به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• جنگ حنین و حواشی آن

موضوع: [3] از هجرت تا واقعه غدیر

کلمات کليدي: ابوتراب، امیرالمومنین، قتل پیامبر

پس از فتح مکه مردم آن شهر دسته دسته به دین اسلام گرویدند و با پیغمبر صلی الله علیه و آله بیعت نمودند. نبی اکرم نیز چندی در مکه توقف کرده و امور آن شهر را مرتب ساختند و پس از برقراری امنیت تصمیم گرفتند به مدینه مراجعت نمایند و در این مراجعت دو هزار نفر از اهالی تازه مسلمان مکه را هم به سپاه خود ملحق نمودند به طوریکه کثرت سپاهیان اسلام، مسلمین را به غرور وا داشت و ابوبکر گفت ما با این کثرت سپاهیان هرگز مغلوب نخواهیم شد ولی آنها ندانستند که کثرت سپاهیان چندان مهم نیست.1

چون رسول خدا صلی الله علیه و آله از مکه قصد مراجعت به مدینه نمودند دو قبیله هوازن و ثقیف که اسلام نیاورده بودند با یکدیگر همدست شده و به فکر مقابله با مسلمین افتادند. جنگجویان دو قبیله به فرماندهی مالک بن عوف که شنیدند پیغمبر صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه مراجعت می کنند در حالیکه تعدادشان بیشتر از سپاه مسلمین بود در تنگه های وادی حنین به کمین نشسته و مترصد عبور مسلمین شدند.

سپاه اسلام که تحت فرماندهی خالد بن ولید در حرکت بود وارد کمینگاه شد و غافلگیر گردید و چون شب از نیمه گذشته بود و هوا تاریک بود مسلمانان از برخورد ناگهانی با دشمن وحشت زده شد و متفرق گشتند. عده ای هم که مانند ابوسفیان که از ترس جان مسلمان شده بودند از این پیشامد خرسند گشتند و رو به فرار نهادند، بقیه نیز مانند غزوه احد گریختند و فقط 9 نفر از بنی هاشم در اطراف پیغمبر باقی مانده و آن حضرت را مراقبت می کردند. در این جنگ نیز قهرمان بی نظیر علی علیه السلام بود که از نزدیک شدن دشمنان به پیامبر صلی الله علیه و آله ممانعت می نمود. شیخ مفید می نویسد که باقی ماندن چند نفر از بنی هاشم به خاطر باقی ماندن علی علیه السلام بود.2

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به عموی خود عباس که صدای رسا و بلندی داشت فرمودند: "مهاجر و انصار را به اجتماع دعوت کن و از تفرقه و پراکندگی سپاه جلوگیری نما." عباس با صدای بلند آنها را به اجتماع و آرامش دعوت نمود و اضافه کرد که پیغمبر سلامت می باشد، لذا آن عده که از جنگ گریخته بودند کم کم جمع شده و حمله سختی بر دشمن وارد آوردند. امیرالمومنین علیه السلام مالک بن عوف رئیس قبیله هوازن و همچنین    ابو جرول را که پرچمدار آن طایفه بود به ضرب شمشیر از پا در آورد . صفوف دشمن از هم پاشیده و فرار کردند، مسلمین نیز آنها را تعقیب کردند، گروهی را به هلاکت رسانده و گروهی را هم اسیر کردند.

.......................................................................................................................................................

1. توبه- آیه 24 و25

2. ارشاد شیخ مفید-ج 1-باب 2- فصل 40:به فرض محال اگر علی ثابت نمی ماند نه بنی هاشم می ماند و نه از فراریان کسی بر می گشت.

منبع: علی کیست- شیخ فضل الله کمپانی

 

 

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:33

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2.5 از 2 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

15 شوال

1. جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السلام

در سال 3 هجری قمری در روز جنگ احد، حضرت حمزه سید الشهداء و 69 نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند.

2. رد الشمس

در این روز بازگشت خورشید برای امیراامؤنین علیه السلام دوبار اتفاق افتاده است: یکی در زمان پیامبر صلی الله و آله و سلم در نزدیکی مسجد قبا و دیگری پس از رحلت آن حضرت در سرزمین بابل در نزدیکی حله.

3.جنگ بنی‌قنیقاع

در این روز بعد از بیست ماه از هجرت نبوی غزوه بنی‌قنیقاع واقع شد.

4. وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام

در سال 252 یا 255 هجری قمری حضرت ابوالقاسم عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله بن علی بن حسن بن زید حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام وفات یافته است.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73661164

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67046484

. بازديدهاي امروز: 572

. بازديدهاي دیروز: 8217

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: