به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• معدن الرّحمه

موضوع: زیارت جامعه

کلمات کليدي:

معدن : مرکز(معدن الشیء :مرکز الشیء).

یعنی اهل بیت مرکز رحمت اند. یعنی اگر دنبال رحمت هستی مرکزش اهل بیت علیهم السلام هستند. البته اینجا معنای دقیق تر مدّ نظر است که در واقع مرکز بالمعنی الأخص است یعنی شیء دارای ارزش و قیمت که باید نوعی خفاء در آن باشد که مورد سوال قرار گیرد.بنابراین اینطور نیست که به صورت کلی هر مرکز چیزی معدن آن چیز باشد بلکه در اینجا معنای معدن خصوصیات دیگری هم دارد.

نکته اینجاست که مرکز شیء اعم است از اینکه مرکز شیء مادی باشد یا معنوی، بنابراین عبارت معدن رحمت، علم، جود و سخاوت که در مورد اهل بیت بیان می شود صحیح است همانطور که مثلاً می گویند: معدن طلا و نقره...

(الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه): حقایق و بواطن و ارزشهای مردم مختلف است همانطور که ارزشهای معدن طلا و نقره مختلف است. و همانطور که این معادن مادی روی زمین نیستند و برای پیدا کردن معادن نیاز به تلاش و جستجو ست برای رسیدن به معادن و مراکز معنوی هم باید تأمل و تفحص کرد.

چند نکته :

1. وجود اهل بیت علیهم السلام سبب نزول رحمت عام و خاص خداوند بر چیز هایی است که قابلیت پذیرش رحمت خداوند را دارند حتی نزول باران و روزی که احادیثی مانند:( لولاک لما خلقتُ الأفلاک...)(بحار ج1 باب 1 رقم48) به این معنا دلالت دارند.

2. ایشان جلوه های رحمت خداوندی هستند زیرا بخشش ائمه بر مردم و مهربانی ایشان نسبت به امت جدشان به خصوص پیروانشان نیز از حد نهایت فراتر رفته است.

3. ریشه کلمه معدن از عَدَن می باشد. از بهشت به جنات عدن یاد شده چرا که اولاً آنجا محل استقرار بهشتیان است، ثانیاً این استقرار از روی میل و رغبت است، ثالثاً این رغبت دو طرفه است یعنی هم بهشتیان به بهشت رغبت دارند و هم بهشت به بهشتیان.

4. هر یک از نعمتهای بی پایان الاهی مانند رسالت، امامت، قرآن و... از مصادیق رحمت الاهی هستند.در قرآن کریم سوره زخرف آیه 37 از نبوت به عنوان رحمت یاد شده، و همچنین در سوره های یونس 57 و اسرا 82 قرآن کریم به رحمت وصف شده است.

5. ائمه علیهم السلام مظاهر کامل "ذو رحمه واسعه" ( دارای رحمت واسعه) و "وارثان رحمه للعالمین" (وارثان پیامبر) هستند. لذا چشمه های رحمت در خانه هایشان می جوشد و از آنجا جاری شده و به دیگران می رسد.

6. دو نوع رحمت وجود دارد : عاطفی و عقلی. مردم از رحمت های عاطفی برخوردار هستند اما ائمه مانند دیگر کمالات در نقطه اوج آن قرار دارند. وجه امتیاز اصلی ایشان هم رحمت عقلی است.

7. رحمت عقلی برتر و بالاتر از عاطفی است و دور از دسترس دیگران قرار دارد و محصول وحی است که به صورت رحمت از خانه های این ذات های مقدس تنزل پیدا می کند و به دیگران می رسد.

8. جهنم نیز در مجموعه نظام احسن، رحمت است هر چند که برای اهل آن ناگوار می باشد.

9. نفرین ایشان هم جلوه ای از رحمت است هم برای نفرین شده و هم برای دیگران. زیرا افرادی که نفرین می شوند نه خود ایمان می آورند و نه می گذارند دیگران ایمان بیاورند و هر چقدر که از تعداد آنها کم شود هم عذاب خودشان کمتر است و هم مانعی از سر راه هدایت دیگران برداشته می شود.

10. جلوه گاه دیگر رحمت اهل بیت قیامت است که به صورت شفاعت از قاصران و بعضی مقصران در آن محشر عظیم ظهور می کند. که البته کسانی که مومن بمیرند شامل این رحمت می شوند. امام صادق صلوات الله علیه در تفسیر آیه شریفه ((ولسوفَ یُعطیک فترضی))(آل عمران 178) فرمودند: رضایت جدّ ما در این است که موحّد و خداپرستی در جهنّم نماند.(بحار ج 14 ص34).

11. ممکن است از کسی رحمتی سر بزند و او منشأ رحمت شود اما هیچکس جز اهل بیت معدن رحمت نمی باشد چرا که ثبات و استقرار رحمت در وجود ایشان است.

12. رحمت الاهی باید از مجرای خاص یعنی ائمه عبور کند تا قابلیت استفاده پیدا کند.

13. بلاهایی که هر روز از افراد دفع می شود توسط امام است.(بی یدفع البلاء).

14. رحمت اختصاصی خداوند از آن پیامبر اکرم و عترت ایشان است.

15. خداوند 100 رحمت خلق کرد پس 99 تای آن را نزد خود برای پیامبر اکرم و امیرالمومنین و عترت ایشان ذخیره کرد و 1 رحمت را برای همه موجودات قرار داده است.

16. از اختصاص رحمت خداوند متعال به اهل بیت دو معنا را می فهمیم:

         1. ایشان مقصود و هدف خلقتند و به طفیلی ایشان به ما چیزی می رسد.

         2. رحمت خداوند به ایشان نسبت به ما طوری است که ما به حساب نمی آییم و قابل ذکر نیستیم. 

           ائمه مرکز رحمت اند، اگر دنبال رحمت الهی هستیم باید آن را نزد اهل بیت علیهم السلام پیدا کنیم.

17. دین برای رحمت آمده نه برای عذاب و ائمه هم چون اسماء الهی هستند قلوب مبارک ایشان محل تجلی این اسماء و صفات الهی است و لذا مظهر رحمت می باشند.

18. قرآن پیامبر را رحمه للعالمین خوانده: "و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین" (انبیاء 107) یعنی عالم و هستی تکویناً در سایه وجود اقدس آن حضرت است. طبعاً تمام انواری که به ایشان منتسب اند هم این خصوصیت را دارند که نمونه بارز آن امیرالمومنین هستند که طبق آیه مباهله نفس پیامبر اکرم می باشند.

19. ائمه معصومین معدن رحمت اند یعنی پیدایش این همه موجودات در عالم هستی اعم از جمادات و نباتات و ...  اساساً هر چه که کلمه شیء بر آن منطبق است منشأ و منبعش وجود اقدس امام علیه السّلام است. 

20. اهل بیت مظهر و تجلّی رحمت رحمانی و رحیمی حضرت حق اند.

 

حالا یک سوال اصلاً چرا قرآن کریم با بسم الله الرّحمن الرّحیم شروع شده؟ چرا الرّحمن الرّحیم در ابتدای همه امور در شریعت تأکید شده؟ در همه جا اولین صفتی که از خداوند متعال ذکر می شود الرّحمن الرّحیم است، خداوند متعال دارای همه صفات و اسماء حسنی است اما در رأس همه امور صفاتی که بیان می شود الرّحمن الرّحیم است. آن وقت این رحمت الهی به دست ائمه است. رحمت الهی اساس هر شیئی در عالم است و تمام فیوضات و نعم الهی از سر رحمت الهی است. خود وجود که اولین فیض الهی است از نعم و رحمتهای خداوند متعال است و اساساً تمام نعمتهای دیگر هم متفرّع بر اصل وجود هستند. پس رحمت الهی توسط ائمه علیهم السلام به مردم می رسد. بنابراین در رأس همه، اصل وجود موجودات به واسطه ائمه علیهم السلام است. در واقع ائمه علیهم السّلام "فاعل مَن به الوجود" اند اما خداوند متعال "فاعل مَن مِنه الوجود" است؛ یعنی امام فاعلی است که وجود به اوست و خداوند فاعلی است که اصل وجود از اوست.

در اینجا ممکن است سوالی پیش بیاید که ائمه علیهم السلام فقط نقش واسطه رحمت الهی را دارند و همانطور که مثلاً وقتی باران رحمت الهی می بارد ناودان خانه آن قطرات باران را از پشت بام به زمین و خیابان سرازیر و منتقل می کند ائمه هم فقط همین نقش مجرای واسطه فیض و رحمت را ایفا می کنند و در واقع ایشان از یک دست می گیرند و به دست دیگر می رسانند همین و بس!!! خیر قضیه بالاتر از این حرفها است و در بحث "من به الوجود" بودن اهل بیت هم قضیه دقیق تر از این مباحثی است که بعضی از بزرگان فرموده اند.

در قرآن مجید هم رحمت الهی به تعابیر مختلفی بیان می شود :

1. "و کتبَ ربُّکُم علی نفسه الرَّحمه" خداوند متعال بر خود رحمت را نوشت. رحمت و لطف در اینجا اطلاق دارد و لفظ کتب وجوب را می رساند همانطور که در آیه 183 سوره بقره : ((کُتِبَ علیکُم الصّیام ... )) وجوب روزه را می رساند. و تمام رحمت با آن دایره گسترده اش در نزد اهل بیت علیهم السلام است و مرکز آن ایشانند.

2. "و رحمهُ ربِّک خیرٌ ممّا یجمَعون" اگر تمام رحمتها، نعمتها و ثروتهای عالم در جایی جمع شوند رحمت پروردگار از همه آنها بیشتر و بهتر است آن وقت معدن و مرکز این رحمت واسعه الهی اهل بیت علیهم السلام اند.

3. "و رحمتی وسِعَت کلّ شیء" مرکز این رحمت با این گستره وسیع، ائمه علیهم السلام هستند.

نوشته شده توسط گروه زیارت جامعه در روز پنجشنبه 1390/3/19 ساعت 12:15

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

اینجا زیارتگاه 124000+13 فرستاده الهی است!

به کدام سرزمین پناهنده شوم؟

نمره عقل من 20 ... هست!

اعلام التُقی

مصابیح الدجی

السلام علی ائمة الهدی

عترة خیرة رب العالمین و رحمةالله و برکاته

سلالةالنبیین و صفوةالمرسلین

امناءالرحمن

ابواب الیمان (2)

ابواب الایمان(1)

ارکان البلاد

ساسةالعباد

دعائم الاخیار

عناصرالابرار

اولیاء النعم

قادة الامم

اُصول الکَرَم

منتهی الحلم

خزّان العلم

منابع مورد استفاده‌ی ما

مهبط الوحی

مختلف الملائکه

موضع الرّسالة

اهل بیت النّبوة

السّلام علیکم

مقدّمه مهم

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

11 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73636670

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67024339

. بازديدهاي امروز: 1267

. بازديدهاي دیروز: 5043

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: