به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• حلال و حرام (خطابه بخش10)

موضوع: خطابه غدیر

کلمات کليدي: حلال و حرام، ولایت، دوستدار اهل بیت، امامت

 

بخش دهم: حلال و حرام، واجبات و محرمات

هان مردمان! همانا حج و عمره از شعاير و آداب خدايى است. « پس زايران خانه خدا و عمره كنندگان بر صفا و مروه بسيار طواف كنند و آن كس كه در انجام كار خير، فرمان ‏بردارى كند حتماً خداوند سپاس‏گزار داناست ». (بقره / 158)

 

هان مردمان! در خانه ‏ى خدا حج به جاى آوريد؛ هيچ خاندانى داخل آن نشد مگر بى ‏نياز شد و مژده گرفت و آن‏ كه روى از آن برتافت، بى ‏بهره و نيازمند گشت.

 

هان مردمان! مؤمنى در موقف (عرفات و مشعر و منا) نماند مگر اين‏ كه خداوند گناهان گذشته ‏ى او را آمرزيد. پس بايسته است كه پس از پايان اعمال حج (با پاكى) كار خود را از سر گيرد.

 

هان مردمان! حاجيان از سوى خداوند كمك شده و هزينه ‏هاى سفرشان جایگزين خواهد شد و البتّه، خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نخواهد فرمود.

 

هان مردمان! خانه ‏ى خدا را با دين كامل و ژرفاى دانش ديدار كنيد و از زيارتگاه ‏ها جز با توبه و بازايستادن (از گناهان) برنگرديد.

 

هان مردمان! نماز را به‏ پا داريد و زكات پردازيد؛ همان‏ سان كه خداوند عزّوجلّ امر فرموده است. پس اگر زمان بر شما دراز شد و كوتاهى كرديد و يا از ياد برديد، على(علیه السّلام) صاحب اختيار و تبيين‏كننده‏ ى بر شماست. همو كه خداوند عزّوجلّ پس از من، او را امانت ‏دار خويش در ميان آفريدگان نهاده است.

 

او از من و من از اويم. همانا او و جانشينانش از فرزندان من به پرسش‏ هايتان پاسخ داده، آن ‏چه را نمى‏ دانيد، به شما مى‏ آموزند.

 

هان! روا و ناروا بيش از آن است كه آن‏ ها را شمارش كرده، يك‏ باره به روا فرمان دهم و از ناروا باز دارم؛ از اين روى مأمورم كه از شما پيمان بگيرم كه دست دردست من نهيد در پذيرش آن‏ چه از سوى خداوند عزّوجلّ درباره ‏ى على اميرمؤمنان آورده ‏ام و درباره ‏ى اوصياى پس از او كه از من و اويند. اين امامت در ميان آنان پايدار است و فرجام آنان، مهدى است و استوارى پيشوايى تا روزى است كه او با خداوندِ قدر و قضا ديدار كند (قيامت).

 

هان مردمان! شمايان را به هر روا و ناروا (حلال و حرام) رهنمايى كردم و از آن برنمى‏ گردم. هان! آن‏ها را ياد آوريد و نگه داريد و يك ديگر را به آن توصيه كنيد و احكام خدا را دگرگون نسازيد.

 

هشدار! دوباره ياد مى ‏آورم: هان! نماز به پا داريد و زكات بپردازيد و به معروف فرمان دهيد و از منكر بازداريد. هشدار! برترين بخش امر به معروف اين است كه به گفته‏ ى من - درباره ‏ى امامت و ولايت على و فرزندان او - برسيد و سخنم را به ديگران برسانيد و غايبان را به پذيرش فرمان من توصيه كنيد و آنان را از ناسازگارى با من بازداريد كه اين سخنان، فرمان خدا و من است.

 

(هان!) هيچ امر به معروف و نهى از منكرى جز با امام معصوم تحقّق و كمال نمى ‏يابد.

 

هان مردمان! قرآن بر شما روشن مى‏ كند كه امامان پس از على، فرزندان اويند و من به شما معرّفى كردم كه آنان از او و از من ‏اند؛ چرا كه خداوند در كتاب خود مى‏ گويد: « امامت را فرمانى پايدار در نسل او قرار داد » (زخرف / 28) و من نيز گفته ‏ام: « مادام كه به آن دو - قرآن و امامان - تمسّك كنيد، گمراه نخواهيد شد. »

 

هان مردمان! پرهيزكارى! پرهيزكارى! از سختى رستاخيز بپرهيزيد؛ آن ‏سان كه خداوند عزّوجلّ فرموده: « البتّه زمين ‏لرزه ‏ى رستاخيز، حادثه ‏اى بزرگ است » (حج / 1)

 

ياد آوريد مرگ و قيامت را، حساب و ترازوها (براى توزين اعمال) را، محاسبه‏ ى در برابر پروردگار جهانيان و پاداش و كيفر را.

پس آن ‏كه نيكى كرد، پاداش گيرد و آن ‏كه بدى كرد، بهره‏ اى از بهشت نخواهد برد.

 

 

نوشته شده توسط گروه غدیر در روز جمعه 1393/2/5 ساعت 15:41

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

بیعت رسمی (خطابه بخش11)

طرح بیعت (خطابه بخش 9)

حضرت مهدی عج(بخش8 خطابه)

پیروان اهل بیت ع (خطابه بخش7)

کارشکنی های... (خطابه بخش6)

تأکید پیامبر ص (خطابه بخش5)

دست مولا (بخش 4خطابه)

اعلان رسمی (بخش3 خطابه)

ای رسول ما (بخش2 خطابه)

ستایش خدای را (بخش1 خطابه)

خطابه غدیر، آیینه بندگی

محور سخن در خطابه غدیر

کریم اهل بیت در غدیر

امام آشکار

راه

افسوس

خطابه در یک نگاه

همه غیر از امیر (ع)

صاحب امروز گنجینه های علم

رد عقیده مجاهدین خلق در خطابه غدیر

محور سخن در خطبه غدير

25 نکته در خطابه غدیر

کیفیت خطابه و جزئیات خطبه غدیر

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

16 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73665419

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67050176

. بازديدهاي امروز: 542

. بازديدهاي دیروز: 4285

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: