• دینت را ادا کرده ای؟
موضوع: شرح فراز «ذرّیّة رسول الله»
ذرّیّه به طور کلی در لغت، به نسل یک فرد اطلاق می گردد.
رسول اكرم صلّی الله علیه و آله برترين موجود نظام هستي است كه برترين و كامل ترين دين را براي بشريت آورده و بيشترين تلاش را براي هدايت جامعه بشري كرده است. به
ادامه مطلب...
|
|
• هیچ جوری نمی توانی!
موضوع: شرح فراز «أوصیاء نبیّ الله»
در مطلب قبلی تحت عنوان «چطور خودم رو گول بزنم؟» از لحاظ کلامی-عقلی به ضرورت وجود وصی پس از پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله پرداخته شد. اکنون نگاهی به برخی احادیث و نقل های اهل تسنّن (و بعضاً شیعه) می
ادامه مطلب...
|
|
• چطور خودم را گول بزنم؟
موضوع: شرح فراز «أوصیاء نبیّ الله»
در اوّلین مطلب پیرامون این فراز از دید عقلی-کلامی به موضوع وصایت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله نگاه می کنیم و در مطلب بعدی إن شاء الله با نگاهی روایی(از فریقین) به این موضوع خواهیم پرداخت.
«اوصياء» (جمع وصي) از
ادامه مطلب...
|
|
• قرآن بدون امام؟! هرگز!
موضوع: شرح فراز «حملة کتاب الله»
«حملة» (جمع حامل) اسم فاعل از «حمل» است. به طور کلّی می توان «حمل» و مشتقّات آن را «چیزی را برداشتن، برعهده گرفتن، واجد بودن و دربرداشتن و یا قبول و پذیرش یک چیز[1]» معنا کرد.
«كتاب» مصدر
ادامه مطلب...
|
|
• خدا سرّش را به که گفت؟
موضوع: شرح فراز «حفظة سرّ الله»
«حفظة» جمع حافظ، از ريشه ی «حفظ» است. حفظ یعنی نگهداري چيزي از ضايع شدن و تلف گشتن.
«سرّ» (در مقابل «اعلان») به چيزي گفته مي شود كه كتمان گردد.
تأکید چندباره در متن همین زیارت با الفاظی چون
ادامه مطلب...
|
|
• کارگران! مشغول کار باشید!
موضوع: شرح فراز «معادن حکمة الله»
عَدن، یعنی استقرار و ثبات. معدن محلّ رویش و اصل هر چیزی است و حکایت از مقدار بی پایان دارد.
«حكمت» از ريشه ي «حكم» به معناي «منع از چيزي» است. حِكمت نيز به چيزي گفته مي شود كه انسان را از جهل باز
ادامه مطلب...
|
|
• چرا زندگی هایمان بی برکت است؟
موضوع: شرح فراز «مساکن برکة الله»
«مساكن» جمع مسكن از ريشه ی «سكن» است که بر آرامش و قرار (در مقابل اضطراب و حركت) دلالت ميكند.[1]
معناي واژه «بركت» قبلاً گذشت و گفته شد كه اين واژه بر دوام، بقا و عدم زوال دلالت مي كند.[2] با توجّه به
ادامه مطلب...
|
|
• پس چه کنیم؟
موضوع: شرح فراز «السّلام علی محالّ معرفة الله»
«محالّ» جمع محلّ، از ريشه «حلّ» به معناي گشودن است که در معناي «نَزَلَ» هم به کار می رود؛ مثلاً، محلّ و محلّه به معناي مكاني است كه جمعيّتي در آن نزول مي کنند و در آنجا مستقر می شوند.
«معرفت» (از
ادامه مطلب...
|
|
• بهانه نیاور!
موضوع: شرح فراز «حجج الله علی اهل الدنیا و الآخرة و الأولی»
«حجج» جمع حجّت، از ریشه ی «حجّ» به معنای دلیل و برهان است که هر یک از دو طرف دعوا برای اثبات مدّعای خویش، بدان احتجاج می کند.
حجّت واقعی، همراه با حق و صدق است و هرگز دروغگو، حجّت نخواهد داشت؛ چنان که
ادامه مطلب...
|
|
• صدای خدا را می شنوی؟
موضوع: شرح فراز «السّلام علی...الدّعوة الحسنی»
«دعوة» از ریشه ی «دَعَوَ» به معنای دعوت کردن و خواندن است.
«حُسنی» از ریشه ی «حَسُنَ» به هر چیزی که بهجت آور، مطلوب و نیکو باشد، اطلاق می گردد و در مقابل آن قبح، زشتی و بدی قرار دارد.
ایّها
ادامه مطلب...
|
|
• مثل های حل شده قرآن!
موضوع: شرح فراز «السّلام علی...المثل الاعلی»
واژه ی «مَثَل» برای بیان مشابهت است. هر گاه کسی بخواهد واقعيّتى، خوب و درست فهميده شود، مثالی از یک چیز محسوس تر مى آورد و مى گويد: مَثَل آن چنين است. مثلاً می گوییم «مَثَل این دنیا مثََل مزرعه است
ادامه مطلب...
|
|
• اینجا زیارتگاه 124000+13 فرستاده الهی است!
موضوع: زیارت جامعه
شرح فراز «السّلام علی ... ورثة الانبیاء»
انبیای الهی علیهم السّلام از دو حیثیت حقیقی و حقوقی برخوردارند؛ اموال آن ها را -هر چند اندک باشد- فرزندانشان و رسالت و نبوّت (و نشانه های) آن ها را پیامبران و انبیای جانشین
ادامه مطلب...
|
|
• به کدام سرزمین پناهنده شوم؟
موضوع: زیارت جامعه
شرح فراز «السّلام علی...کهف الوری»*
وری یعنی هرآنچه خدا آفریده؛ مخلوقات.
کهف غاری است که وسعت دارد و میتوان داخل آن ماند و زندگی کرد.
مصادیق «کهف»
در بعضی از روایات و ادعیه کهف بر خود خدای
ادامه مطلب...
|
|
• نمره عقل من 20 ... هست!
موضوع: زیارت جامعه
شرح فراز «ذوی النّهی و أولی الحجی»
بحث لغوی:
«ذو» که جمع آن «ذَوون»[1] و حالت جرّیِ آن «ذوین» است، به معنای صاحب و مالک می آید.
«نُهی» جمع «نُهیه» از ماده ی «نهی»، به معنای عقل
ادامه مطلب...
|
|
• اعلام التُقی
موضوع: زیارت جامعه
أعلام جمع «عَلَم» از ریشه ی «عِلم» است. عَلَم به هر چیزی که به وسیله ی آن مطلبی دانسته شود، اطلاق می گردد. از این رو به تابلوها و نشانه هایی که در راه ها به عنوان علامت و راهنما نصب می شود، عَلَم گفته می
ادامه مطلب...
|
|
• مصابیح الدجی
موضوع: زیارت جامعه
مصابیح جمع مصباح از ریشه ی «صَبَحَ» است؛ صبح به معنای انکشافی است که در ظلمت و تاریکی مادی یا معنوی رخ می دهد و روشنایی ظاهری یا باطنی ایجاد می گردد. به همین مناسبت، ظهور فجر را صُبح گفته اند. بدین ترتیب
ادامه مطلب...
|
|
• السلام علی ائمة الهدی
موضوع: زیارت جامعه
سلام مطلق، ذات باری تعالی است:
«اللهم انت السلام و منک السلام و لک السلام و الیک یعود السلام»[1]
لذا برای هر کس که این تحیت را بخواهیم از خدا طلب می کنیم مانند: «سلام علی ابراهیم»[2] در حالی که هرگز گفته نمی شود:
ادامه مطلب...
|
|
• عترة خیرة رب العالمین و رحمةالله و برکاته
موضوع: زیارت جامعه
«عترة»
عترت انسان، همان نسل اوست. اگر فرزند انسان، ذریه و عقبه ی او از صلبش باشد عترت وی محسوب می شود. (لذا اگر قبیله، نزدیکان و بستگان سببی و نسبی از صلب او نباشد، عترت وی به حساب نمی آیند.)
البته برای عترت معانی
ادامه مطلب...
|
|
• سلالةالنبیین و صفوةالمرسلین
موضوع: زیارت جامعه
سلالة از ریشه ی «سَلَلَ» به چیزی گفته می شود که از چیز دیگری خارج شده باشد. مثلاً به نطفه ی انسان که از صلب او خارج می شود و یا شمشیر برکشیده از غلاف سلالة می گویند. همچنین، سلالة به خلاصه و عصاره ای گفته می شود که
ادامه مطلب...
|
|
• امناءالرحمن
موضوع: زیارت جامعه
امناء: امناء جمع امین از ریشه ی امن است که به معنای طمأنینه و از بین رفتن ترس می آید. امین صفت مشبهه است که گاهی به معنای فاعل (مؤتمِن) و و در بیشتر موارد در معنای مفعولی (مؤتمَن) به کار می رود.
فرق مؤتمَن و امین این است که
ادامه مطلب...
|
|
اولين | بعدي | 1 | 2 | قبلي | آخرين تعداد مطالب در هر صفحه: 10 | 20 | 50
نمایش همه |