به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• خوراک و پوشاک امیرمومنان چگونه بود؟

موضوع: سایر

کلمات کليدي:



مختصری از روش امام علی علیه السلام در خوراک و پوشاک


یکی از مباحثی که دانستن آن برای همه جالب توجه و البته واجب بوده مسئله روش و سیره اهل بیت علیهم السلام در زندگی اجتماعی است. درک این موضوع بینش مناسبی را برای برخورد با زندگی و رویداد ها به انسان خواهد داد. در این مطلب قصد داریم به اختصار روش امیر مومنان علیه السلام در خوراک و پوشاک را طبق روایات معصومین و مطالب نقل شده از برخی یاران و اصحاب آن حضرت نقل کنیم.

غذای امیر در قصر حکومتی

ابراهیم ثقفی از سوید بن غفله روایت کرده است که: در قصر حکومتی بر امیر مومنان(علیه السلام) وارد شدم. در برابر حضرتش ظرف شیری دیدم که بوی ترشیدگی آن به مشامم می رسید و گرده نانی در دست داشت که سبوس های جو در آن نمایان بود. و حضرت آن را می شکست و گاه در شکستن آن از زانوی خود کمک می گرفت در حالی که کنیزش فضه نیز در بالای سر او ایستاده بود.

گفتم ای فضه! آیا در باره ی این پیرمرد از خدا نمی ترسید؟ چه می شد که نان او را از آرد نرم تر و الک شده می ساختید؟ فضه گفت: ما خوش نداریم که آن حضرت به پاداش رسد و ما گناهکار شویم، زیرا از ما عهد گرفته که تا در خدمت او به سر می بریم ، آرد او را الک نکنیم. حضرت متوجه گفت و گوی ما شد و به فضه فرمود: او چه   می گوید. عرض کرد از خودش بپرسید. من صحبت ها را بازگو کردم، که بهتر است آرد شما را الک کنند.

حضرت گریست و فرمود: پدر و مادرم فدای آن کس باد که هیچ گاه سه روز متوالی از نان گندم سیر نشد. تا از دنیا مفارقت نمود و هیچ گاه آرد او را الک نکردند. و منظور حضرتش رسول الله بود.1

در روایتی هم امام باقر علیه السلام در مورد همین امر داستانی را نقل می کنند:

امام باقر فرمود علی علیه السلام در کوفه به مردم نان و گوشت می خورانید و خود طعامی جداگانه داشت. یکی از مردم گفت کاش میدیدیم که طعام خود امیر چیست؟ از این رو عده ای از مردم به طور ناگهانی به حضور امام رسیده و غذای حضرتش را چنین یافتند.

ترید با روغن زیتون همراه با خرمای لهیده. غذای او همین بود و آن خرما از میدنه برای امام آورده می شد...2

برخورد امیر مومنان با امور

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ گاه دو امر الهی بر علی وارد نمی شد مگر آنکه به دشوارترش تن میداد و تا در میان شما (مردم کوفه) بود از دسترنج خود ارتزاق می نمود و آن محصولی بود که از مدینه می آوردند .آن حضرت آرد سبوس گرفته را می گرفت و در کیسه ای می نهاد و سرش را مهر می نمود از بیم آنکه مبادا چیزی غیر از آن بدان افزوده شود. براستی چه کسی در دنیا پارسا تر از علی بوده است؟!3

آنگاه که گرسنگی و تشنگی فشار می آورد

ابو جعفر اسکافی میگوید: صبر او بدانجا رسید که هر گاه گرسنگی به او فشار می آورد و نزدیک بود او را از پا در آورد خود را برای آب کشیدن اجیر می ساخت و مشتی خرما می گرفت که گرسنگی و نیاز او را بر طرف نمی کرد و چون مزد می گرفت به تنهایی بر نمی داشت . بلکه آن را نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که هر دو گرسنه بودند می برد و با هم می خوردند.4

نامه عجیب و خواندنی امیر مومنان علیه السلام به عثمان بن حنیف

آن حضرت در نامه ای که به عثمان بن حنیف مطالبی را نوشت که بخشی از آن چنین است:

اگر می خواستم می توانستم به عسل ناب و مغز گندم و لباس دیبا راه برم، ولی هیهات که مغلوب هوای نفسم شوم و حرص و آز مرا به انتخاب غذاهای لذیذ بکشاند در حالی که شاید در قلمرو حکومت من در یمامه و حجاز کسی باشد که امید قرص نانی نداشته و هرگز رنگ سیری را ندیده باشد. یا من سیر بخوابم و در اطراف من شکم های گرسنه و جگر های تشنه باشد ، یا چنان باشم که شاعر گفته:

"همین درد تو را بس که سیر و شادمان بخوابی و در اطرافت چگر ها تشنه ی مشکی آب به سر برند ."

آیا به همین دل خوش کنم که مرا امیرالمومنین بخوانند ولی در ناملایمات روزگار شریک آنان و یا در سختی های زندگی الگوی آنان نباشم؟!  مرا نیافریده اند که سرگرم خوردن لذایذ باشم چون حیوانی در آغل که همه همتش خوردن علف است ، یا حیوان چرنده ای که شغلش چیدن و خوردن آشغال های روی زمین و پر کردن شکمبه ی خود از علف هاست.

سوگند می خورم که چندان نفس خود را ریاضت دهم که در عشق یک قرص نان باشد. اگر بر آن دست یابم و بر خورش به نمک بسنده کند، و چشم خود را رها کند که آنقدر اشک ببارد که آبش خشک شود و سرشکش ته کشد. آیا همان گونه که حیوان چرنده پس از چرا با شکم پر به پهلو بر زمین افتد و حیوان در آغل بسته پس از سیر شدن از علف در همان جا بخوابد، علی هم از توشه اش بخورد و به خواب رود؟! پس چشم او روشن باد که پس از سال های دراز تازه از حیوانات پرسه زن و چرنده پیروی کند!5

امیر مومنان علیه السلام و خرید بازار

علی علیه السلام به بازار کرباس فروشان رفت و در برابر مردی شخیص و خوش چهره ایستاد و فرمود: ای مرد آیا دو پیراهن به قیمت پنج درهم داری؟ مرد از جا جست و گفت آری ای میر مومنان.

چون او امام را شناخت امیرالمومنین علیه السلام فروشنده را ترک گفتند و رفتند. در راه به جوان دیگری رسیدند و فرمودند: ای جوان. آیا دو پیراهن به قیمت پنج درهم داری؟ گفت آری دو لباس دارم یکی از دیگری بهتر . یکی سه درهم و دیگری دو درهم. فرمود هر دو را بیاور . و فرمود ای قنبر آن پیراهن سه درهمی را بردار. گفت ای امیر مومنان آن به شما زیبنده تر است زیرا منبر می روید و برای مردم سخنرانی می کنید .

فرمود : ای قنبرً تو جوانی و دارای شور و نشاط جوانی هستی . و من از خدایم شرم دارم که بر تو برتری جویم.زیرا از رسول خدا شنیدم که می فرمود "به زیر دستان خود از آنچه خود می پوشید بپوشانید و از آنچه خود می خورید بخورانید."

آنگاه پیراهن دو درهمی را پوشید و دست خود را دراز کرد و آستین لباس را کشید و از سر انگشتان حضرتش اضافه آمد.

فرمود ای جوان این اضافی را ببر ! جوان اضافی آستین را برید و گفت : ای پیرمرد . جلو بیا تا آن را سر دوزی کنم .فرمود آن را همان طور رها کن که مطلب(فرا رسیدن مرگ) سریع تر از این هاست!!6

***

ما در این جا فقط گوشه ی کوچکی از مطلب را نقل کردیم، حتی مطالب منقول نیز خود گوشه ی کوچکی از حقیقت است، اما ای کاش که با اسوه قرار دادن اهل بیت علیهم السلام در موارد مختلف بتوانیم به تناسب توان، خود را شبیه ایشان کنیم.

 

***

توضیحات:

1.الغارات1/87

2.الغارات 1/85

3.الغارات1/81

4.المعیار و الموازنه/238

5.نهج البلاغه،نامه 45

6.الغارات1/106

نوشته شده توسط حسینی در روز دوشنبه 1390/3/16 ساعت 1:34

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 2 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73632203

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67020185

. بازديدهاي امروز: 1843

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: