به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• روزی برای زیارت امام رضا علیه السّلام

موضوع: ولادت امام رضا علیه السلام

کلمات کليدي: 23 ذی القعده، بیست و سوم ذی القعده، روز زیارتی امام رضا، زیارت امام رضا

 

اگر تقویم را کمی تورق کنیم، همین چند روز دیگر، باز روزی به نام حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السّلام خواهیم یافت. بیست و سوم ذی القعده را می گویم -که به نقلی شهادت امام رضا علیه السّلام هم هست- روز زیارتی حضرتش قرار گرفته. در کتاب شریف مفاتیح الجنان، ذیل اعمال ماه ذی القعده، روز بیست و سوم، می توان نقل سید بن طاووس را در استحباب زیارت امام رضا علیه السّلام یافت که شیعیان را دعوت به زیارت از راه دور یا نزدیک می نماید.

راستی؛ در همین کتاب مفاتیح، یک چند صفحه ای هم که ورق بزنیم و فضائل زیارت امام رضا علیه السّلام را بخوانیم، دیگر وقتش می رسد که کوله بار به دوش گذاریم و آغاز پاییزمان را با آستان بوسی سلطان طوس، بهاری کنیم. مدث قمی، در فضایل زیارت حضرتش روایاتی از پیشوایان معصوم را به اختصار بیان نموده که مرورشان، قطعاً خالی از لطف نیست و باعث می شود که قدر اماممان را بیشتر بدانیم. در این مجال اندک به ذکر برخی از آن ها می پردازیم:

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که به زودی پاره ای از تن مرا در خاک خراسان مدفون می شود که هیچ مومنی او را زیارت نمی کند، مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب گردانیده، بدنش را بر آتش جهنم حرام می کند. در حدیث معتبر دیگری فرمودند: پاره ای از تن من در خراسان دفن می شود. هر غمناکی که او را زیارت کند، به راستی که خداوند غمش را برطرف می کند و هر گناهکاری که او را زیارت نماید، به راستی که حق تعالی گناهانش را می آمرزد.

از امام موسی بن جعفر علیه السّلام روایتی نقل می شود که فرمودند: هر کس فرزندم علی را زیارت نماید، نزد خداوند ثواب هفتاد حج مقبول برایش خواهد بود. راوی در تعجب و شگفت می پرسد: هفتاد حج مقبول؟! حضرت ادامه می دهند: بله؛ بلکه هفتاد هزار حج. راوی با تعجبی افزون می پرسد: هفتاد هزار حج؟! حضرت می فرمایند: بله؛ و چه بسیار حج، که مقبول خداوند نیست. هر که او را زیارت کند یا یک شب را نزدش بماند، گویی خدا را در عرش زیارت کرده است ... .

شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه نقل می کند که امام محمد تقی علیه السّلام فرمودند: در میان دو کوه طوس، قطعه ای از زمین است که از بهشت برداشته شده و هر کس که به آن وارد گردد، روز قیامت از آتش دوزخ ایمن خواهد بود.

و باز از حضرت امام جواد علیه السّلام نقل است که فرمودند: من ضامنم از جانب خداوند بهشت را برای آن کس که قبر پدرم را در طوس زیارت نماید، در حالی که معرفت به حقش داشته باشد.

پس برخیزیم. برخیزیم و کم کم بار را ببندیم و راهی مشهد شویم. (این روزها هم که از هوای گرم تابستانی خراسان گذشته!) برخیزیم تا روی پشت بام خانه هم اگر رفتیم، رفتیم. دستی بر سینه گذاریم و اشک ها را در چشم دور هم نشانیم؛ رو کنیم به سوی سرزمین طوس و بخوانیم:

السلاک علیک یا علی بن موسی الرضا، ایها الامام رئوف و رحمة الله و برکاته.

----------------------------------------------------------------

* مفاتیح الجنان، باب زیارات، فصل نهم، در فضیلت زیارت امام رضا علیه السّلام

 

نوشته شده توسط رفیق دوست در روز دوشنبه 1392/6/25 ساعت 22:55

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

داستان ضامن آهو، درست یا غلط؟!

پیامک ولادت امام رضا علیه السلام

لعل بدخشان

بارگاه تو

زائری که رسید!

سخنرانی پیرامون امام رضا علیه السلام

مولودی ویژه میلاد امام رضا علیه السلام

کلیپ ویژه ولادت امام رضا علیه السلام

پیامک ولادت امام رضا علیه السلام

کبوتر حرم

عشق الهی

رضا جویم

بارگاه ایمان

انگيزه مأمون در واگذاري ولايتعهدی به امام رضا علیه السلام

مختصری از زندگانی امام رضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام از نگاه اهل سنت

تصاویر ویژه حرم مطهر امام رضا علیه السلام

گالری عکس ولادت امام رضا علیه السلام

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

16 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73670398

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67054824

. بازديدهاي امروز: 5521

. بازديدهاي دیروز: 4285

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: