به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• توطئه اى كه فاش گرديد

موضوع: قضاوت

کلمات کليدي: امیرالمومنین، خصومت، خلیفه دوم، قضاوت، ودیعه

در زمان خلافت خلیفه دوم، دو نفر امانتى را نزد زنى به وديعت گذاشتند و به وى سفارش نمودند كه تنها با حضور هر دوى آنان وديعه را تحويل دهد.

پس از مدتى يكى از آن دو به نزد زن رفته و مدعى شد كه دوستش مرده است و وديعه را مطالبه نمود. زن در ابتدا از دادن سپرده امتناع ورزيد ولى چون آن مرد زياد رفت و آمد مى نمود و مطالبه مى كرد، وديعه را به وى داد. پس از گذشت زمانى مرد ديگر به نزد زن آمده و خواستار وديعه گرديد، زن داستان را برايش بازگو نمود؛ اما مرد قبول نکرد و در نتیجه با هم اختلاف پیدا کردند، لذا -برای قضاوت-  نزد خلیفه رفتند.

خلیفه به زن گفت: تو ضامن وديعه هستى. (و باید غرامت بدهی)

اتفاقا اميرالمومنين عليه السلام در آن مجلس حضور داشت؛ زن از خلیفه خواست تا امیرالمومنین عليه السلام بين آنان داورى كند. خلیفه قبول کرد و گفت: يا على، ميان آنان قضاوت كن.

اميرالمومنين عليه السلام به آن مرد رو كرد و فرمود: مگر تو و دوستت به اين زن سفارش نكرده ايد كه سپرده را به هر كدامتان به تنهايى ندهد؟ اكنون وديعه نزد من است، برو ديگرى را به همراه خود بياور و آن را تحويل بگير.

به این ترتیب امیرمومنان صلوات الله علیه زن را ضامن وديعه نكرد و از اين راه توطئه آن دو مرد را آشكار نمود؛ زيرا حضرت علی عليه السلام مى دانست كه آن دو مرد با هم تبانى كرده و خواسته اند هر دو نفرشان از زن ودیعه را مطالبه كنند تا او به هر دو غرامت بپردازد.

 

--------------------------

منبع: كتاب قضاوتهاي اميرالمومنين عليه السلام

نوشته: آيت الله شيخ محمد تقی تستری

 

 

 

نوشته شده توسط مجیدی در روز چهارشنبه 1391/4/28 ساعت 16:21

من این مطلب را پسندیدم


نظرات ارسال شده 1 نظر:

محسن:

در اینجا "اکنون ودیعه نزد من است، برو دیگری را به همراه خود بیاور و آن را تحویل بگیر" آیا نعوذ بالله حضرت علی (ع) دروغ گفتند؟ در صورتی که ودیعه نزد ایشان نبوده. یقیناً ایشان مصلحتی هم این کار را نمی کردند.

پاسخ:

با سلام

اینکه سرّ این فرمایش چیست را باید از معصوم پرسید. اما چیزی که به ذهن می آید این است که این فرمایش جنبه کنایه دارد؛ یعنی اگر می خواهی با زرنگی غرامت بگیری ما از تو زرنگ تریم... و همین مقدار کافی است تا تلنگری برای فرد مقابل باشد و مطلب از حالت اخباری در بیاید تا اصلاً بحث دروغ در آن نباشد. البته که آن حضرت از تمامی بدی ها و خطاها بری هستند. علی مع الحق و الحق مع علی

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2.3 از 10 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73634393

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67022199

. بازديدهاي امروز: 4033

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: