به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• دیدگاهی عمیق تر

موضوع: غدیر در تاریخ

کلمات کليدي: امامت، ولایت، حجة الوداع

برخورد ذهن انسان‌ها با مسئله‌ی غدیر -به تناسب عمق نگاهی که در محتوای آن می نمایند- مراتبی دارد. این درجات معرفت، با مطالعه‌ی بیش تر و عمیق شدن در زلال غدیر قابل رشد و پیشرفت است.

-----------------------------------------------

...

 

نگاه چهارم: برنامه ای مفصّل با پیش بینی های لازم

دقّت در جزئیات هر یک از وقایع اتّفاق افتاده در فاصله‌ی زمانی سه روزه در غدیر و کیفیت خاصی که برای هریک در نظر گرفته شده، بُعد دیگری از ماجراست.

فرستادن جارچیان به اطراف مدینه برای خبرکردن مردم قبل از سفر، نامه‌ی پیامبر صلّی الله علیه و آله به یمن برای امیرالمؤمنین علیه السّلام -که به آن جا سفر کرده بود- برای بازگشت به مکّه از یمن، اتّصال جمعیت عظیم حجاج بین مکّه و مدینه، آماده سازی مردم برای غدیر طی چند خطابه توسّط پیامبر صلّی الله علیه و آله در مکه و عرفات و منی و مسجد خیف، مراسم سلام به علی علیه السّلام به عنوان امیرالمؤمنین در مکّه، مراحل حساب شده ی غدیر برای آمادگی مردم است.

اعلان حضور در غدیر برای همگان توسط بلال و به دستور پیامبر صلّی الله علیه و آله، حرکت فوری برای غدیر پس از مراسم حج، خصوصیت جغرافیایی غدیر از نظر وقوع آن قبل از تقاطع جاده ها در جحفه و وجود درخت و آب در آن جا، انتخاب سلمان و ابوذر و مقداد و عمار برای ساختن منبر؛ و بنای آن به بلندی قامت پیامبر صلّی الله علیه و آله و کیفیت خاص پرداخت آن با چیدن سنگ ها و قرار دادن رو اندازهای شتران روی آن ها برای نرمی آن و تزیین آن با پارچه، جزئیاتی است که جلوه های پرمایه‌تری از غدیر را نشان می‌دهد.

قرار گرفتن پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما السّلام بر فراز منبر با هم از آغاز سخن‌رانی، بستن عمامه‌ی سحاب بر سر علی علیه السّلام به عنوان اعلام نیابت از پیامبر صلّی الله علیه و آله، بلندکردن امیرالمؤمنین علیه السّلام بر فراز منبر و نشان دادن او به مخاطبین، گرفتن بیعت لسانی از مردم در اواخر سخن‌رانی، صورت فوق العاده‌ای از خطابه است که در تاریخ بشریت سابقه ندارد.

مسیر دقیق سخن‌رانی تاریخی پیامبر صلّی الله علیه و آله در بیان جوانب مسئله ی خلافت و امامت و تعیین دوازده امام علیهم السّلام تا روز قیامت از فراز منبر غدیر، استناد به بیش از 50 آیه ی قرآن در متن خطابه، نام بردن از منجی عالم بشریت حضرت مهدی علیه السّلام در آغاز راه اسلام، ابعاد دیگری از این مراسم عظیم را به ما نشان می‌دهد.

تبریک و تهنیت مردم و به خصوص امضاکنندگان صحیفه پس از سخن‌رانی، اجازه‌ی پیامبر صلّی الله علیه و آله به حسان برای سرودن شعرِ غدیر با سابقه‌ی منع شدید حضرت از شعر، کیفیت خاص بیعت که ابتدا با پیامبر صلّی الله علیه و آله بیعت می‌کردند و سپس به خیمه‌ی امیرالمؤمنین علیه السّلام می‌آمدند و ضمن دست دادن به عنوان بیعت «السّلام علیک یا امیرالمؤمنین» می‌گفتند، کیفیت خاص بیعت زنان که برای حفظ حجاب ظرف آبی که پرده‌ای در وسط آن کشیده شده بود قرار دادند و زنان در یک سو و امیرالمؤمنین علیه السّلام در سوی دیگر دست در آب می‌گذاشتند، همه‌ی این ها تداعی کننده‌ی عظمتی است که غدیر را قرین ابدیت ساخته است.

نوشتن صحیفه ی ملعونه در کعبه با مضمون منع از خلافت اهل بیت علیهم السّلام، و عبور عدّه‌ای از منافقین از غدیر به سوی جحفه برای بر هم زدن مراسم و بازگرداندن آن‌ها توسّط پیامبر صلّی الله علیه و آله؛ مباهله‌ای که توسّط حارث فهری در غدیر صورت گرفت و خود او از خدا خواست که اگر غدیر از جانب خداست سنگی بر او فرود آید و فرود آمدن فوری سنگ در پیش چشمان آن جمعیت انبوه و خطاب حضرت به مردم که دیدید و شنیدید، نشان‌گر فشاری است که از عظمت غدیر بر روح منافقان وارد شده است.

حضور چهارده نفر از سردمداران سقیفه بر فراز کوه هرشی برای قتل پیامبر صلّی الله علیه و آله، و نجات حضرت در سایه ی امداد الهی و معرّفی و دیدن چهره ی چهارده نفر توسّط حذیفه و عمّار، تنظیم متن سه صفحه‌ای صحیفه‌ی ملعونه‌ی دوم و پیش بینی تمام نیازهای اصلی غصب خلافت در آن قبل از رحلت پیامبر صلّی الله علیه و آله، نگاه عمیق تری است که یک مسلمان را وارد اعماق غدیر می‌نماید و متوجّه اسراری نهفته در این برکه‌ی آسمانی می‌کند.

 

نوشته شده توسط گروه غدیر در روز سه شنبه 1393/5/14 ساعت 25:1

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

به بلندای چهارده قرن

اهداف پیگیری شده

توطئه های منافقین

جغرافیای...

مراسمی سه روزه

نگاهی سطحی!

از غدیر (2)

از غدیر (1)

امروز غدیر

غدیر یعنی...!

غدیر را به پا کنید!

نزول آخرین سوره در غدیر

شیطان در منا

اجتماع مردم در روز غدیر

بیعت

غدیر سرخ

سخنرانیِ قبل از خطبه

بگویید آن دو نفر بیایند!

این مرد، اشرف مخلوقات است. نه...

آغاز توطئه های سازماندهی شده

پیامبر:جانشینم علی است!

ظهور شیطان در حجةالوداع

خطبه مهم پیامبر در مسجد خیف

اولین معارفه علی در حج

معرفی خصوصی علی بن ابیطالب

از خشم علی تا اعتراض خلیفه دوم

از مکه تا مدینه

اتفاق حیرت انگیز در یمن

گزارشی از جزئیات واقعه غدیر

اگر غدير نبود آيا شناخت مؤمن و منافق ممکن بود؟

ابليس و شياطين در غدير

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

16 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73669748

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67054240

. بازديدهاي امروز: 4871

. بازديدهاي دیروز: 4285

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: