به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• معناى حديث غدير

موضوع: احتجاج و استناد به غدیر

کلمات کليدي: حدبث غدیر

بگمان هر انسان منصفى در قضيه غدير و حديث آن اندكى تأمّل كند، يقين مى‏كند كه واژه «مولى» در اين حديث شريف بر امامت حضرت على عليه السلام و جانشينى آن بزرگوار تصريح دارد؛ زيرا پيامبر گرامى صلى اللَّه عليه وآله پيش از اين عبارت فرموده‏اند:

ألست أولى بالمؤمنين من أنفسهم؟ [1]

آيا من بر مؤمنان از خودشان اولى و صاحب اختيارتر نيستم؟

حضرت با اين سخن خويش به اين آيه شريفه «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»[2] اشاره فرموده و بر لزوم پيروى آنان و نافذ بودن فرمانش، از آنان اقرار گرفت؛ آن سان كه آيه شريفه نيز بر اين امر دلالت دارد.[3]

پس از اين مقدمات بود كه فرمود: من كنت مولاه فعلي مولاه؛[4]

 و اين همان معنايى بود كه تمام حاضران در آن مجلس و در رأس آن‏ها امير مؤمنان على عليه السلام، حسّانِ شاعر، آن دو نفر و ديگر صحابه از سخن آن بزرگوار برداشت كردند.

هم‏چنين همان معنايى بود كه فهرى آن را انكار نمود، و بر ابوطفيل سنگين آمد و فلان و فلان! هم آن را كتمان كردند.

البته همان معنايى است كه برخى دانشمندان با انصاف مانند تقى الدين مقريزى بدان اعتراف نموده و در كتاب خود چنين آورده است:

ابن زولاق چنين گفته است: در روز هجدهم ذى حجه- روز غدير- گروهى از مردم مصر، مغرب و اطراف آن براى خواندن دعا جمع مى‏شدند؛ زيرا آن روز را به مناسبت وصيت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به اميرالمؤمنين على بن ابى‏طالب در جانشينى پس از خود، عيد مى‏دانستند.[5]

شواهد بسيار ديگرى نيز بر اين معنا گواه است كه- به برخى از آن‏ها اشاره نموديم- نهايت و چكيده همه آن‏ها اين سخن است:

واژه «مولى» در حديث شريف نبوى؛ يعنى كسى كه حق اولويت در اطاعت و صاحب اختيارى و حكم كردن از آنِ اوست و اين يعنى ولايت كبرى‏ و امامت عظمى‏.

 

 

پینوشت:

[1]. اين جمله در ابتداى حديث، در روايت احمد بن حنبل، ابن ماجه، بزّار، نسائى، ابويعلى، طبرى، ابن حبّان، طبرانى، دارقطنى و ديگر محدّثان بزرگ اهل سنّت آمده است.

[2]. سوره احزاب: آيه 6.

[3]. سوره حشر: آيه 7.

[4]. اين فراز را با« فاء» تفريع احمد بن حنبل، نسائى، طبرى، طبرانى، ضياء مقدسى، محاملى، ابويعلى، ابن كثير، سمهودى، متقى هندى و ديگران نقل كرده‏اند.

[5]. المواعظ والاعتبار: 2/ 220.

 

 

برگرفته از کتاب: غدير آخرين جايگاه اعلام عمومى

به قلم: آیت الله سید علی حسینی میلانی

 

 

کلمات کلیدی: غدیر , حدیث , مولی , معنای مولی , پیامبر , علی , امیرالمومنین , ابوتراب , میلانی , غدیر آخرین جایگاه اعلام عمومی , نسائی , بخاری , مستدرک , محدثان , اهل سنت , سنی , وهابی , حنبل , شبهه , پاسخگویی , المواعظ و الاعتبار , المواعظ , فاء تفریع , احزاب , سوره احزاب , آیه 6 , دارقطنی , طبرانی , ابن کثیر , صاحب اختیار , فهری , ابوالطفیل , ابوطفیل , تقی الدین مقریزی , من کنت مولاه , امامت , اولی , حسان , اشعار , شعر , فلان و فلان , ابوبکر , عمر , لعن , نفرین , حرامزاده , منافق , خلفای سگانه , سگ , ابلیس , سائل , سئل سائل , سگ سیاه , صورت واقعی , ابوهریره , پدر سگ , ملعون , آبگوشت , گربه بازی , حیوان , صندوق , عذاب جهنم , شدید , لولا علی لهلک عمر , ابولولو , ابولؤلؤ , شکم پاره , معاویه , شام , اسرائیلیات , یزید , مجلس شراب , عمرو بن عاص , عمروعاص , سقیفه 

 

نوشته شده توسط گروه غدیر در روز يکشنبه 1390/3/15 ساعت 11:37

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

آزمایشی بس بزرگ!

رابطه غدیر و قرآن

حدیث در حدیث

برداشت علامه

استدلال امیر به حدیث غدیر

روز شورا

شیعه یهود امت نیست (2) : انحصار امامت در اهل بیت

شیعه یهود امت نیست (1) : اجل بودن شأن شیعه از مقایسه با یهودیان

علامه امینی تاریخ اسلام را پالایش کرد(قسمت دوم)

علامه امینی تاریخ اسلام را پالایش کرد(قسمت نخست)

نگاهی به 2 سند صحیح از حدیث غدیر

عذاب آسماني بر دشمن غدير

سند حديث غدير

حضرت علي علیه السلام و استدلال به غدير

آيا ولايت اميرالمؤمنين فقط در روز غدیر اعلام شد؟

از عالم نور تا روز انذار

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

15 شوال

1. جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السلام

در سال 3 هجری قمری در روز جنگ احد، حضرت حمزه سید الشهداء و 69 نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند.

2. رد الشمس

در این روز بازگشت خورشید برای امیراامؤنین علیه السلام دوبار اتفاق افتاده است: یکی در زمان پیامبر صلی الله و آله و سلم در نزدیکی مسجد قبا و دیگری پس از رحلت آن حضرت در سرزمین بابل در نزدیکی حله.

3.جنگ بنی‌قنیقاع

در این روز بعد از بیست ماه از هجرت نبوی غزوه بنی‌قنیقاع واقع شد.

4. وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام

در سال 252 یا 255 هجری قمری حضرت ابوالقاسم عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله بن علی بن حسن بن زید حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام وفات یافته است.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73664840

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67049716

. بازديدهاي امروز: 4248

. بازديدهاي دیروز: 8217

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: