به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• روشنى عالم از نور حضرت زهرا سلام الله علیها

موضوع: ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

کلمات کليدي: زهرا، فاطمه، نور عالم، ولادت، ویژه نامه

www.Aboutorab.com

ابن  مسعود نقل مى كند كه، دیدم على بن ابى طالب علیه السلام را كه مشغول نماز است و در ركوع و سجودش مى گوید:

 

اَللّهُمَ بِحَقِ مُحَمَد صَلَى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ سَلم عَبدِك، اِغفِر لِلخاطِئین مِن شیعَتى

پروردگارا، به حق بنده مقربت محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم خطاكاران از شیعیان مرا ببخش.

 

از نزد او خارج شدم و به محضر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم شرفیاب شدم. ایشان را در حال نماز یافتم. دیدم كه رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم در نماز خود مى گوید:

 

اَللّهُمَ بِحَقِ عَلى عَلیهِ السلام عَبدِك اِغفِر لِلخاطِئین مِن اُمَتى

خداوندا، خطاكاران از امّت مرا، بحق على علیه السلام بنده مقربت ببخش.

 

از آنچه دیده بودم، در من وحشت و تردید بزرگى ایجاد شد. وقتى نماز رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم به پایان رسید، خطاب به من فرمودند: اى پسر مسعود، آیا كافر شدى بعد از آن كه ایمان آورده بودى؟ عرض كردم، ابداً چنین نیست یا رسول اللَّه، بلكه دیدم على علیه السلام را كه خداوند را به حق شما طلب مى كرد و شما را دیدم كه خدا را به حق على علیه السلام مى خواندید. پس تردید كردم كه كدامیك از شما نزد خداى عزوجل برترید.

پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند: اى پسر مسعود، بنشین. پس من در مقابل، رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم نشستم. آن حضرت فرمودند:

 

اِنَ اللَّه خَلقَنى وَ عَلیاً مِن نُور قُدرَته قَبلَ ان یَخلُق الخَلق بِاَلفى عام اِذ لا تَسبیح و لاتَقدیس

خداوند من و على علیه السلام را از نور عظمت و بزرگى خود خلق كرد، هزار سال قبل از آن كه سایر خلائق را بیافریند. زمانى كه هیچ تسبیح و تقدیسى وجود نداشت.

 

فَفتق نُورى، فَخَلق مِنهُ السَموات وَ الاَرَضین وَ اَنا وَ اللَّه اَجل مِن السَماوات وَ الاَرضین

پس نور مرا شكافت و از نور من آسمان ها و زمین را آفرید به خداى تبارك و تعالى قسم كه من از آسمان ها و زمین برترم.

 

وَفَتق نُور عَلى بن ابى طالِب عَلیه السَلام فَخَلق مِنهُ العَرش وَ الكُرسى وَ عَلى بن اَبى طالِب عَلیه السَلام وَ اللَّه اَفضَل مِن العَرش وَ الكُرسى

و چون نور على علیه السلام را منتشر ساخت عرش و كرسى از نور او خلق گردید؛ به پروردگار قسم كه على علیه السلام از عرش و كرسى افضل است.

 

وَ فَتق نُور الحَسن عَلیهِ السَلام فَخَلَق مِنه اللُوح وَ القَلَم وَ الحَسن عَلیهِ السَلام وَ اللَّه اَفضَل مِن اللُوحِ وَ القَلَم

سپس نور حسن علیه السلام را باز كرد و لوح و قلم از نور حسن علیه السلام به وجود آمد و به خدا قسم كه حسن علیه السلام از لوح و قلم نیز برتر است.

 

وَ فَتق نُور الحُسین عَلیهِ السَلام فَخَلَق مِنه الجِنان وَ الحُور العین وَ الحُسین عَلیهِ السَلام وَ اللَّه اَفضَل مِن الحُور العین

و چون هستى را از نور حسین علیه السلام معطر كرد، بهشت و حوریان زیباروى از نور او پدیدار گشتند؛ واللَّه حسین علیه السلام از حورالعین برتر است.

 

ثُمَ اظلمت المَشارِق وَ المَغارِب فَشكت الملائكه اِلَى اللَّه تَعالى اِن یَكشف عَنهُم تِلكَ الظُلمه فَتَكَلم اللَّه جَلَّ جَلالَه كَلمه فَخَلقَ مِنها رُوحا ثُم تَكَلم بِكلمه فَخَلقَ مِن تِلكَ الكَلمه نُورا فَاضاف النُور اِلى تِلكَ الرُوح وَ اقامَها مَقامَ العَرش فزهرت المَشارق وَ المَغارِب فَهى فاطمه الزهراء عَلیهاالسَلام وَ لِذلِكَ سمیت الزَهراء لان نُورها زهرت بِه السَماوات

سپس همه هستى از شرق تا به غرب تاریك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاریكى و ظلمت شكایت كردند و خواستند كه پروردگار تاریكى را از ایشان برطرف كند. پروردگار در اجابت خواسته آنان كلمه اى فرمود، از آن كلمه روحى خلق گردید، سپس كلمه اى دیگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترین مكان عرش قرار داد. همه عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آمیخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نیست، جز فاطمه زهرا علیهاالسلام و به همین دلیل او را زهرا علیهاالسلام نامیدند زیرا نورش آسمان ها را روشن ساخت.

 

در ادامه این روایت زیبا پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم مى فرمایند:

 

یَابنَ مَسعوُد اِذا كَان یَومَ القِیامَه یَقول اللَّه جَلّ جَلاله لِى وَ لِعَلى ادخلا الجَنه مِن شِئتما وَ ادخلا النار مِن شِئتما وَ ذلِك قَوله تَعالى (القیا فى جهنم كل كفار عَنید) فَالكافِر مِن جحد نَبُوَتى وَ العَنید مِن جحد بِوِلایه عَلى بنِ ابى طالِب عَلیهِ السَلام وَ عِترته وَ الجَنه لِشیعَتِه وَ لِمُحبیه

اى پسر مسعود، چون روز قیامت فرارسد، پروردگار به من و على علیه السلام مى فرماید: هركس را كه مى خواهید به بهشت داخل كنید و به جهنم بفرستید هركس را كه مى خواهید. و این قول پروردگار در قرآن مجید است كه (القیا فى جهنم كل كفار عَنید)(1) هر كافر متكبر لجوج را به جهنم افكنید پس كافر كسى است كه از نبوت من سرپیچى كند و عنید كسى است كه از ولایت على بن ابى طالب علیه السلام و عترتش و محبت كردن به شیعیان و دوستانش سر باززند.(2)

 

و در روایت دیگرى است كه:

خداوند نور پنج تن را از نور عظمتش آفرید، و آسمان و زمین را از نور پیامبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله و عرش و كرسى را از نور على علیه السلام و لوح و قلم را از نور حسن علیه السلام و حورالعین را از نور حسین علیه السلام آفرید. مشرق و مغرب عالم در ظلمت و تاریكى بود. فرشتگان از این ظلمت به خدا شكایت كردند و خدا را به این انوار قسم دادند كه ظلمت را بردارد. این بود كه خداوند روح و نور فاطمه علیهاالسلام را آفرید، و مشرق و مغرب آفرینش روشن شد.

 

 

پی نوشت:

1- سوره مباركه ق، آیه 24.

2- بحارالانوار، ج 40، ص 43.

 

نوشته شده توسط ویژه نامه در روز يکشنبه 1391/2/10 ساعت 14:26

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

11 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73639156

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67026577

. بازديدهاي امروز: 3753

. بازديدهاي دیروز: 5043

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: