• عدم اختصاص عید غدیر به شيعیان
موضوع: بزرگ ترین عید مسلمین
کلمات کليدي:
عید غدیر به عنوان بزرگترین عید امت اسلامی، تنها به شيعیان مربوط نيست، هر چند که شيعه، دلبستگي خاصّي نسبت به آن دارد. فرقههاي ديگر مسلمين هم در عيد گرفتن غدير، با شيعه شريکند. و بزرگاني از غير شيعه در فضيلت اين روز و عيد بودنش به خاطر تعيين اميرالمؤمنين عليهالسلام به مقام والاي ولايت از سوي حضرت رسول صلياللهعليهوآله سخناني ابراز کردهاند؛ چرا که اين موسم، موسم شادماني هواداران حضرت علي عليهالسلام است؛ چه او را به عنوان جانشين بلا فصل پيامبر صلياللهعليهوآله بدانند، چه چهارمين خليفه.
«بيروني» از عالمان اهلسنت در کتاب «الآثار الباقية»، روز غدير خم را از روزهايي ميداند که اهل اسلام آن را از اعياد به حساب آوردهاند.[1]
ابنطلحه شافعي دیگر عالم سنی مذهب ميگويد:
«روز غدير خم، امير المؤمنين عليهالسلام آن را در شعر خود ذکر کرده و آن روز عيد و موسم به حساب ميآيد، زيرا آن روز وقتي است که رسول خدا صلياللهعليهوآله او را به اين منزلت منصوب کرده و بر ساير خلائق برتري داده است».[2]
و نيز ميگويد:
«هر معنايي که اثباتش ممکن است و لفظ مولي براي رسول خدا صلياللهعليهوآله بر آن دلالت داشته باشد، حضرت صلياللهعليهوآله آن را براي علي عليهالسلام قرار داده است، و اين مرتبهاي است بلند، و منزلتي است عظيم، و درجهاي است عالي، و مکانتي است رفيع، که پيامبر صلياللهعليهوآله حضرت علي عليهالسلام را به آن اختصاص داده است. و لذا آن روز، روز عيد و موسم سرور براي اولياي الهي گشته است».[3]
از کتب تاريخ، استفاده ميشود که امّت اسلامي در شرق و غرب، در عيد بودن آن متّفقاند و مصريان و مغربيان و عراقيان، به جايگاه آن اعتنا و اهتمام داشتهاند. و روز غدير نزد آنان به عنوان روزي مشخّص براي نماز، دعا، خطبه و مديحهسرايي مشهور بوده است، و نامگذاري اين روز به عيد، مورد اتفاق بوده است.[4]
ابنخلّکان سنی مذهب ميگويد:
«پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله هنگام بازگشت از مکّه در حجّة الوداع، وقتي به غدير خم رسيد، ميان خود و علي عليهالسلام عقد برادري بست و او را براي خود، همچون هارون براي حضرت موسي عليهالسلام دانست و فرمود: «خدايا! کساني که ولايت او را پذيرا شدند دوست بدار و کساني که تحت سلطه ولايت او نرفته و با او دشمني ورزيدند دشمن بدار، و يارانش را ياور باش و خوار کنندگانش را خوار کن». و شيعه را به اين روز، دلبستگي خاصّي است.[5]
این سخنِ ابنخلّکان را مسعودي، تاریخنگار متقدم مسلمان نیز تأييد کرده است، آنجا که ميگويد: فرزندان حضرت علي عليهالسلام و شيعيان او اين روز را بزرگ ميدارند.[6]
ثعالبي، از دیگر عالمان اهل سنت، نيز پس از آنکه شب غدير را از شبهاي مشهور نزد امّت شمرده است مينويسد: «و اين، شبي است که فردايش پيامبر خدا صلياللهعليهوآله در غدير خم، بر فراز جهاز شتران خطبه خواند و فرمود: «من کنت مولاه فعليّ مولاه...»، و شيعيان، اين شب را گرامي داشته، به احياء و عبادت ميپردازند».[7]
پینوشت:
[1]. الآثار الباقية في القرون الخالية، ص 334.
[2]. مطالب السؤول، ص 53.
[3]. همان، ص 56.
[4]. وفيات الاعيان، ابن خلکان، ج 1، ص 60 و ج 2، ص 223.
[5]. همان.
[6]. التنبيه و الإشراف، مسعودي، ص 221.
[7]. ثمار القلوب، ثعالبي، ص 511.
نوشته شده توسط گروه واقعه غدیر در روز يکشنبه 1390/3/15 ساعت 11:32
من این مطلب را پسندیدم
|