به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• فتح مکه

موضوع: [3] از هجرت تا واقعه غدیر

کلمات کليدي: screen saver، پیامبر، جنگ، جنگ بدر، دلسوز

در سال هشتم هجری که سپاه اسلام پس از جنگ های متعدد کوچک و بزرگ ورزیده و از نظرتعداد زیاد شده بود پیغمبر صلی الله علیه و آله لازم دانستند که به سوی مکه رفته و شهر و مولد خود را که در اثر توطئه قریش شبانه از آنجا هجرت کرده بودند تصرف کنند. هدف اصلی پیغمبر صلی الله علیه و آله این بود که فتح مکه به احترام خانه ی خدا بدون جنگ و خونریزی انجام شود.

بدین جهت ابتدا اندیشه ی خود را در مورد حرکت به سوی مکه و زمان آنرا از مسلمین پنهان می داشتند که مبادا این موضوع به گوش قریش برسد و تنها کسی را که امین و رازدار خود می دانستند و با او مشورت می کردند علی علیه السلام بود ولی پس از مدتی چند نفر از اصحاب را نیز از این مطلب مطلع گردانیدند. یکی از مهاجرین به نام حاطب که در مکه اقوامی داشته و از مقصود پیغمبر صلی الله علیه و آله با خبر شده بود نامه ای نوشت و آنرا بوسیله ی زنی به مکه فرستاد. ولی خداوند رسول اکرم صلی الله علیه و آله را از ماجرا آگاه ساخت . آنحضرت علی علیه السلام را با زبیر برای استرداد نامه به سوی آن زن فرستادند و آنها در راه به او رسیده و نامه را باز گرفتند.

سپاهیان اسلام در اوایل رمضان سال هشتم هجری با جمعیتی بالغ بر دوازده هزار نفر به قصد فتح مکه مدینه را ترک کردند.چون به نزدیکی های مکه رسیدند عباس ابن عبدالمطلب برای ترساندن قریش از کثرت سپاه اسلام به سوی مکه شتافت. ابو سفیان که برای کسب اطلاعات از مکه بیرون آمده بود در راه به عباس رسید. عباس ابن عبدالمطلب کثرت مسلمین و مخصوصا ایمان قوی و روحیه سلحشوری آنها را برای ابو سفیان نقل کرد و از عواقب وخیم مقاومت در برابر سپاه اسلام او را بر حذر داشت و قانعش نمود که به خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسیده و تسلیم شود.

ابوسفیان که مدت 21 سال کفار قریش را علیه آن حضرت تحریک و تجهیز می کرد پس از مختصر گفت وگو با پیامبر صلی الله علیه و آله و از روی نا چاری اسلام آورد. رسول الله صلی الله علیه و آله هم او را به مکه فرستادند تا برای کلیه کسانی ایمان آوردند, امان بگیرد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله پدچم را که ابتدا در دست سعد ابن عباده بود به دست علی علیه السلام دادند و با سپاه مسلمین در حالیکه جاه و جلال آنها چشم هر بیننده را خیره و مبهوت می کرد وارد مکه شدند و در مقابل کعبه ایستادند و فرمودند:

«لا إله الّا الله وحده وحده صدق وعده و نصر عبده...»

سپس بلال بر فراز کعبه ایستاد و صدای اذان او در مکه طنین انداز شد و مسلمین به پیغمبر صلی الله علیه و آله اقتدا کردند و نماز خواندند. پیامبر صلی الله علیه و آله پس از گفت وگویی با اهل مکه دستور دادند تمام بت ها را شکستند و امیر المومنین علیه السلام را همراه خود به داخل کعبه بردند و هر چه بت و آثار بت پرستی بود از میان بردند.

 

 

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:13

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

15 شوال

1. جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السلام

در سال 3 هجری قمری در روز جنگ احد، حضرت حمزه سید الشهداء و 69 نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند.

2. رد الشمس

در این روز بازگشت خورشید برای امیراامؤنین علیه السلام دوبار اتفاق افتاده است: یکی در زمان پیامبر صلی الله و آله و سلم در نزدیکی مسجد قبا و دیگری پس از رحلت آن حضرت در سرزمین بابل در نزدیکی حله.

3.جنگ بنی‌قنیقاع

در این روز بعد از بیست ماه از هجرت نبوی غزوه بنی‌قنیقاع واقع شد.

4. وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام

در سال 252 یا 255 هجری قمری حضرت ابوالقاسم عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله بن علی بن حسن بن زید حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام وفات یافته است.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73662433

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67047665

. بازديدهاي امروز: 1841

. بازديدهاي دیروز: 8217

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: