به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• علامه سید مرتضی عسکری(قسمت اول)

موضوع: علمای متقدم

کلمات کليدي: دانشکده اصول دین، سرگذشت حدیث، سقیفه، علامه عسکری، نقش ائمه در احیای دین

 

در روز دوشنبه هجدهم جمادى الثانى 1332 هـ. ق. مطابق با بهار 1293 هـ. ش. در شهر سامراء درجوار ملكوتى بارگاه دو امام همام حضرت هادى وحضرت عسكرى ‏عليهماالسلام كودكى ازخاندان علم وسيادت پا به عرصه وجود گذاشت كه نامش را سيّدمرتضى نهادند.

 هنوز چند ماهى ازعمرشان نگذشته بود كه گرد يتيمى برچهره ايشان نشست و پدرى عالم و عابد وخدمتگزار را از دست داد و پس از آن در دامان جد مادريش حضرت آيت اللَّه ميرزا محمّد شريف عسكرى تهرانى معروف به خاتمةالمحدثين (كه عالم بزرگ سامرا بودند) پرورش يافت.

استعداد و هوش سرشار توأم با نبوغ حضرت علامه باعث شد كه از دوران كودكى و نوجوانى ايشان را ازديگر كودكان ممتاز كند. خود ایشان در اين باره مى‏فرمايند:

«ده ساله بودم كه جامع المقدمات راخواندم، بعد هم همان كتابهاى رسمى حوزه عراق را خواندم و بعضى كتابهاى فقهى و اصولى متداول ديگر در اين سطح، البته من غالباً دو سه درس را با هم مى ‏گرفتم و كتابها را زود تمام مى‏کردم، با اين حال من خيلى از اشعار مطول را هنوز از حفظ دارم. در مدرسه ميرزاى شيرازى كه بودم اساتيدم فكر مى‏کردند كه استعدادم خيلى خوب است، لذا مربى مخصوصى براى من گذاشته بودند تا از او درس خصوصى بگيرم تا قسمتى ازسطوح را در سامرا خواندم و در كنار تحصيل درس هم مى‏گفتم.»

ورود به حوزه علميه قم

حضرت علامه عسكرى پس از گذراندن سطوحى از علوم حوزوى درسال 1350 ه. ق. در سن هيجده سالگى در دوران رياست حاج شيخ عبدالكريم حائرى وارد حوزه علميه قم شد. حضرت علامه پس از مدتى اقامت درمدرسه رضويه به مدرسه فيضيه منتقل شدند و با حاج شيخ على صافى برادر بزرگتر حضرت آيت اللَّه العظمى صافى گلپايگانى هم حجره شدند، دروس سطوح عالى را در محضر اساتيد بزرگى همچون سيدشهاب ‏الدين مرعشى نجفى؛ حاج شيخ محمد حسين شريعتمدار ساوجى آموختند. ایشان همچنین کتاب باب حادى عشر را (در علم كلام) در محضر رهبر كبیر انقلاب عارف بزرگ امام خمینى و درس تفسیرى را در محضر حضرت آیة اللَّه میرزا خلیل كمره ‏اى آموختند.

بازگشت به سامرا

حضرت استاد پس از چند سال اقامت درحوزه علميه قم به سامرا بازگشتند و دروس باقى مانده ازسطح وخارج فقه و اصول را در سامرا نزد اساتيد بزرگى همچون ميرزا حبيب ‏اللَّه اشتهاردى؛ و آيت اللَّه مرعشى شوشترى و... آموخت.

 

نوشته شده توسط گروه معرفی علما در روز پنجشنبه 1390/9/10 ساعت 9:25

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 2 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

علامه سید مرتضی عسکری(قسمت دوم)

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

9 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73628038

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67016298

. بازديدهاي امروز: 3289

. بازديدهاي دیروز: 4339

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: