به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• فلسفه لقب ابوتراب

موضوع: [3] از هجرت تا واقعه غدیر

کلمات کليدي: ابوتراب، اسکرین سیور، امام علی، پیامبر، جنگ خیبر

کنيه ابوتراب محبوبترين کنيه براي اميرالمؤمنين عليه‏السلام بود. هر گاه وي را بدين کنيه مي‏خواندند خشنود و شادمان می گشت. کنيه ابوتراب زمانی به علی عليه‏السلام عطا شد که هنوز ازدواج نکرده بود. اما جريانی که باعث شد امام علی عليه‏السلام عنوان ابوتراب را از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم دريافت کند، اينگونه است که عمار ياسر نقل کرده است:

من و علی بن ابيطالب در جنگ عشيره (اين غزوه در ماه جمادي الاخر که 16 ماه از هجرت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم گذشته بود رخ داد و اين جنگ قبل از جنگ بدر بود.) با هم بوديم. رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در آنجا فرود آمد . هنگام رفتن گروهی از طايفه بني مدلج را ديديم که در چشمه و نخلستان خود مشغول کار بودند.

علی بن ابيطالب عليه‏السلام به من گفت: اي ابواليقظان مي‏آيی نزد اين قوم برويم و ببينيم چگونه کار می‏کنند؟ گفتم: اگر بخواهی مي‏رويم پس نزد آنان رفتيم و ساعتی کارهايشان را تماشا نموديم آنگاه خوابمان گرفت. رفتيم در بين نخلهای کوچک روي خاکهای نرم و آنجا خوابيديم. به خدا سوگند کسی ما را بيدار نکرد جز رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم او با پاهايش ما را حرکت می‏داد (ما از خواب بيدار شديم) در حالی که خاک آلود بوديم در آن روز رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم چون علی بن ابيطالب عليه‏السلام را خاک آلود ديد به او گفت: مالَکَ يا أباتراب؟ تو را چه شده، اي ابوتراب؟ (چرا تو چنين خاک آلوده شده‏ای؟) سپس فرمود: آيا شما را آگاه نکنم از دو نفر که بدبخت‏ترين مردم‏اند؟ گفتيم، آری ای رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: يک مردک سرخ روی، قوم ثمود که ناقه صالح را پی کرد و ديگر آن که به اينجاي توضربت می‏زند (و دستش را بر پيشانی علی عليه‏السلام گذاشت) آن گاه محاسن علی عليه‏السلام را گرفت و گفت: تا اينکه اين از خون آن تر شود.[1]

...البته در کتاب مناقب ابن شهر آشوب ج 3، ص 113 قضيه فوق بگونه‏ای ديگر نقل گرديده است.

اين گونه می‏گويند: روزی رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در نخلستانهای مدينه دنبال علی عليه‏السلام می‏گشتند تا اينکه رسيدند به باغی و ديدند علی عليه‏السلام مشغول کار است و گرد و غبار سر و روی ایشان را گرفته است خطاب به او فرمودند: مردم را سرزنش نمی‏کنم در اينکه به تو ابوتراب بگويند و در کتاب امتاع الاسماع ص 61 سيد حيدر حلی گويد:

هنگامی که علی عليه‏السلام به دنيا آمد رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم او را ابوتراب ناميد. شيخ صدوق به سند خود از عباة بن ربعی نقل کرده که او گفت: از عبدالله بن عباس پرسيدم چرا رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ، علی عليه‏السلام را ابوتراب ناميد؟ گفت: چون که علی عليه‏السلام پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم صاحب زمين و حجت خدا بر اهل آن است و بقا و آرامش زمين به واسطه اوست همانا رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: هنگامی که روز قيامت فرا رسد و شخص کافران ببيند خداوند تبارک و عالی چه پاداشی براي شيعيان علي عليه‏السلام مهيا نموده است، مي‏گويد: اي کاش خاک بودم يعنی: اي کاش شیعه علی عليه‏السلام بودم و اين همان گفتار خداوند است در قرآن کريم که می‏فرمايد:

«و يقول الکافر یا ليتني کنت ترابا»

---------------------

[1] سيره ابن‏هشام، ج 2، مسند احمد نيل، ج 4، ص 163.

برگرفته از کتاب: هزار و يک داستان از زندگاني امام علي

به قلم: محمد رضا رمزي اوحدي‏

 

 

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:11

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 2 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

8 شوال

1. ویرانی قبور ائمه بقیع علیهم السلام

در این روز در سال 1344 هجری قمری قبور ائمه بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه در اُحد به دست وهابیون تخریب شد.

2. جنگ حمراء الاسد

در این روز در سال 3 هجری قمری جنگ حمراء الاسد اتفاق افتاد. حمراء الاسد نام مکانی در اطراف مدینه است. بعد از جنگ احد و آمدن مسلمانان به مدینه، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای آنکه مبادا قریش مراجعت کنند و به مدینه حمله نمایند امر نمود تا بلال ندا دهد : امر خداوند متعال است که باید آنان که در احد حاضر بوده اند و جراحت دیده اند به تعقیب دشمن بروند. اصحاب کار معالجه را رها کردند و لباس رزم پوشیدند.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73620958

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67009739

. بازديدهاي امروز: 548

. بازديدهاي دیروز: 5114

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: