به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• نابودی یهودیان

موضوع: [3] از هجرت تا واقعه غدیر

کلمات کليدي: امیرالمومنین، بدر، پیامبر، مرحب خیبری، یهودی

پس از آنکه چشم علی علیه السّلام بهبود یافت رسول خدا صلّی الله علیه و آله خطاب به وی  فرمودند: " یا علی فرماندهان ما کاری از پیش نبرده اند هنوز قلعه های خیبر گشوده نشده است و این امر خطیر جز بدست توانای تو انجام نخواهد گرفت."

علی علیه السّلام فرمود :"تا چه اندازه با آنها بجنگم؟"

پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: "تا زمانیکه به یگانگی خدا و رسالت من شهادت دهند." علی علیه السّلام حرکت کردند تا پشت دیوار قلعه ی خیبر رسیدند و پرچم را بر زمین کوبیدند و افراد خود را برای تسخیر حصار آماده نمودند. در این هنگام جمعی از جنگجویان خیبر بیرون ریختند و جنگ شدیدی در گرفت. علی علیه السّلام با چند حمله ی دلیرانه آنها را درهم ریختند بطوریکه یهودیان فرار کردند و داخل قلعه شدند. علی علیه السّلام نیز به دنبال آنها خواست وارد قلعه شود. رییس قلعه که از شجاعان مشهور به نام «حارث» بود خواست از ورود علی علیه السّلام ممانعت کند که به ضرب شمشیر امیر المومنین علیه السلام هلاک شد. در این هنگام نامی ترین و شجاع ترین جنگجوی یهود که به «مرحب خیبری» معروف بود به خونخواهی برادرش حارث بیرون شتافت.

مرحب پهلوان عجیبی بود زیرا دو زره پوشیده بود و دو شمشیر بر کمر آویخته بود و علاوه بر چند عمامه که بر سر خود بسته بود کلاه فولادی بر سر گذاشته بود وسنگی را هم که به سنگ آسیاب شبیه بود بر میله ی کلاه خود گذاشته بود که از اصابت شمشیر به فرق وی جلوگیری کند.

بین او و علی علیه السّلام دو ضربت رد و بدل شد و دست نیرومند قهرمان اسلام چنان شمشیری به فرق مرحب فرود آورد که با وجود داشتن سپر جمجمه اش را با کلاه فولادی و سنگ شکست و عمامه اش دریده شد و ذوالفقار علی علیه السّلام سر مرحب را تا فکین شکافت و مرحب نقش بر زمین شد.

سپس برادر دیگر آن دو مقتول به نام«یاسر» از قلعه بیرون تاخت ولی در اثر یک ضربت آن حضرت به خاک افتاد و کشته شد. یهودیان هم به درون قلعه پناه بردند و در قلعه را بستند. علی علیه السّلام هم با نیروی خارق العاده خود در قلعه را از جای خود کند و بدین ترتیب قلعه های «ناعم» و «قموص» که محکمترین قلعه های خیبر بود بدست توانای علی علیه السّلام فتح گردید.

چون جنگ خیبر پایان یافت و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله به درخواست یهود با آنها مصالحه نمود، «فدک» نیز تسلیم رسول الله صلی الله علیه و آله گردید و یهودیان ساکن آن نصف دارایی خود را برای پیغمبر فرستادند. بنا بر این چون فدک در موقع صلح به رضایت ساکنین آن به پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله واگذار گردید  به خود آن حضرت تعلق داشت.

هنگام بازگشت از خیبر به بعضی از قبایل یهود که یاغی شده بودند گوشمالی داده شد و آنها نیز مطیع گردیدند وبدین ترتیب مسلمین از ضدیت یهود آسوده شدند وشهر مدینه در امن وآسایش قرار گرفت.

.............................................................................................................................................

منبع: کتاب "علی کیست؟" اثر "شیخ فضل الله کمپانی"

 

 

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:12

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73634632

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67022432

. بازديدهاي امروز: 4272

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: