به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• حواشی رحلت پیامبر

موضوع: [4] واقعه غدیر تا شهادت پیامبر و ماجرای سقیفه

کلمات کليدي: امیرالمومنین، زنازاده، زندگی نامه، عمر بن خطاب، کعب بن فقیم

تا قبل از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله، بسیاری از منافقان و دشمنان اسلام، فرصتی برای به اجرا در آوردن نقشه ها و فتنه های خود علیه اسلام پیدا نمی کردند. اما بعد رحلت ایشان، شرایطی پدید آمد تا برخی افراد فرصت ایجاد انحراف در اسلام را پیدا کنند.


هنگامی که پیامبر از دنیا رفت، امیرالمومنین علی علیه السلام در کنار ایشان بود. امام، خود آن لحظات را در خطبه ای ترسیم می کند:

«یاران پیامبر که حافظان تاریخ زندگی او هستند به خاطر دارند که من هرگز لحظه ای از خدا و پیامبر او سرپیچی نکرده ام. در جهاد با دشمن که قهرمانان فرار می کردند و گام به عقب می نهادند، از جان خویش در راه پیامبر خدا دریغ نکردم. رسول خدا جان سپرد در حالی که سرش بر سینه ی من بود و بر روی دست من جان از بدن او جدا شد و من برای تبرك دست بر چهره ام کشیدم. آنگا بدن او را غسل دادم و فرشتگان مرا یاری می کردند. گروهی از فرشتگان فرود آمده، گروهی بالا می رفتند و همهمه ی آنان که بر جسد پیامبر نماز می خواندند مرتب به گوش  می رسید. هیچ کس در حال حیات و مرگ پیامبر از من به او شایسته تر نیست.»[1]

تکذیب وفات پیامبر توسط عمر بن خطّاب

پس از رحلت پیامبر نخستین واقعه ای که مسلمانان با آن روبرو شدند موضوع تکذیب وفات ایشان از جانب عمر بود! او غوغایی در برابر خانه ی پیامبر بر پا کرده بود و افرادی که می گفتند پیامبر فوت شده است را تهدید می کرد. هر چه بعضی افراد، آیاتی را که حاکی از امکان مرگ پیامبر بود تلاوت می کردند مؤثر نمی افتاد!

این وضعیت تا آن وقت ادامه داشت که ابوبکر-که در بیرون مدینه به سر می برد- بعد از شنیدن خبر وفات پیامبر، به شهر آمده و آیه ی "انّک میّت و انّهم میّتون" را که قبل از او، افراد دیگری نیز با همین آیه سعی در قانع کردن عمر داشتند، تلاوت کرد و باعث شد تا عمر قانع شود!

اما این، آخرین اتفاقی نبود که جنجال برانگیز شد. با رحلت پیامبر، تحرک دشمنان اسلام و فتنه های آنان بیشتر شد...

-----------------------

با تصرف و تلخیص از کتاب فروغ ولایت آیت الله سبجانی

[1]نهج البلاغه

 

نوشته شده توسط گروه زندگی نامه در روز يکشنبه 1391/9/5 ساعت 23:5

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2.33 از 3 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73635330

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67023035

. بازديدهاي امروز: 4970

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: