به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• تزویح حضرت امیر و صدیقه طاهره علیهماالسلام

موضوع: [3] از هجرت تا واقعه غدیر

کلمات کليدي: ازدواج، امیرالمومنین، پیامبر، فاطمه

جابر بن عبدالله انصاري گفت: روزي در مسجد به خدمت رسول خدا حاضر بودم، ابوبکر آمد و گفت: يا رسول‏الله! مي‏داني به تو چقدر محبت دارم و از بهر تو از قوم خود هجرت کردم و مال خود را صرف خدمت تو کردم و بلال را از براي تو آزاد نمودم؛ مي‏خواهم فاطمه عليهاالسلام را به تزويج من درآوري! پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: تا وحي از طرف خداوند نرسد من اين کار را نکنم؛ پس از نزد رسول خدا بيرون رفت و در راه، عمر بن خطاب او را ديد و احوالش را بپرسيد؛ ابوبکر گفت: نزد رسول خدا بودم و چنين سخني به او گفتم و او چنين جوابي داد. عمر به خدمت رسول خدا آمد و احوال خود از هجرت و محبت و اسلام آوردنش را بازگو کرد و تقاضاي ازدواج با فاطمه عليهاالسلام را پيش کشيد، پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: من به وحي عمل مي‏کنم، تا وحي نباشد فايده‏اي ندارد. عمر گفت: از آنجا بيرون آمدم و علي عليه‏السلام را در راه ديدم، فرمود: کجا بودي؟ گفتم: به خدمت رسول‏الله براي تقاضاي ازدواج با فاطمه عليهاالسلام رفته بودم، ولي رسول خدا به وحي حواله کرد.

اميرالمؤمنين عليه‏السلام فرمود: من به خدمت رسول‏الله رسيدم و پهلوي او نشستم و عرض کردم: يا رسول‏الله! تو حق مرا مي‏داني و حق پدرم بر تو را مي‏داني و قرابت من نسبت به خودت و جهاد با دشمنان را مي‏شناسي؛ پيامبر تبسمي کرده و فرمود: يا علي عليه‏السلام آيا حاجتي داري؟

عرض کردم: تزويج فاطمه عليهاالسلام را خواهانم،

فرمود: چيزي از درهم و دينار داري؟ عرض کردم: شتر و زرهي دارم، فرمود: از حيوان سواري چاره‏اي نباشد، لکن زره را بفروش و بهاي آن را پيش من آور.

حضرت فرمود: زره را به بازار بردم و به چهار صد و هشتاد درهم بفروختم و در دامن رسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم ريختم، در حالي که عده‏اي از صحابه حاضر بودند. پيامبر فرمود: خطبه بخوان و من خواندم و پيامبر صحابه را گواه گرفت، بعد فرمود:

اي گروه اصحاب من، بدانيد که فاطمه عليهاالسلام را به علي عليه‏السلام به اجازه خداي تعالي دادم؛ جبرئيل به نزدم آمد و گفت: خداي تعالي سلام مي‏رساند و مي‏گويد: فاطمه عليهاالسلام را به علي عليه‏السلام دو هزار سال پيش از آفريدن آسمانها دادم و خطبه خوان، جبرئيل و حاملين عرش از گواهان بودند...

رسول‏الله صلي الله عليه و آله وسلم مقداري از دراهم را به سلمان داد و فرمود: به بازار برو و لباس و مايحتاج خانه را تهيه کن؛ مقداري پول هم به مقداد دادند و فرمودند: براي فاطمه عليهاالسلام مشک بخر؛ مقداري پول به ابوذر دادند و فرمودند: اين مقدار را به ام‏هاني، خواهر علي عليه‏السلام برسان تا اين را بر سر فاطمه عليهاالسلام نهد؛ به اميرالمؤمنين فرمود: برو به منزل فاطمه عليهاالسلام، دست به او دراز مکن تا من به شما برسم؛ بعد از ساعتي پيامبر به در خانه فاطمه آمدند و در را زدند، ام‏هاني در را باز کرد؛ پيامبر به درون خانه تشريف آوردند؛ اميرالمؤمنين علیه السلام برخاست و پيامبر صلی الله علیه و آله او را بنشاند؛

فرمود: اي علي عليه‏السلام! اينک جبرئيل با هفتاد هزار ملائکه بر دست راست، فاطمه عليهاالسلام را بر تو جلوه مي‏دهند؛ بعد فرمود: اي ام‏هاني! ظرفي پر از آب بياور؛ ام‏هاني، ظرفي پر از آب حاضر کرد؛ پيامبر کفي از آب برداشت و بر سينه فاطمه عليهاالسلام بينداخت و فرمود! خدايا! فاطمه و ذريه او را از شيطان رجيم، به تو پناه مي‏دهم و کفي ديگر از آب برداشت و به ميان هر دو کتف علي عليه‏السلام ريخت و فرمود:

خدايا! علي عليه‏السلام و ذريه او را از شيطان رجيم به تو پناه مي‏دهم؛

سپس فرمود: خداوند اين وصلت شما را براي شما و به هر دوي شما مبارک گرداند. [1]

---------------------------------

[1].کامل بهائي، ج 1 ص_161 داستانهايي از زندگاني حضرت علي عليه‏السلام، ص69

 

 

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:03

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

11 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73639662

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67027080

. بازديدهاي امروز: 4259

. بازديدهاي دیروز: 5043

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: