به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• جنگ احد و انتقام مشرکین(1)

موضوع: [3] از هجرت تا واقعه غدیر

کلمات کليدي:

در ادامه بررسی نقش امیرمومنان علیه السلام در جنگ های اسلام ، این بار به جنگ احد می پردازیم. در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی به وقایع جنگ احد، عوامل اصلی شکست را بررسی کرده و به نقش تعیین کننده امیرمومنان علیه السلام اشاره کنیم. لازم به ذکر است با توجه به حجم بیشتر مطلب نسبت به مطالب قبل، بحث جنگ احد را در دو قسمت ارائه خواهیم کرد که قسمت اول در این جا تقدیم می گردد.

انتقام جنگ بدر

قریش برای گرفتن انتقام جنگ بدر با نیروی فراوان و مجهز به مدینه حمله کردند.پیامبر صلی الله علیه و آله از این موضوع مطلع شدند. نظر ایشان این بود که در خود شهر مدینه با دشمن بجنگند ؛ انصار هم مثل پیامبر صلی الله علیه و آله همین نظر را داشتند، اما مهاجرین نظرشان این بود که این جنگ در خارج از شهر انجام شود. بعد از مذاکره بر خلاف نظر پیامبر قرار شد در خارج شهر جنگ انجام شود.

در آستانه ی جنگ

 پیامبر صلی الله علیه و آله با هزار نفر از مدینه به سمت کوه احد که در شمال شهر واقع بود حرکت کرد. در همین اوقات اتفاقی غیر قابل پیش بینی در لشکر مسلمین افتاد. شخصی به نام عبدالله بن ابی به همراه سیصد نفر دیگر که همراهش بودند به سمت مدینه بازگشتند. او در واقع بر خلاف نظر جمع می خواست عقیده  خودش را که جنگ در داخل شهر بود پیاده کند؛ در حالی که لشکر،تصمیم به خروج از شهر گرفته بودند. [1]

به هر حال با جدایی او و همراهانش لشکر اسلام به سیصد نفر کاهش یافت.

رویارویی با دشمن

صبح روز هفتم شوال سال سوم هجرت در دامنه کوه احد ،دو لشکر در برابر هم قرار گرفتند.پیامبر ، تپه ای را که احتمال نفوذ دشمن در بین جنگ به آن وجود داشت را به شخصی به نام عبدالله بن جبیر و پنجاه نفر تیرانداز سپرد و به آن ها دستور داد که به هیچ وجه نباید آن ناحیه حساس ترک شود؛چه در صورت پیروزی و چه در صورت شکست!

تقابل پرچمداران

طبق رسم معمول در ابتدای جنگ ،از هر لشکر عده ای برای جنگ تن به تن به میدان آمدند.از لشکر مسلمین ، علی بن ابیطالب علیه السلام -پرچمدار لشکر- به میدان آمد. طبق روایتی از امام صادق علیه السلام در این جنگ، پرچمداران گروه کفر نه نفر بودند که همگی به دست علی علیه السلام به هلاکت رسیدند... [2]

به این ترتیب جنگ،در مرحله اول به سود مسلمانان تمام شد و مشرکین شروع به ترک صحنه کردند، اما در ادامه اتفاقاتی روی داد که شرایط را کاملا تغییر کرد.

در مطلب بعد به قسمت دوم جنگ که بخش مهم تر آن است خواهیم پرداخت.

-------------------------------

[1].عبدالله بن ابی ،به شهادت تاریخ از منافقان بوده است.

[2].امیرالمومنین علی بن ابیطالب/نوشته دکتر سید هادی ولایی،با تصرف و تلخیص

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:37

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

9 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73630023

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67018078

. بازديدهاي امروز: 5274

. بازديدهاي دیروز: 4339

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: