به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• جنگ احد و انتقام مشرکین(2)

موضوع: [3] از هجرت تا واقعه غدیر

کلمات کليدي:

در ادامه بررسی جنگ احد ،به آنجا رسیدیم که در مرحله اول جنگ بعد از غلبه ی پرچمدار سپاه اسلام یعنی امیرمومنان علیه السلام بر 9 نفر از پرچمداران لشکر دشمن، مشرکین پا به فرار گذاشتند و علی الظاهر جنگ به نفع مسلمین به اتمام رسید. اما در این جا اتفاقاتی باعث تغییر اوضاع شد.

هجوم مسلمین برای جمع آوری غنائم

بعد از اتمام مرحله اول جنگ، عده ای که در ناحیه ی سوق الجیشی -منطقه ی حساس بالای کوه- تحت فرماندهی عبدالله بن جبیر بودند ، بر خلاف تاکید پیامبر صلی الله علیه و آله بر عدم ترک آن ناحیه حتی در صورت پیروزی، آن جا را رها کرده و به سوی جمع آوری غنائم رفتند. از میان همه ی آن ها شخصی به نام عبدالله وقعی و 10 نفر دیگر سر جای خود ماندند.

در این هنگام خالد بن ولید با گروهی سواره که در کمین این محل بود به آنان حمله کرد و پس از کشتن آن ها از پشت جبهه، به مسلمین یورش برد .همزمان یکی از زنان قریش هم پرچم کفر را جهت تشویق آن ها بالا برد . [1]

به هم خوردن آرایش جنگی مسلمین و ...

بعد از این اتفاقات نظم لشگر اسلام به هم خورد و ارتباط افراد با فرماندهی قطع شد. در ادامه ماجرا مسلمین به شکست سنگینی افتادند تا جایی که هفتاد نفر از مجاهدان آن ها از جمله حضرت حمزه بن عبدالمطلب شهید شدند. همان طور که معروف است هند (همسر ابوسفیان و مادر معاویه علیها اللعنه؛ او کینه ای شدید از حمزه به واسطه جنگ بدر داشت) که غلامش را مامور کشتن جناب حمزه کرده بود، بعد از شهادت ایشان،دستور داد جگر وی را درآورد.بعد از آن هند جگر را به دندان گرفت که پس از آن به هند جگر خوار معروف شد.

درخشش مجدد امیرمومنان

بعد از شایعه کشته شدن پیامبر صلی الله علیه و آله التهابی در لشکر افتاد. البته دندان و پیشانی ایشان شکسته شده و داخل کشته شدگان افتاده بود و هر چه فراری های جنگ را صدا می کرد اگر چه برخی از آن ها می شنیدند ولی بر نمی گشتند. در این جا بود که باز هم امیرمومنان علیه السلام درخشید.

ابن ابی الحدید می نویسد:

هنگامی که غالب یاران پیامبر صلی الله علیه و آله پا به فرار گذاشتند، دسته های مختلف دشمن به سوی ایشان و به قصد قتلش حمله کردند. که در میان آن ها قهرمانانی هم بودند. پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمودند :حمله این ها را دفع کن !

امیر مومنان علیه السلام با این که پیاده بود به آن گروه که حدودا پنجاه نفر بودند حمله کرد و قهرمانان آن ها را به هلاکت رساند. بقیه ی آن عده نیز با مشاهده این صحنه ها پا به فرار گذاشتند. [2]

در این جنگ، نود ضربت شمشیر و نیزه کاری، بر بدن مبارک امیرمومنان علیه السلام اصابت کرده بود که وقتی بلند می شد ، خون چون آب در آبکش از بدنش سرازیر می شد. [3]

 

 

-------------------------------

[1] طبق نظر برخی مورخین، عده ی خاصی در تحریک افراد برای جمع آوری غنائم و ... موثر بودند که در این جا مجال برای شرح نیست . در برخی کتب تاریخی ،نام این افراد هم مشخص شده است.

[2]. نقل شده که امیرمومنان ده نفر را در آن جا هلاک کرد.

[3]با تصرف و تلخیص از کتاب امیرمومنان علی علیه السلام، نوشته سید هادی ولایی

 

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:38

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73633118

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67021045

. بازديدهاي امروز: 2758

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: