به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• سخنانی گهربار از انسیه الحوراء

موضوع: ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

کلمات کليدي: زهرا، فاطمه، ولادت، ویژه نامه

www.aboutorab.com1. در یكى از روزها، صبحگاهان امام على علیه السلام فرمود: فاطمه جان آیا غذایى دارى تا از گرسنگى بیرون آیم؟ پاسخ دادند: نه، به خدایى كه پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزید سوگند، دو روز است كه در منزل غذاى كافى نداریم و در این مدت شما را بر خود و فرزندانم در طعام ترجیح دادم.

امام علی علیه السلام با تأسف فرمودند: فاطمه جان چرا به من اطلاع ندادى تا به دنبال تهیه غذا بروم؟ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: اى اباالحسن، من از پروردگار خود حیا مى كنم
كه چیزى را كه تو بر آن توان و قدرت ندارى، درخواست نمایم.

(بحار الانوار، ج 43، ص 59)

 

2. كسى كه عبادت هاى خالصانه خود را به سوى خدا فرستد، پروردگار بزرگ بهترین مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد.

(بحار الانوار، ج 70، ص 249)

 

3. پاداش خوشرویى در برابر مؤمن بهشت است، و خوشرویى با دشمن ستیزه جو، انسان را از عذاب آتش باز مى دارد.

(بحار الانوار، ج 75، ص 401)

 

4. حضرت فاطمه سلام الله علیها به پدر گرامى شان عرض كردند: اى رسول خدا زنان قریش به منزل من وارد شدند و گفتند: پیامبر تو را همسر كسى قرار داد كه سرمایه اى ندارد. رسول اكرم صلى الله علیه و آله در جواب فرمودند: قسم به خدا دخترم، در خیرخواهى تو كوتاهى نكرده ام كه تو را به اولین مسلمان و عالمترین و بردبارترین اشخاص تزویج نموده ام. دخترم، همانا خداى عزوجل نگاهى به زمین افكند و از اهل آن دو نفر را برگزید، كه یكى از آن دو را پدرت و دیگرى را شوهرت قرار داد.

(بحار الانوار، ج 43، ص 133)

 

5. ما اهل بیت رسول خدا، وسیله ارتباط خدا با مخلوقات و برگزیدگان خداییم، ما جایگاه پاك خدا و دلیل هاى روشن او و وارثان پیامبران الهى مى باشیم.

(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 211)

 

6. خداوند اطاعت و پیروى از ما اهل بیت علیهم السلام را سبب برقرارى نظم اجتماعى در امت اسلامى، و امامت و رهبرى ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.

(احتجاج طبرسى، ایران: انتشارات اسوه، ج 1، ص 258)

 

7. پیامبر صلى الله علیه و آله و على علیه السلام دو پدر امت اسلام مى باشند، كه اگر مردم از آنان پیروى كنند، كجى ها و انحرافاتشان را اصلاح نموده و آنها را از عذاب جاویدان نجات مى دهند، و اگر همراه و یاورشان باشند نعمت هاى همیشگى خداوندى را ارزانیشان مى دارند.

(بحار الانوار، ج 23، ص 259)

 

8. از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روایت شده كه رسول خدا فرمودند: امام همچون كعبه است كه باید به سویش روند، نه آن كه (منتظر باشند تا) او به سوى آنها بیاید.

(بحار الانوار، ج 36، ص 353)

 

9. همانا خوشبت حقیقى كسى است كه على علیه السلام را دوست بدارد.

(مجمع الزوائد علامه هیثمى، ج 9، ص 132)

 

10. كسى كه پس از خوردن غذا، با دستى آلوده و چرب بخوابد، هیچ كس جز خودش را سرزنش ننماید.

(كنز العمال، ج 15، ص 242، ح 40759)

 

11. اما حقانیت من در مالكیت فدك، همانا خداوند بزرگ آیه «آتِ ذاالقُربى حَقَه» را وقتى در قرآن كریم بر رسول خدا نازل فرمود، من و فرزندانم نزدیكترین مردم به پیامبر صلى الله علیه و آله بودیم، پس رسول خدا فدك را به من و فرزندانم هدیه فرمود.

(مستدرك الوسایل، ج 7، ص 291)

 

12. براى مؤمن، خرما هدیه خوبى است.

(كنز العمال، ج 12، ص 339، ح 35305)

 

13. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: وقتى آیه 63 سوره نور نازل شد كه: «اى مسلمانان، رسول خدا را آن گونه كه همدیگر را مى خوانید، صدا نكنید»؛ ترسیدم كه رسول خدا را با لفظ «اى پدر» بخوانم، من هم مانند دیگران پدر را با نام «یا رسول الله» صدا زدم. دو سه بار كه پدر را با این نام خواندم، رو به من كرده فرمودند: اى فاطمه! این آیه درباره تو و خانواده تو و نسل تو نازل نشده است. فاطمه جان، تو از منى و من از تو، همانا این آیه براى ادب كردن آدم هاى خشن و درشت خوهاى قریش، انسان هاى خودخواه و متكبر، نازل شده است. دخترم تو با جمله «پدر جان» خطاب كن كه مایه حیات قلب من است و خداوند را خوشنود مى كند.

(بحار الانوار، ج 43، ص 33)

 

14. مردى نابینا از حضرت فاطمه سلام الله علیها اذن خواست كه داخل خانه شود. فاطمه سلام الله علیها خود را از او مستور كرد. پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله به فاطمه سلام الله علیها فرمود: به چه سبب خود را مستور كردى و حال این كه این مرد نابینا تو را نمى بیند. حضرت زهرا سلام الله علیها پاسخ داد، اگر او مرا نمى بیند، من او را مى نگرم، و اگر چه او نمى بیند اما بوى زن را استشمام مى كند. رسول خدا صلى الله علیه و آله پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود: شهادت مى دهم كه تو پاره تن منى.

(بحار الانوار، ج 43، ص 91)

 

15. خداى تعالى ایمان را براى پاكیزگى از شرك قرار داد، و نماز را براى دورى از تكبر و خودخواهى.

(احتجاج طبرسى، ایران: انتشارات اسوه، ج 1، ص 258)

 

16. خداى تعالى زكات را مایه پاكى جان و فزونى روزى، و روزه را براى پابرجایى اخلاص قرار داد.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 258)

 

17. خداى تعالى حج را موجب استحكام دیانت، و عدالت را مایه وحدت و هماهنگى دل ها قرار داد.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 258)

 

18. خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگى پاداش حق تعالى قرار داد.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 258)

 

19. خداوند امر به معروف را جهت اصلاح جامعه واجب فرمود.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 258)

 

20. خداى تعالى نیكى به پدر و مادر را واجب فرمود تا از خشم او در امان بمانند، و دستگیرى از خویشان را موجب افزایش عمر و سبب فزونى جمعیت و قدرت قرار داد.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 259)

 

21. خداى تعالى قصاص را وسیله حفظ جان ها و وفاى به نذر را براى رسیدن به مغفرت و آمرزش قرار داد.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 259)

 

22. خداى تعالى مراعات كامل وزن و پیمانه را براى جلوگیرى از كم فروشى، و نهى از شراب خوارى را براى پرهیز از پلیدى تشریع نموده است.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 259)

 

23. خداى تعالى پرهیز از افترا و دشنام را براى دور شدن از لعنت واجب فرمود و دزدى را منع كرد تا راه عفت پویند.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 259)

 

24. خداوند شرك را حرام فرمود تا به اخلاص طریق بندگى و یكتاپرستى جویند، پس چنان كه باید، ترس از خدا را پیشه گیرید و جز مسلمان نمیرید و آن چه فرموده است به جا آرید و خود را از آن چه نهى كرده باز دارید كه تنها دانایان از خدا مى ترسند.

(احتجاج طبرسى، ایران، انتشارات اسوه، ج 1، ص 259 - آل عمران، 101)

 

25. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در جواب سلمان كه براى فقیرى تقاضاى كمك داشت فرمود:«اى سلمان! سوگند به خداوندى كه حضرت محمد صلى الله علیه و آله و سلم را به پیامبرى برگزید، سه روز است كه غذا نخورده ایم و فرزندانم حسن و حسین علیهما السلام از شدت گرسنگى بى قرارى مى كردند و خسته و مانده به خواب رفته اند. اما من نیكى و نیكوكارى را كه درب منزل مرا كوبیده است، رد نمى كنم.»

(بحار الانوار، ج 43، ص 72)

 

26. پروردگارا! بزرگا! به حق پیامبرانى كه آنها را برگزیدى و به گریه هاى حسن و حسین در فراق من، از تو مى خواهم گناهكاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا ببخشایى.

(ذخائر العقبى، ص 53 - كوكب الدرى، ج 1، ص 196)

 

27. امام حسن مجتبى علیه السلام فرمود: مادرم فاطمه سلام الله علیها را دیدم كه شب جمعه تا صبح مشغول عبادت و ركوع و سجود بود، و شنیدم كه براى مؤمنین دعا مى كرد و اسامى آنان را ذكر مى نمود و براى آنان بسیار دعا مى كرد ولى براى خودش دعا نكرد، پس به او عرض كردم: مادر، چرا همان طور كه براى دیگران دعا كردى براى خودت دعا نكردى، فرمودند: پسرم، اول همسایه و سپس خود و اهل خانه.

(بحار الانوار، ج 43، ص 81)

 

28. روزى حضرت فاطمه سلام الله علیها خطاب به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: على جان! نزدیك بیا تا اطلاع دهم شما را از آن چه در گذشته اتفاق افتاد و آن چه در حال به وقوع پیوستن است و آن چه در آینده رخ خواهد داد تا روز قیامت هنگامه برپایى رستاخیز عمومى.

(بحار الانوار، ج 43، ص 8)

 

29. حضرت زهرا سلام الله علیها در رابطه با دعاى روز جمعه از رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم نقل فرمودند كه: در روز جمعه ساعتى است كه هر خواسته خیر و نیكویى در آن ساعت به اجابت مى رسد. پرسیدم: یا رسول الله كدام ساعت است؟ فرمودند: آنگاه كه نصف خورشید در افق پنهان شود.

(كنز العمال، ج 7، ص 766)

 

30. بهترین شما كسانى هستند كه در برخورد با مردم نرم تر و مهربان ترند و با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

(دلایل الامامه طبرى، ص 7)

 

31. اگر روزه، زبان و گوش و چشم و دست و پاى روزه دار را از ارتكاب اعمال ناپسند حفظ نكند، روزه را مى خواهد چه كند (و به چه دردش مى خورد).

(مستدرك الوسایل، ج 7، ص 366)

 

32. وقتى امام حسن و امام حسین علیهما السلام مریض شدند، به حضرت على علیه السلام گفتند: چرا براى سلامتى دو فرزندت نذر نمى كنى؟... پس حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود: اگر فرزندانم شفا یابند، سه روز براى خدا جهت شكرگزارى روزه خواهم گرفت.

(بحار الانوار، ج 35، ص 245)

 

33. آن چه براى زنان نیكوست این است كه (بدون ضرورت) مردان نامحرم را نبینند، و نامحرمان نیز آنها را ننگرند.

(بحار الانوار، ج 37، ص 69)

 

34. اى رسول خدا، سلمان از سادگى لباس من تعجب نمود، سوگند به خدایى كه تو را مبعوث فرمود، مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندى است كه روزها بر روى آن شترمان علف مى خورد و شب ها بر روى آن مى خوابیم، و بالش ما چرمى است كه از لیف خرما پر شده است.

(بحار الانوار، ج 8، ص 303)

 

35. آن لحظه اى كه زن در خانه خود مى ماند، (و به امور زندگى و تربیت فرزند مى پردازد) به خدا نزدیك تر است.

(بحار الانوار، ج 43، ص 92)

 

36. به او گفته شد: اى دختر رسول خدا، دستهایت زخم شده است، خود را به زحمت مینداز، در كنار شما خدمتكار منزلتان فضه ایستاده است، كار منزل را به او واگذار! حضرت زهرا سلام الله علیها پاسخ داد: رسول خدا صلى الله علیه و آله به من سفارش فرمود كه كارهاى خانه را با فضه تقسیم كنم، یك روز او كار كند و روز دیگر من، دیروز نوبت او بود و امروز نوبت من است.

(الخرائج و الجرائح لقطب الدین راوندى، ص 530)

 

37. حضرت على و فاطمه علیهما السلام در تقسیم وظایف زندگى زناشویى از رسول خدا صلى الله علیه و آله راهنمایى خواستند. فرمودند: كارهاى داخل منزل را فاطمه سلام الله علیها و كارهاى بیرون منزل را على علیه السلام انجام دهد. پس حضرت زهرا سلام الله علیها با خوشحالى فرمود: جز خدا كسى نمى داند كه از
این تقسیم كار تا چه اندازه خوشحال شدم، زیرا رسول خدا مرا از انجام كارهایى كه مربوط به مردان است بازداشت.

(بحار الانوار، ج 43، ص 81)

 

38. حضرت زهرا سلام الله علیها در لحظه هاى واپسین زندگى، پس از وضو گرفتن به اسماء بنت عمیس فرمود: اى اسماء! عطر مرا همان عطرى كه همیشه مى زنم، و پیراهنى را كه همیشه در آن نماز مى گزارم بیاور و بر بالینم بنشین، هرگاه وقت نماز شد مرا از خواب بیدار كن، اگر بیدار شدم كه نماز مى گزارم، و اگر بیدار نشدم كسى را به دنبال على علیه السلام بفرست.

(كشف الغمه، بیروت: دار الاضواء، ج 2، ص 122)

 

39. حضرت فاطمه سلام الله علیها به زن مؤمنه اى كه در یك بحث دینى و عقیدتى بر زنى فاسد و از دشمنان اهل بیت، غلبه كرده و بسیار خوشحال شده بود، فرمود: همانا شادى فرشتگان در غلبه تو بر آن زن معاند، بیش از شادى توست، و اندوه و نگرانى شیطان و دوستان شیطان در این شكست، بیشتر و شدیدتر از آن زن شكست خورده است.

(بحار الانوار، ج 2، ص 8)

 

40. آنگاه كه در روز قیامت برانگیخته شوم، از گناهكاران امت پیامبر صلى الله علیه و آله شفاعت خواهم كرد.

(احقاق الحق، ج 10، ص 367)

 

41. اگر به آن چه به شما امر مى كنیم عمل مى كنى و از آن چه شما را برحذر مى داریم دورى مى كنى، از شیعیان ما مى باشى، والا هرگز.

(بحار الانوار، ج 68، ص ص 155)

 

42. شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند، و همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما و كسى كه با قلب و زبان تسلیم ما اهل بیت شده، در صورتى كه از اوامر ما سرپیچى كنند و نواهى و موارد پرهیز را محترم نشمرند، از شیعیان واقعى ما نخواهند بود، با این حال جایگاهشان در بهشت خواهد بود، ولى بعد از پاك شدن از گناهان به وسیله بلاها و مصیبت ها در دنیا، یا تحمل مشكلات و شدائد روز قیامت و یا قرار گرفتن اندك زمانى در طبقات بالاى جهنم و چشیدن عذاب، تا این كه ما به خاطر دوستى شان با ما نجاتشان داده و آنان را به پیشگاه خودمان انتقال خواهیم داد.

(بحار الانوار، ج 68، ص 155)

 

43. پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله حوادث تلخ آینده را براى حضرت زهرا سلام الله علیها توضیح داد و به شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام اشاره كرد. حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود: اى پدر! چه كسى فرزندم و نور چشم و میوه دلم، حسین علیه السلام را شهید مى كند؟ فرمود: بدترین افراد امت من. حضرت زهرا سلام الله علیها پرسید: اى پدر سلام مرا به حضرت جبرئیل برسان و از او بپرس كه در كجا حسین مرا شهید مى كنند؟ رسول خدا صلى الله علیه و اله فرمود: در سرزمینى كه به آن كربلا مى گویند. پس حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود: اى پدر در برابر خواسته هاى خدا تسلیم و راضى ام و به خدا توكل كرده ام.

(نهج الحیاة، ص 208)

 

44. یكى از زنان مدینه خدمت زهرا سلام الله علیها رسید و گفت: مادر پیرى دارم كه در مسایل نماز سؤالاتى دارد و مرا فرستاده است تا مسایل شرعى نماز را از شما بپرسم. حضرت زهرا فرمود: بپرس. و آنگاه مسایل فراوانى مطرح كرد و پاسخ شنید. در ادامه پرسش ها آن زن خجالت كشید و گفت: اى دختر رسول خدا بیش از این نباید شما را به زحمت اندازم. حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمودند: باز هم بیا و آنچه سؤال دارى بپرس، آیا اگر كسى را روزى اجیر نمایند كه بار سنگینى را به بام بالا ببرد و در مقابل صد هزار دینار طلا مزد بگیرد، چنین كارى براى او دشوار است؟ گفت: خیر. حضرت ادامه دادند: من هر مسأله اى را كه پاسخ مى دهم، بیش از فاصله بین زمین و عرش گوهر و لؤلؤ پاداش مى گیرم، پس سزاوارتر است كه بر من سنگین نیاید.

(بحار الانوار، ج 2، ص 3)

 

45. اى ابا الحسن، در همین ساعت به خواب رفتم، پس محبوبم رسول خدا را در قصرى از مروارید سفید دیدم. چون مرا دید، فرمود: دخترم! به نزد من بشتاب كه سخت مشتاق توام. بى صبرانه پاسخ دادم: سوگند به خدا پدر جان، اشتیاق من براى زیارت شما شدیدتر است. در این هنگام پدرم فرمود: تو امشب در پیش ما خواهى بود. على جان! رسول خدا آنچه وعده دهد راست است و به آنچه عهد و پیمان بندد وفا مى كند.

(بحار الانوار، ج 43، ص 179)

 

46. فرزندانم دیشب را گرسنه به روز آوردند، فرزند كوچك من "حسین" در میدان جنگ كشته مى شود. در كربلا فرزندم را با حیله و تزویر شهید مى كنند، واى و نكبت و عذاب بر قاتلانش باد.

(بحار الانوار، ج 35، ص 239)

 

47. از دنیاى شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره رسول خدا صلى الله علیه و آله 3- انفاق در راه خدا

(نهج الحیاة، ص 271)

 

48. اى ابا الحسن! همانا رسول خدا صلى الله علیه و آله با من پیمان بسته و خبر داده است كه من اول كسى خواهم بود كه به آن حضرت مى پیوندم و گریزى از آن نیست. پس على جان، در برابر اوامر و فرمان و خواست خداوند بزرگ، بردبار و به حكم او راضى باش.

(نهج الحیاة، ص 233)

 

49. تلاوت كننده سوره هاى حدید و واقعه و الرحمن، در آسمان ها و زمین اهل بهشت خوانده مى شود.

(كنز العمال، ج 1، ص 582)

 

50. در سر سفره غذا، دوازده دستور العمل ارزشمند وجود دارد كه سزاوار است هر مسلمانى آنها را بشناسد. چهارتاى آن واجب و چهارتاى آن مستحب و چهارتاى آن نشانه ادب است.

چهار دستور العمل واجب عبارتند از 1- شناخت و معرفت پروردگار (كه نعمت ها از اوست) 2- راضى به نعمت هاى خدا بودن 3- گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" در آغاز غذا 4- شكر و سپاسگذارى خدا. و چهار دستور العمل مستحب عبارتند از: 1- وضو گرفتن قبل از غذا 2- نشستن به جانب چپ 3- در حال نشسته غذا خوردن 4- غذا خوردن با سه انگشت. و اما چهار دستورالعملى كه نشانه ادب است: 1- از آن چه در پیش روى شماست بخورید 2- لقمه ها را كوچك بردارید 3- غذا را خوب بجوید و با شدت نرم كنید 4- كمتر در صورت دیگران هنگام غذا خوردن بنگرید.

(عوالم العلوم للعلامة البحرانی، ج 11، ص 629)

 

51. روزى پدرم رسول خدا -كه درود خدا بر او و خاندان او باد- به على علیه السلام نگاه كرد و سپس با اشاره به او فرمود: این مرد و پیروان او در بهشتند.

(ینابیع المودة، ص 257)

 

52. رسول گرامى اسلام -كه درود خدا بر او و خاندان او باد- به على علیه السلام فرمود: اى ابا السحن همانا تو و پیروان تو در بهشت موعود خواهید بود.

(نهج الحیاة، ص 326)

 

53. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند: فاطمه پاره تن من است، پس هر كه او را بیازارد مرا آزرده است.

(بحار الانوار، ج 28، ص 303)

 

54. در خدمت مادر باش، زیرا بهشت زیر پاى مادران است.

(نهج الحیاة، ص 312)

 

55. حسن جان! مانند پدرت على علیه السلام باش و ریسمان را از گردن حق بردار خداى احسان كننده را پرستش كن و با افراد دشمن و كینه توز دوستى مكن.

(بحار الانوار، ج 43، ص 286)

 


نوشته شده توسط ویژه نامه در روز يکشنبه 1391/2/10 ساعت 13:59

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 1 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73630759

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67018774

. بازديدهاي امروز: 399

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: