به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• صاحب خلق آسمانی

موضوع: ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام

کلمات کليدي: امام حسن مجتبی، کریم اهل بیت، امام علی، معاویه

 

خسته از راه طاقت فرسا، از درگاه شهر داخل می آمد. اینجا مدینه بود و  او غریب و نا آشنا با اهالی آن. بازار در تلاش و تجارت ها گرم؛ او اما حتی سرپناهی در این شهر برای خود نداشت. کسی را نمی شناخت، جایی را هم بلد نبود... .

با خود فکر می کرد آن سواره کیست که در آن سوی بازار، با همراهانی پیش می رود. سیمایی دل انگیز دارد و دستار سبزی بر سر بسته. با سؤالی از تجّار بازار، او را شناخت. حسن مجتبی بود، فرزند علیّ بن ابی طالب علیهم السّلام. همو که معاویه بر منبر شام شرح نفاقش را برای مردم روایت می کرد! او را بی ایمانی در امت رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب می نمود و فرزندانش را حتی، قومی از خدا بی خبر می دانست! نفرتی عمیق در دلش از علی و اولاد علی علیهم السّلام سر باز می کرد. دستانش را مشت کرده بود. به سوی حسن مجتبی علیه السّلام می رفت. با خود فکر می کرد، کیست خبیث تر از این قوم بی ایمان. سخنان معاویه در شام را به یاد می آورد. آن زمان که مردم را به جهاد با علیّ بن ابی طالب علیه السّلام فرا می خواند. کینه ای بی حد و اندازه در دلش نقش بست. مثل کوهی از آتشفشان گداخت و با حرارتی برخاسته از قلب از زبانش بیرون ریخت. در میان یاران حسن مجتبی علیه السّلام بود، اما بی هیچ هراسی، زبان به دشنام و ناسزا گشود. در برابر وجود مقدّس حضرتش، پدرش علیّ بن ابی طالب علیه السّلام را نیز به سخره و بدگویی می گرفت. از هیچ اهانتی فروگذار نبود و هر آنچه از دشنام ها و بی احترامی ها در یاد داشت به پای حسن بن علی علیه السّلام می ریخت... .

امام حسن مجتبی علیه السّلام امّا، سکوت فرموده و یارانشان را هم از هر اقدامی باز می داشتند. نمی توانستی حتّی قطره ای از خشم در نگاهش بیابی. ذره ای ناراحتی بر صورت نداشت. اصلاً گویی که نه مردی در برابرش بود و نه دشنامی می شنید. آنقدر شنید تا سخنان مرد شامی به پایان رسید و آنگاه حضرتش زبان به سخن گشود: به گمانم در این شهر غریبی مرد. مرد شامی با کراهت پاسخ داد: آری. امام ادامه داد: در شهری که غریبی، اگر نیازمند منزلی هستی، تو را منزلی دهیم. مالی هم اگر می خواهی، برایت بیاوریم. نیاز دیگری اگر داری برآوریم... .

مرد شامی در تحیر و حیرت غرق گشت. مگر نمی شنید این همه ناسزا را. چرا پاسخی کوبده نمی دهد تا آغاز آشوبی شود در این بازار؟ این سخنان دیگر چه معنا می دهد. من از بی لیاقتی او و پدرش سخن می کنم؛ او اما حرف از منزل و تکریم می زند.

حضرت فرمود: اگر راهنمایی یا ارشادی می خواهی، ما ارشادت کنیم و اگر مرکبی نیازمندی، مرکبی پیش پایت نهیم.

تکریم حضرت از مرد شامی نه فقط آن مرد، که هر که شاهد آن معرکه بود را متعجّب می ساخت. این دیگر چه مرام و سیره ایست که پاسخ دشنام را با لبخند می دهد، و ناسزا را به تکریم جواب دارد؟

انقلابی عجیب وجود مرد شامی را در بر می گرفت. نمی دانست در برابر چه کسی ایستاده. حتی در بیداری و یا خواب خود تردید کرد. شاید شاهد معجزه ای دیگر بود. شاید تا عمق وجودش دریافته سیره ی فرزندان علی علیه السّلام را که جنس دیگری دارد. شاید درس اخلاقی از کلام حسن مجتبی علیه السّلام گرفت که اساتید اخلاق نامی از آن را هم نشنیدند؛ «أَحْسِنْ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَيْك‏» [1]

ناگهان در هم شکست و اشک هایش فرو افتاد. به پای اسب پیشوای کریم افتاد و در میان گریه فریاد می زد: گواهی می دهم که به راستی تویی خلیفه ی خدا بر روی زمین و خداوند، خود داناتر است که رسالتش را کجا قرار دهد. هنگامی که از درگاه این شهر وارد می شدم، تو و پدرت علیّ مرتضی علیه السّلام مبغوض ترین خلق خدا در نزد من بودید و اکنون تویی محبوب ترین آنان در نزد من.[2]

صاحب خلق آسمانی، آن کسی است که چون از شرف پرسیدند، فرمود: احسان به خویشان و نزدیکان و به دوش گیری بار اشتباهات آنان و چون از کرم پرسیدند، فرمود: عطا کردن قبل از درخواست و اطعام در سختی ها و قحطی ها.[3]

میلادش مبارک.

---------------------------------------------------

[1] من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص179

[2] برداشتی آزاد از ملحقات احقاق الحق، ج11، صص 119-117؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 19؛ همچنین رجوع کنید به مجلّه ی ذکر ابوتراب (زمستان 89، ص 15)

[3] تحف العقول عن آل الرّسول صلی الله علیه و آله، ص 225

 

نوشته شده توسط گروه ویژه نامه در روز پنجشنبه 1392/4/27 ساعت 25:46

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

آقای کریم است نگاری که گرفتیم

بر روی دست فاطمه قرآن حیدری

تنهاتر و غریب‌تری در وطن، حسن!

ضلعي از حديث كسا

ولادت امام حسن عليه السلام (حسان)

ما را غلام كوي حسن آفريده اند

مولودی ولادت امام حسن علیه السلام - خلج

مولودی ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام - کریمی

مولودی ولادت امام حسن علیه السلام - کریمی

مولودی ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام

مولودی ولادت امام حسن علیه السلام

کلیپ یاعلی و یا عظیم - ولادت امام حسن علیه السلام - کریمی

کلیپ مولودی ولادت امام حسن علیه السلام

گالری عکس ویژه ولادت امام حسن علیه السلام

گالری تصاویر ولادت امام حسن علیه السلام

زیارت نامه امام حسن مجتبی علیه السلام

اعمال مخصوص شب نیمه ماه مبارک رمضان

اعمال روز نيمه ماه مبارك رمضان

فریب آسایش کفّار را نخور!

جایزه ات را بیست هزار درهم می فروشی؟

پیامک تبریک ولادت امام حسن علیه السّلام

پیامک تبریک میلاد کریم اهل بیت علیه السّلام

سخنرانی ویژه میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام

پیامک ولادت کریم اهل بیت علیه السلام

پیامک میلاد امام حسن علیه السلام

شب قدر رمضان

سبز پوش چمن باغ رسول

ای علوی

نوری از زهرا

کتاب حسن خدا

صلح امام حسن علیه السلام

زندگی نامه امام حسن علیه السلام

کلیپ تصویری علم غیب امام حسن علیه السلام

کلیپ تصویری میلاد کریم اهل بیت علیه السلام

مولودی ویژه میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام

گالری عکس میلاد امام حسن علیه السلام

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

11 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73636410

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67024096

. بازديدهاي امروز: 1007

. بازديدهاي دیروز: 5043

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: