به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• جغرافیای...

موضوع: غدیر در تاریخ

کلمات کليدي: امامت

 

جغرافيای منطقه غدير خم در ميان جاده مکة مکرمة و مدينة منورة قراردارد، و در نزديکی منطقه (الجحفة) مي باشد. منطقه غدير خم محل گذر کاروان ها بوده است، و پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله در ربيع الاول سال   622 هجری در موقع هجرت تاريخی از آن منطقه گذر نمود، و همچنين پس از برگشت از حجة الوداع در 18ذی الحجة سال 10 هجری در آن منطقه توقف نمود، و بدينگونه اين بقعه جغرافيايی وارد صحنه تاريخ اسلامی شد.

در حال حاضر منطقه غدير خم از جاده اصلی دور گشته چون شن های صحرا راه کاروانها را بسته و آن منطقه در حال حاضر به نام (الغربة) معروف است. دور آن منطقه هم هنوز يک چشمه فوار از دل سنگ های يک دره وسيع مي جوشد. و اما منطقه الغدير در مرز (الحدة) قرار گرفته است و در آن سرزمين پر از سنگ های سياه موجود است و آن منطقه اصلا قابل زراعت نمي باشد. و در انتهای منطقه الحدة دره بزرگی مي باشد که در آن دره چشمه الغدير قرار دارد؛ و در اين منطقه پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله توقف نمود و آخرين پيام های آسمانی را برای حجاج و کاروان های مسلمين ابلاغ و قرائت فرمود. سرزمين آن منطقه در موقع باران و به علت سيل های فراوان که به وجود مي آورد هميشه در حال دگرگون شدن است و هر کس که مي خواهد به اين منطقه تبرک نمايد (چون آخرين پيامبر تاريخ بشريت در آن منطقه توقف نمود) مي تواند از دو راه وارد شود، يکی از راه (الجحفة) و دومی راه (رابغ).

راه اول : از سر دو راهی الجحفة در نزديکی فرودگاه رابغ جاده آسفالتی به مسافت 9 کيلومتر تا دهکده الجحفة و در آنجا مسجد بزرگی واقع شده است و از آن دهکده به مسافت 2 کيلومتر به سمت راست در جاده ای پر از شن و سنگ حرکت مي کند و در انتهای اين جاده وادی الغدير شروع مي شود. و اما راه دوم : از سر دو راهی مکه به مدينه با تجاه رابغ شروع مي شود، و بعد از 10کيلومتر جاده فرعی مي شود بسوی منطقه الغدير، و مسافت بين رابغ تا الغدير حدود 26 کيلومتر مي باشد. و اما از نظر موقعيت وادی الغدير از شرق در 8 کيلومتری مسجد الميقات در جحفة قرار گرفته است و از جنوب در 26 کيلومتری شهر رابغ مي باشد. استحباب توقف در منطقه غديرخم در آيين اسلام بسيار سفارش شده است استحباب توقف در منطقه غديرخم و ذکر نماز و دعا در مسجد آن؛

يکی از اصحاب امام صادق علیه السّلام روايت کرده است به اينکه همسفر امام علیه السّلام از مکه مکرمة به مدينة منورة بوده است. مي گويد: موقعي که رسيديم به مسجد الغدير، امام علیه السّلام نگاهی به سمت چپ مسجد نمود و فرمود : " آن جا جايگاه قدم رسول الله (ص ) بوده است که فرمود : هر کس را من مولايم ، علی مولای اوست ، خداوندا کسانی که علی را دوست دارند، آنان را  دوست بدار، و کسانی که او را دشمن بدارند دشمن بدار".

و در بسياری از کتب فقهية آمده است استحباب نماز در مسجد الغدير.  استحباب توقف در منطقه غديرخم پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله در منطقه غدير خم توقف نمود و جبرائيل أمين بر او نازل شد و پيامی بدين شرح از پروردگار بر او تلاوت کرد : ای رسول خدا آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده بر مردم برسان؛ و اگر اين کار را انجام ندهي ، رسالت خود را به انجام نرسانده اي؛ و خدا تو را از مردم ايمن خواهد کرد. 

نوشته شده توسط گروه غدیر در روز يکشنبه 1393/4/29 ساعت 24:32

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

به بلندای چهارده قرن

اهداف پیگیری شده

دیدگاهی عمیق تر

توطئه های منافقین

مراسمی سه روزه

نگاهی سطحی!

از غدیر (2)

از غدیر (1)

امروز غدیر

غدیر یعنی...!

غدیر را به پا کنید!

نزول آخرین سوره در غدیر

شیطان در منا

اجتماع مردم در روز غدیر

بیعت

غدیر سرخ

سخنرانیِ قبل از خطبه

بگویید آن دو نفر بیایند!

این مرد، اشرف مخلوقات است. نه...

آغاز توطئه های سازماندهی شده

پیامبر:جانشینم علی است!

ظهور شیطان در حجةالوداع

خطبه مهم پیامبر در مسجد خیف

اولین معارفه علی در حج

معرفی خصوصی علی بن ابیطالب

از خشم علی تا اعتراض خلیفه دوم

از مکه تا مدینه

اتفاق حیرت انگیز در یمن

گزارشی از جزئیات واقعه غدیر

اگر غدير نبود آيا شناخت مؤمن و منافق ممکن بود؟

ابليس و شياطين در غدير

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

7 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73618887

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67007802

. بازديدهاي امروز: 3591

. بازديدهاي دیروز: 4030

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: