 2 نظر:

رضا مهرانی:

جالب بود ممنون


shoayb:

ba salam man ahle sonate yamanam baraat mijoyam azin marde khabis

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2 از 2 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

9 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73629785

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67017853

. بازديدهاي امروز: 5036

. بازديدهاي دیروز: 4339

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: