به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• مرگ عمر و تشکیل شورای حکومت

موضوع: [8] دوران خلیفه سوم

کلمات کليدي:

یکی از جریاناتی که امیرمومنان علیه السلام در آن مورد ظلم واقع شد و باز هم به خاطر امیال برخی افراد حق ایشان ضایع شد، جریان شورای حکومتی است که بعد از مرگ عمر-خلیفه دوم- به وقوع پیوست. متن زیر خلاصه شده ی گفتار ابن ابی الحدید در شرح برخی خطبه های نهج البلاغه است که تقدیم می گردد.

 

ابن ابی الحدید می گوید:

بعد از مرگ عمر و دفنش ، ابوطلحه - که از سوی عمر در زمان حیاتش برای پیشبرد اهداف بعد از مرگش جهت ادامه جریان مامور شده بود - به همراه پنجاه نفر مرد مسلح از انصار بر در جایی که شورای حکومت در آن جمع بودند ایستاد. اهل شورا شروع به سخن گفتن کردند.

امیرمومنان علیه السلام ، طلحه،زبیر،عثمان،عبدالرحمن بن عوف و سعد بن ابی وقاص اعضای شورا بودند.

بعد از گذشت مدتی اولین کاری که طلحه کرد این بود که حق رای خود را به عثمان بخشید و به نفع او کنار رفت.زبیر هم در مقابل حق خود را به علی علیه السلام بخشید.[1]

در این شرایط چهار نفر باقی ماندند.سعد بن ابی وقاص گفت: من سهم خودم را از شورا به پسر عمویم عبدالرحمن بخشیدم. با این وضع نتیجه ی شورا بستگی به نظر عبدالرحمن داشت. در این حال او به امیرمومنان علیه السلام رو کرد و گفت:با تو بیعت می کنم به شرط آن که به کتاب و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سیره ی شیخین، ابوبکر و عمر، رفتار کنی.حضرت فرمود: البته به کتاب خدا و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و نظر خود رفتار کنم. عبد الرحمن رو به عثمان کرد و همین پیشنهاد رو به او هم داد و عثمان پذیرفت. عبدالرحمن این روند پرسش و پاسخ را تا سه بار تکرار کرد و وقتی دید که امیرمومنان علیه السلام از نظر خود بر نمی گردد ، با عثمان دست بیعت داد و به او گفت: سلام بر تو ای امیرمومنان!

نقل کرده اند که امیرمومنان علیه السلام به عبدالرحمن فرمودند:

"به خدا سوگند، تنها به این دلیل این کار را کردی که همان امیدی را به او بستی که رفیقتان به دوستش داشت؛ خداوند میان شما اختلاف خواهد انداخت... "

می گویند چندی بعد میان عثمان و عبدالرحمن اختلاف افتاد، تا جایی که تا آخر عمر با هم حرف نزدند.[2]

 

امیرالمومنین علیه السلام جملات نسبتا زیادی درباره ی این ایام دارد که از حواشی آن به شکل بسیار دقیق و البته عجیبی مطالبی را بیان می کند.از جمله ی این بیانات ، در نهج البلاغه بسیار آمده که ان شاءالله در مطالب بعد به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

 

----------------------------

[1]. درباره ی نیت این افراد نیز خود ابن ابی الحدید نظراتی را بیان کرده؛ وی همه ی این رویکرد ها را حاصل کینه های آن ها نسبت به طرف مقابل و یا روابط فامیلی و قبیله ای نسبت به هم طرفان و... می داند.

[2]. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 1/187

 

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:36

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73633430

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67021273

. بازديدهاي امروز: 3070

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: