به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• اعلان رسمی (بخش3 خطابه)

موضوع: خطابه غدیر

کلمات کليدي: خطابه، خطابه غدیر، خطبه غدیر

 

بخش سوم خطابه غدیر: اعلان رسمي ولايت و امامت دوازده امام عليهم السلام

هان مردمان! بدانيد اين آيه درباره ‏ى اوست . ژرفاى آن را بفهميد و بدانيد كه خداوند او را سرپرست و امام شما قرار داده و پيروى ‏اش را بر مهاجران و انصار واجب كرده و بر پيروان آنان در نيكى، و بر صحرانشينان و شهروندان، و بر عجم و عرب و آزاده و برده و كوچك و بزرگ و سفيد و سياه و هر يكتاپرست؛ اجراى گفتار و فرمانش لازم، امرش نافذ، ناسازگارش رانده، پيرو و باوركننده ‏اش در مهر است.

البتّه كه خداوند، او و شنوايان سخنش و پيروان راهش را آمرزيده است.

هان مردمان! براى آخرين بار در اين اجتماع به پا ايستاده، (با شما سخن مى ‏گويم.) سخنم را شنيده، پيروى كنيد و فرمان پروردگارتان را گردن گذاريد كه خداوند عزّوجلّ صاحب اختيار و سرپرست و معبود شماست و سپس سرپرست شما، فرستاده و پيامبر اوست كه اكنون با شما سخن مى ‏گويد و پس از من به فرمان او، على ولى و امام شماست.

سپس امامت، در فرزندان من از نسل على خواهد بود تا برپايى رستاخيز كه خدا و رسول او را ديدار كنيد. روا نيست مگر آن ‏چه خدا و رسول او و امامان روا دانند و ناروا نباشد مگر آن ‏چه آنان ناروا دانند و خداوند عزّوجلّ هم روا و هم ناروا را به من شناسانده و من آموخته ‏هايم را از كتاب خدا و حلال و حرام او را در اختيار على گذاشته ‏ام.

هان مردمان! او را برتر دانيد؛ هيچ دانشى نيست مگر اين ‏كه خداوند در جان من نبشته و من تمامى آن را در جان على، امام پرهيزكاران، ضبط كرده ‏ام و دانشى نبوده مگر آن ‏كه به على آموخته ‏ام. او پيشواى روشنگر است كه خداوند در سوره‏ى ياسين از او گفت‏وگو كرده: «و علم هر چيز را در امام مبين برشمرديم». (يس / 12)

هان مردمان! او را فراموش نكنيد و از امامتش برنتابيد و از سرپرستى ‏اش نگريزيد؛ چرا كه شما را به درستى و راستى خوانده و خود نيز بدان عمل مى‏ كند. او باطل را نابود كرده و شما را از آن بازدارد و هرگز نكوهشِ نكوهش ‏گران او را از كار خدا باز ندارد.

 او نخستين مؤمن به خدا و رسول اوست و كسى در ايمان به من، از او سبقت نجسته و همو جان خود را فداى رسول‏ خدا كرده و با او همراه بوده است. تنها او همراه رسول‏ خدا عبادت مى ‏كرد و جز او از مردان كسى چنين نبود. على اوّلين نمازگزار و پرستش ‏كننده ‏ى همراه من است.

از جانب خدا به ‏او دستوردادم تا (در شب هجرت) در بستر من بيارامد و او نيز فرمان برده، پذيرفت كه جان خود را فداى من كند.

هان مردمان! او را برتر بدانيد كه خداوند او را برترى داده و پيشوايى او را پذيرا باشيد كه خداوند او را (به امامت) نصب كرده است.

هان مردمان! او امام از جانب خداست و خداوند هرگز توبه ‏ى منكر او را نپذيرد و چنين كسى را نيامرزد. اين است روش قطعى ‏خداوند درباره ‏ى ناسازگار با امامت على و حتماً او را به عذاب دردناك جاودانه كيفر خواهد كرد. پس، از مخالفت او بهراسيد؛ و گرنه خواهيد افتاد «در آتشى كه آتش ‏گيره‏ ى آن مردمان ‏اند و سنگ» (تحريم / 6) «كه براى حق‏ ستيزان آماده شده است». (آل‏عمران / 131)

هان مردمان! به خدا كه پيامبران پيشين به ظهورم بشارت داده ‏اند و همانا من فرجام آنان و برهان بر آفريدگانِ آسمانيان و زمينيانم. آن ‏كس كه راستى و درستى مرا باور نكند، به كفر جاهلى گذشته درآمده و ترديد در سخنان امروزم، همسنگ ترديد در تمامى محتواى رسالت من است؛ و ناباورى در امامت يكى از امامان، به ‏سان ناباورى در تمامى آنان است و جايگاه ناباوران امامت ما، آتش دوزخ خواهد بود.

هان مردمان! خداوند عزّوجلّ از روى منّت و احسان خويش، اين برترى را به من پيش‏ كش كرده و خدايى جز او نيست. هشدار كه تمامى ستايش‏ ها ى من در تمامى روزگاران و هر حال و مقام، ويژه ‏ى اوست.

هان مردمان! على را برتر دانيد كه او برترينِ مردان و زنان، پس از من است تا آن هنگام كه آفرينش برپاست و روزى ‏شان فرود آيد. دورِ دور باد، از مهر خداوند و خشمِ خشم باد ، بر آن ‏كه اين گفته ‏ام را نپذيرد و با من سازگار نباشد.

هان! آگاه باشيد جبرئيل از سوى خداوند خبرم داد: هر كه با على ستيزد و بر ولايت او گردن نگذارد، نفرين و خشم من بر او باد . «البتّه بايست هر كس بنگرد كه براى فرداى خويش چه پيش فرستاده. پس تقوا پيشه كنيد» (حشر / 18) و از ناسازى با على بپرهيزيد؛ «مباد كه گام‏هايتان پس از استوارى درلغزد» (نحل / 94) «و همانا خداوند بر كردارتان آگاه است». (حشر / 18)

هان مردمان! او هم ‏جوار و همسايه ‏ى خداوند است كه در كتاب گران ‏قدر خود (قرآن) او را ياد كرده و درباره ‏ى ستيزندگان با او فرموده: «مبادا كسى در روز قيامت بگويد: افسوس كه درباره ‏ى هم‏جوار و همسايه ‏ى خداوند كوتاهى كرده ‏ام». (زمر / 56)

هان مردمان! در قرآن انديشه كنيد و ژرفاى آيات آن را دريابيد و بر محكماتش نظر كنيد و از متشابهات آن پيروى ننماييد. به خداوند سوگند كه باطن ‏ها و تفسير آن را روشن نمى كند مگر همين ‏كه دست و بازوى او را گرفته و بالا آورده ‏ام و اعلام مى‏ دارم:

هر آن‏ كس كه من سرپرست اويم، اين على سرپرست اوست و او على، فرزند ابى ‏طالب، برادر و وصىّ من است؛

ولايت و سرپرستى او حكمى از سوى خداست كه بر من فروفرستاده است.

هان مردمان! همانا على و پاكان از فرزندانم از نسل او، يادگار گران سنگ كوچك‏ ترند و قرآن، يادگار ارزشمند بزرگ ‏تر. هر يك از اين دو از ديگر همراه خود حكايت مى‏ كند و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نمى ‏شوند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند.

هان! آنان امانت ‏داران خداوند در ميان آفريدگان و حاكمان او، در زمين ‏اند. هشدار كه من وظيفه ‏ى خود را ادا كردم. وظيفه ‏ام را ابلاغ كردم و به گوش شما رساندم. هشدار كه روشن نمودم.

 بدانيد كه اين سخن خدا بود و من از سوى او سخن گفتم. هان بدانيد! هرگز به جز اين برادرم، كسى نبايد «اميرالمؤمنين» خوانده شود. هشدار كه پس از من، امارت مؤمنان براى كسى جز او روا نباشد.

 

 

نوشته شده توسط گروه غدیر در روز دوشنبه 1392/7/29 ساعت 23:17

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

بیعت رسمی (خطابه بخش11)

حلال و حرام (خطابه بخش10)

طرح بیعت (خطابه بخش 9)

حضرت مهدی عج(بخش8 خطابه)

پیروان اهل بیت ع (خطابه بخش7)

کارشکنی های... (خطابه بخش6)

تأکید پیامبر ص (خطابه بخش5)

دست مولا (بخش 4خطابه)

ای رسول ما (بخش2 خطابه)

ستایش خدای را (بخش1 خطابه)

خطابه غدیر، آیینه بندگی

محور سخن در خطابه غدیر

کریم اهل بیت در غدیر

امام آشکار

راه

افسوس

خطابه در یک نگاه

همه غیر از امیر (ع)

صاحب امروز گنجینه های علم

رد عقیده مجاهدین خلق در خطابه غدیر

محور سخن در خطبه غدير

25 نکته در خطابه غدیر

کیفیت خطابه و جزئیات خطبه غدیر

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73635224

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67022934

. بازديدهاي امروز: 4864

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: