به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• مهبط الوحی

موضوع: زیارت جامعه

کلمات کليدي:

هبوط : به معنای فرود آمدن، یا از جایی به جای دیگر منتقل شدن است.

 

مهبط : یا مصدر میمی است، و یا اسم مکان از ماده هبط.

اگر مصدر باشد: به این معناست که این خاندان به خاطر کثرت هبوط و زیادی نزول فرشتگان به حضورشان، گویا نفس هبوط و نزول وحی و ملک هستند.

اگر اسم مکان باشد: یعنی جمعی که جایگاه محل فرود و نزول وحی الهی اند. {هبوط ملائک باید در مواضعی باشد که دارای شرافت باشند}

 

وحی : در لغت به معنای اشاره سریعه است که ممکن است به چند صورت انجام شود

1. به کلام است (بر سبیل رمز و تعریض)

2. به صورت مجرد از ترکیب

3. به اشاره (به وسیله جوارح)

4. به کتابت

 

بعضی گفته اند: وحی کلام مخفی است و از آن تعبیر به الهام هم شده است و حق آن است که وحی عبارت است از کلمه الاهیه که به انبیاء و اولیاء القاء می گردد.

 

نجوای الهی با امیرالمؤمنین علیه السلام در شیعه و سنّی روایت بسیار دارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید، فرمودند:

ما انا انتجیته و لکن الله انتجاه (مناقب ابن مغازلی 124: احادیث 162-166) + (اختصاص 199)

پیامبر فرمودند من با علی نجوا نکردم بلکه خدا با او نجوا نمود.

 

1- مهبط وحی بودن ائمّه علیه السّلام می تواند به اعتبار فرود وحی بر پیامبر (ص) در منازل اهل بیت باشد. (1)

2- اعتبار دیگر ، فرود وحی بر خود ائمّه علیه السّلام است. در شب قدر یا اوقات دیگر در غیر از احکام دینی و شریعت ،مانند اخبار غیبی و اگر برای آوردن شریعت باشد ممکن است تکرار احکام قبل باشد تا آنها را تاکید کرده و روشنتر نماید .

حتی اگر وحی نسبت به ائمه را تاسیسی (آمدن احکام) بگیریم در توضیح احکام می تواند باشد و شرح و تفصیل آنها و در مورد زمان ظهور و دوران ظهور ایشان داریم که در زمان حکومت به وحی الهی عمل می کنند (و یوحی الیه فیعمل بالوحی بامر الله )

 

3- طبق روایات ائمّه علیه السّلام سه گونه علم دارند : ماضی (بیان شده) ، غابر(نوشته شده) و حادث که برترین آن هاست .  (2)

 

4- مهبط وحی به معنای محلی است که وحی بعد از نزول از مبدا ، در آن محل استقرار پیدا می کند .

 

5- وحی در لغت به هر گونه اعلام سریع و مخفیانه (غیر علنی) گفته می شود . لذا فهم آن مخصوص مخاطبان آن خواهد بود و بس .

مراد از وحی می تواند وحی تسدیدی (وحیی که تشریع ندارد) ، اخبار غیبی و امثال آن باشد که بر همه ی معصومان علیهم السّلام نازل می شود .

6- نزول در شب قدر آنقدر زیاد است که تعبیر طواف از آن شده است . (3)

 

7- از این دو فراز شأن خزان العلم بودن نیز به دست می آید .

 

8- وحی یک اشاره و القا مخفی است در لغت.گاهی می توان با یک اشاره مفهوم مبسوطی را به مخاطب منتقل کرد که بقیه ی افراد از مضمون آن مطلع نشوند .

 

9- ما چگونگی وحی بر پیامبران را نمی دانیم و فقط می دانیم مخفیانه است .  

نتیجه می گیریم که در لسان قرآن ، وحی لزوما به وحی تشریعی که به انبیا می شود اطلاق نمی شود .

 

10- انواع وحی در قرآن :

  1.  آنچه بر انبیا نازل می شود            (عنکبوت۴۵)

  2.  القای امر فطری و غریزی حیوانات   (نحل۶۸)

3.  نفحات رحمانی                          ( قصص۷)

4.  نفثات شیطانی                          (انعام ۱۲۱)

5.  اشارات رمزی                            (مریم ۱۱ )

 

 مقدار وحی و کیفیت نزول آن بسته به مقام نبی متفاوت است .

" فاوحی الی عبده ما اوحی " (4)

 که وحی مشافهة ( بدون واسطه ) مخصوص پیامبر صلّی الله علیه وآله است.

 

 مهبط وحی بودن ائمّه علیه السّلام چه می شود ؟

 طبق روایتی (5)، جبرئیل در آخرین لحظات عمر پیامبر صلّی الله علیه وآله به ایشان عرض کرد که حالا آخرین نزول من به دنیاست.

۱- نزول وحی مخصوص جبرئیل نیست .

2- منظور جبرئیل این بوده که برای وحی تشریعی دیگر نمی آید.

(ما لم ینقطع بموت غیرک من النبوة و الانباء و أخبار السماء (6) )

 

 

این که ملائکه علومی را به ائمّه علیه السّلام تعلیم می کنند یا اخبار می دهند ، نشان از مقام بالاتر ایشان نیست زیرا :

۱- ملائکه حامل خبرند و فهم و تحلیل آن به عهده ی امام علیه السّلام است و خبر دادن هدهد به حضرت سلیمان علیه السّلام ، دلیل برتری برای وی را ندارد .

( ربّ حامل فقه الی من هو افقه منه (7) )

۲- هر فیضی از جانب خدا به واسطه ی انسان های کامل (ائمّه علیه السّلام) نازل می شود . لذا فرشتگان از جنبه ی لاهوتی (صورت ملکوتی) ائمّه علیه السّلام علوم را می گیرند و به جنبه ی ناسوتی (صورت دنیوی) ایشان تحویل می دهند.

- انسان کامل می تواند به اذن خدا با اراده ی خود فرشته ای را خلق کند ، او را نازل کند و ... و لذا فرشته ی وحی شأنی از شؤون انسان کامل است .

- مهبط و جایگاه هر نوع وحی در عالم ایشان هستند .

- تنها جایی که شأن دریافت پیام و چیزی را از خدا دارد ، قلوب ائمّه علیه السّلام است .

- اگر قرار است اینجا آموزشگاه انبیا باشد ، مهبط وحی هم هست .

- ولایت الهیه به ولی الله به اراده ی خدا تحقق می یابد .یعنی هر آنچه که قرار است از آسمان به زمین بیاید ، به اینجا وارد می شود به جعل خدایی ، از جمله وحی .

- تعابیر وعاء مشیت الهی ، باب الله ، بکم ینفس الهم و ... در اینجا مطرح می شود .

- استفاده از سوره ی قدر برای احتجاج به امامت مفید است.( تَنَزَّلُ از آیه "تنزل الملائکة و الرّوح" مضارع است .حال ملائکه بر چه کسی نازل می شوند ؟)

- هر شب قدر ، قرآن به امام علیه السّلام نازل می شود و همی علوم در قرآن است. لذا به نوعی مهبط وحیند.

- شباهت پیامبر با ما فقط در برخی جنبه های بشریت است و الا تفاوت ایشان از حیث خلقت ودریافت وحی با ما قابل بیان نیست .

- حضرت زهرا سلام الله علیها به صرف شباهت هایی بشری نباید با بقیه ی زنان مقایسه شوند ! (حوراء انسیة لیست کنساء الآدمیین)

- وحی به انبیا هم از نزد ائمه علیه السّلام می آید و لذا ایشان اختصاص به زمان بعد از پیامبر (ص) ندارند .

- لازمه ی دریافت وحی نبی بودن نیست .(اری نور الوحی ...انک تسمع ما اسمع و ...) (8)

- در شئون مربوط به وحی ، حضرت صدیقه ی طاهره (س) ، جایگاه بسیار ویژه ای دارند .

- الزاما ً قرار نیست پیامبر(ص) و ائمّه علیه السّلام به زمین بیایند بلکه آنها نبی پرورند.اینکه خود به زمین آمده اند از نعمت های بسیار بزرگ است .

- آیا کسی غیر از حضرت علی علیه السّلام می تواند وحی را پس از پیامبر (ص) جمع کند ؟ اصلا تواناییش را کسی دارد ؟

- در قرآن وحی در مورد القائات شیطانی نیز به کار رفته است .(انعام ۱۲۱)

- لذا اگر چیزی به دل ما افتاد برای تشخیص درستی آن باید آن را با مسلمات دینی تطبیق دهیم .

- داشتن قدرتهای غیر عادی مثل غیبگویی و ... می تواند به مدد شیطان باشد و ربطی به زلال وحی ندارد .

خداوند به برکت وجود ما در صلب آدم ایشان را امر به سجده بر آدم کرد

 

 


1- کافی ، ج ۱ ، کتاب الحجة ، باب انّ المستقی العلم من بیت آل محمّد (ع) ، رقم ۱و ۲ ص ۳۹۸

2- کافی ، ج ۱ ، باب جهات علوم ائمّه (ع) ، رقم ۱ تا ۳ ، ص ۲۶۴

3- نور الثقلین ، ۵ ، ص ۶۳۹ ، ح ۱۰۵

4- نجم ۱۰

5- بحار ، ۲۲ ، ۵۲۲ و ۵۲۹

6- نهج البلاغه ، خطبه ی ۲۳۵

7- کافی ، ۱ ، ۴۰۳

8- نهج البلاغه ، خطبه ی ۱۹۲

نوشته شده توسط گروه زیارت جامعه در روز پنجشنبه 1390/3/19 ساعت 12:13

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

اینجا زیارتگاه 124000+13 فرستاده الهی است!

به کدام سرزمین پناهنده شوم؟

نمره عقل من 20 ... هست!

اعلام التُقی

مصابیح الدجی

السلام علی ائمة الهدی

عترة خیرة رب العالمین و رحمةالله و برکاته

سلالةالنبیین و صفوةالمرسلین

امناءالرحمن

ابواب الیمان (2)

ابواب الایمان(1)

ارکان البلاد

ساسةالعباد

دعائم الاخیار

عناصرالابرار

اولیاء النعم

قادة الامم

اُصول الکَرَم

منتهی الحلم

خزّان العلم

معدن الرّحمه

منابع مورد استفاده‌ی ما

مختلف الملائکه

موضع الرّسالة

اهل بیت النّبوة

السّلام علیکم

مقدّمه مهم

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

12 صفر

حکمین در صفین

صبح دوازدهم یا سیزدهم ماه صفر در سال 38 هجری قمری، لشکر امیرالمؤنین علیه السلام مهیای جنگ شدند، اما عمرو عاص حیله نمود و دستور داد تا قرآنها را بر سر نیزه کنند و ...

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 58908378

. تعداد كل بازديدكنندگان: 53278396

. بازديدهاي امروز: 4014

. بازديدهاي دیروز: 12783

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2005

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: