به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• تجارت 2

موضوع: آداب تجارت

کلمات کليدي: تجارت، ثروت

 

در حدیثی دیگر به این مطلب برخوردم که روزی امام صادق علیه السّلام احوال عمر بن مسلم را پرسیدند ، دوستانش پاسخ دادند کار را رها کرده است . حضرت امام صادق علیه السّلام سه مرتبه فرمودند : عمل شیطان است . مگر نمی دانی که رسرل خدا کار می کردند و حق تعالی مدح می کنند جماعتی را که کار و فروختن ایشان را از یاد خدا غافل نمی کند . ایشان گروهی بودند که کار می کردند و زمانی که وقت نماز می شد ، مشغول نماز می شدند و این بهتر است از کسی که کار نکند و و در وقت خود نماز بخواند .

امیر المؤمنین حضرت علی علیه السّلام بر بالا ی منبر فرمودند :

ای گروه تاجران اول مسائل تجارت را یاد بگیرید و بعد از آن مشغول تجارت شوید ، به خدا قسم که ربا در این امت مخفی تر از جای پای مورچه بر روی سنگ سخت است ( همان گونه که اثر پای مورچه بر روی سخت نمی ماند به همین میزان ربا در معامله آشکار نمی شود .) و قسم دروغ نخورید و به درستی که تاجر فاجر (گناهکار) است ( تاجری که مسائل ربا را نداند ) و فاجر در جهنم است مگر کسی که حق بگیرد و حق بدهد (مبتلا به ربا نشود ) .

امیر المؤمنین حضرت علی علیه السّلام هر روز بامداد در بازار کوفه می گشتند و می فرمودند : چون مشغول خرید و فروش می شوید اول خیر خود را از خدا بطلبید و خرید و فروش را آسان بگیرید و کار را سخت نگیرید تا برکت به دست آورید و با مشتری ها مهربانی و صمیمیت کنید و بردباری را زینت خود کنید و با مضلومان انصاف از خود نشان دهید و نزدیک ربا و سود نروید و پیمانه و وزن را تمام بدهید و از ترازو دزدی نکنید .

امیر المؤمنین حضرت علی علیه السّلام فرمودند :

آگاه باشید که قسم نخورید (در خرید و فروش) که حتی اگر کالا را نفروشید اما برکتش را می برد .

اگر واقعا به این دستورات عمل شود کسی ضرر می بیند و ما شاهد ...

منبع : حلیة المتّقین نوشته علّامه مجلسی

 

 

نوشته شده توسط کلباسی در روز چهارشنبه 1390/5/5 ساعت 10:8

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 10 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

9 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73627403

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67015717

. بازديدهاي امروز: 2654

. بازديدهاي دیروز: 4339

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: