به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• ستایش خدای را (بخش1 خطابه)

موضوع: خطابه غدیر

کلمات کليدي: خطابه، خطابه غدیر، خطبه، خطبه غدیر

 

بخش اول خطابه غدیر: حمد و ثنای الهی

ستايش خداى را سزاست كه در يگانگى‏ اش بلند مرتبه و در تنهايى‏ اش به آفريدگان نزديك است ؛ سلطنتش پرجلال و در اركان آفرينشش بزرگ است. بر همه چيز احاطه دارد بى‏ آن‏كه مكان گيرد و جابه‏ جا شود و بر تمامى آفريدگان به قدرت و برهان خود چيره است.

همواره ستوده بوده و خواهد بود و مجد و بزرگى او را پايانى نيست. آغاز و انجام از او و برگشت تمامى امور به‏ سوى اوست. اوست آفريننده‏ ى آسمان‏ ها و گستراننده‏ ى زمين‏ ها و حكمران آن‏ها. دور و منزّه از خصايص آفريده‏ هاست و در منزّه‏ بودن خود نيز، از تقديس همگان برتر.

هموست پروردگار فرشتگان و روح؛ افزونى بخش بر آفريدگان و بخشنده‏ ى بر همه‏ ى موجودات است. به نيم‏ نگاهى ديده‏ ها را ببيند و ديده‏ ها هرگز او را نبينند. 

كريم و بردبار و شكيباست. رحمتش جهان‏ شمول و عطايش منّت‏ گذار. در انتقام و كيفر سزاواران عذاب، بی شتاب است. بر نهان‏ ها آگاه و بر درون‏ ها دانا، پوشيده‏ ها بر او آشكار و پنهان‏ ها بر او روشن است. بر هر هستى فراگير و چيره، نيروى آفريدگان از او و توانايى بر هر پديده ويژه‏ ى اوست. او را همانندى نيست.

در تاريكستان لاشَى‏ء، او هستى‏ بخش هر هستى است؛ جاودانه و زنده و عدل‏ گستر. خداوندى جز او نباشد و اوست ارجمند و حكيم. ديده‏ ها را بر او راهى نيست و اوست كه ديده‏ ها را دريابد و اوست بر پنهانى‏ ها آگاه و بر كارها دانا. از ديدن، كسى وصفش را نيابد و بر چگونگى او، از نهان و آشكار دست نيازد؛ مگر او  - عزّوجلّ - راه نمايد و خود بشناساند. 

گواهى مى‏ دهم كه او «اللَّه» است؛ همو كه تنزّهش سراسر روزگاران را فراگرفته و پرتواش ابديّت را شامل است. فرمانش را بى‏ مشاور اجرا كند و تقديرش را بى‏ شريك امضاء و هستى را بى‏ ياور سامان دهد. صورت آفرينش او را  الگويى نبوده؛ آفريدگان را بدون ياور و سختى و حيله، هستى بخشيده است. جهان با ايجاد او موجود و با آفرينش او پديدار شده است. پس اوست «اللَّه» و معبودى جز او نيست ؛ همو كه صُنعش استوار و ساختمان آفرينشش زيباست.

دادگرى كه ستم روا نمى‏ دارد و بخشنده‏ ترينى كه كارها به او باز مى‏ گردد و گواهى مى‏ دهم او اللَّه است كه هر هستى در برابر بزرگى‏ اش فروتن و در مقابل ارجمندى‏ اش رام و به توانايى‏ اش تسليم و به هيبتش خاضع است.

پادشاه هستى‏ ها و چرخاننده‏ ى سپهرها و رام‏ كننده‏ ى خورشید و ماه كه هريك تا اَجَل معيّن جريان يابند.«او پرده‏ ى شب را به روز و پرده‏ ى روز را به شب بپيچد»(زمر / 5) « كه شتابان در پى روز است » (اعراف / 54) هم او شكننده‏ ى هر ستمگر باطل‏ گرا و نابودكننده‏ ى هر شيطان سركش است.

نه او را ناسازى باشد و نه برايش مانندى و انبازى. يكتا و بى‏ نياز، «نه زاده و نه زاييده‏ شده و او را همتايى نبوده». (اخلاص/4-3) خداوند يگانه و پروردگار بزرگوار است.

بخواهد و به انجام رساند؛ اراده كند و حكم نمايد؛ بداند و بشمارد؛ بميراند و زنده كند؛ نيازمند و بى‏ نياز گرداند؛ بخنداند و بگرياند؛ نزديك آورد و دور برد؛ بازدارد و عطا كند. اوراست پادشاهى و ستايش. به دست تواناى اوست تمام نيكى و هموست بر هر چيز توانا. 

« شب را در روز و روز را در شب فرو برد ». (حديد/6) جز او خداوندى نباشد؛ گران‏قدر و آمرزنده؛ پذيرنده‏ ى دعا و افزاينده‏ ى عطا؛ بر شمارنده‏ ى نَفَس‏ها و پروردگار پرى و انسان.

چيزى بر او مشكل ننمايد. فريادِ فريادكنندگان، او را آزرده نكند و اصرارِ اصراركنندگان، او را به ستوه نياورد. نيكوكاران را نگاهدار و رستگاران را يار، مؤمنان را صاحب اختيار و جهانيان را پروردگار است؛ همو كه در همه‏ ى احوال، سزاوار سپاس و ستايش آفريدگان است. 

او را ستايش فراوان و سپاس جاودانه مى‏ گويم در شادى و رنج و آسايش و سختى و به او و فرشتگان و نبشته‏ ها و فرستاده‏ هايش ايمان داشته.

  فرمان او را گردن مى‏ گذارم و اطاعت مى‏ كنم و به‏ سوى هر آن‏چه مايه‏ ى خشنودى اوست، مى‏ شتابم و به حكم و فرمان او تسليم؛ چرا كه به فرمان‏برى او، شايق و از كيفر او، ترسانم؛ زيرا او خدايى است كه كسى از مكرش در امان نبوده و از ستمش ترسان نباشد (زيرا او را ستمى نيست).

 

نوشته شده توسط گروه غدیر در روز پنجشنبه 1392/7/25 ساعت 10:17

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

بیعت رسمی (خطابه بخش11)

حلال و حرام (خطابه بخش10)

طرح بیعت (خطابه بخش 9)

حضرت مهدی عج(بخش8 خطابه)

پیروان اهل بیت ع (خطابه بخش7)

کارشکنی های... (خطابه بخش6)

تأکید پیامبر ص (خطابه بخش5)

دست مولا (بخش 4خطابه)

اعلان رسمی (بخش3 خطابه)

ای رسول ما (بخش2 خطابه)

خطابه غدیر، آیینه بندگی

محور سخن در خطابه غدیر

کریم اهل بیت در غدیر

امام آشکار

راه

افسوس

خطابه در یک نگاه

همه غیر از امیر (ع)

صاحب امروز گنجینه های علم

رد عقیده مجاهدین خلق در خطابه غدیر

محور سخن در خطبه غدير

25 نکته در خطابه غدیر

کیفیت خطابه و جزئیات خطبه غدیر

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

11 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73639596

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67027014

. بازديدهاي امروز: 4193

. بازديدهاي دیروز: 5043

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: