به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• سوره هود آیه 17

موضوع: ابوتراب در قرآن

کلمات کليدي: عصمت، هود

 

" أَفَمَن کَانَ عَلَيٰ بَيّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ‏ي وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ ي کِتٰبُ مُوسَیٰ إمَامًا وَ رَحْمَةً  . . .  "

آيا کسي که از جانب پروردگارش دلیل روشنی [ مانند قرآن ] دارد  و گواهی [ صادق ] از او  در پی ( به دنبال ) اوست و پیش از او کتاب موسی [ تورات ] پیشوا و مایه رحمت بوده است [ دروغ می‏بافد ] ؟

 ( سوره هود / 17 )

این آیه در شأن عصمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است ، اما خداوند برای معرفی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و دلیل راستگو بودنشان دو تعبیر به کار برده است . در تعبیر اول سخن از کسی است که از جانب خدایش بر دلیلی روشن و استوار است و در تعبیر دوم شاهدی برای او مطرح می شود .

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند :

" مراد از " کسي که از جانب پروردگارش دلیل روشنی [ مانند قرآن ] دارد  " ، منم و مراد از "  گواهی [ صادق ]  از او "  علی علیه السلام  است . " [ 1 ]

 امام علي ‏عليه السلام نیز می فرمایند :

" مراد از " کسي که از جانب پروردگارش دلیل روشنی [ مانند قرآن ] دارد " ، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم است و مراد از "  گواهی [ صادق ]  از او " منم . " [ 2 ]

از زادان نقل شده است که :

" از [ حضرت ] علي ‏عليه السلام شنيدم که می فرمود :

" سوگند به آن که دانه را شکافت و موجودات زنده را آفريد ، اگر مَسندي براي من نهاده شود ، در بين توراتيان به توراتشان و در بين انجيليان به انجيلشان و در بين زبوريان به زبورشان و در بين قرآنيان به قرآنشان داوری می کنم . سوگند به آن که جانم در دست اوست ، هيچ قريشیِ سر تراشيده‏ ای نيست [ 3 ] ، جز آن که آيه ‏ای را که او را به سوی بهشت ميی راند يا به دوزخ مي‏کشاند ، مي‏دانم . "

مردي گفت : اي امير مؤمنان ! آيه‏اي که درباره تو نازل شده ، چيست ؟

فرمود :

" آيه ی " أَفَمَن کَانَ عَلَيٰ بَيّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ‏ي وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ ي کِتٰبُ مُوسَیٰ إمَامًا وَ رَحْمَة . . .  " .   پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم " حجّت روشن او " است و من " شاهدی از او " هستم . " [ 4 ]  "

  در تفسير فرات - به نقل از زيد بن سلام جُعفي - آمده است :

" بر امام باقر عليه السلام وارد شدم و گفتم : خدا خيرت دهد ! خيثمه از تو درباره سخن خدا " أَفَمَن کَانَ عَلَيٰ بَيّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ‏ي وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ ي کِتٰبُ مُوسَیٰ إمَامًا وَ رَحْمَة . . .  " ، نقلي کرد . او به من گفت که شما گفته‏ايد :

" پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، بر حجّتی روشن از جانب پروردگارش است و علی ‏عليه السلام بعد از او ، پيرو او و شاهدی از اوست و اين آيه ، درباره وی نازل شده است . "

امام باقر عليه السلام فرمود:

" سوگند به خدا ، خيثمه درست گفته است و من همين‏گونه به وی گفته‏ام . "  [ 5 ] "

 به نقل از احمد بن عمر حلّال :

" از ابو الحسن‏ عليه السلام ( امام کاظم يا امام رضا عليهما السلام ) درباره سخن خداي عزوجل : " أَفَمَن کَانَ عَلَيٰ بَيّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ‏ي وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَ مِن قَبْلِهِ ي کِتٰبُ مُوسَیٰ إمَامًا وَ رَحْمَة . . .  " ، پرسيدم . فرمود :

" امير مؤمنان - که درود خدا بر او باد - شاهد بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بر حجّت روشن از جانب پروردگارش است  . " " [ 6 ]

حال این سوال مطرح است که این تعبیر در شان امیرالمومنین آیا در نظر عامه حامل فضیلتی است ؟

فخر رازی در تفسير سخن خدا در آنجا که آورده است : " وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ " این گونه بیان می کند که :

" قول سوم یعنی اين‏ که مراد علی بن ابی طالب ‏عليه السلام ، است ارجح و معنای آن اين است که او در پی آن حجّت روشن است و " از او " ،  يعنی اين شاهد از محمّد صلی الله علیه و آله و سلم  و جزئی از اوست ، مقصود از اين تعبير ، شرافت‏دهی به اين گواه است که وی ، جزئی از محمّد صلی الله علیه و آله و سلم است . " [ 7 ]

 

1 . الدرّ المنثور : جلد 4 صفحه 410 ، کنز العمّال : جلد 2 صفحه 4440 - 4390  /  مانند آن در : شواهد التنزيل :جلد صفحه 382 -   365 .  ينابيع المودّة : جلد 3 صفحه 366 / دعائم الإسلام جلد 1 صفحه 91 .

2 . تاريخ دمشق ( ترجمة الامام عليّ ‏عليه السلام ) ، تحقيق : محمّد باقر المحمودی جلد 3 صفحه 421.

3 .  اصطلاح " جرت عليه المواسی : هر آن که تيغ سلماني بر سرش خورده است "، در واقع يک ضرب المثل است و يکی از دو احتمال ذیل در منشأ پيدايش آن به نظر مي‏رسد : يا از مراسم عبادی تقصير و حلق در ايّام حج برگرفته شده است و يا از مراسم " عقيقه " براي فرزندان که در بين عرب سابقه ديرينه‏ای داشته است . البته احتمال دوم ، قوی ‏تر است . در هر صورت ، مفهوم از آن در اين جا ، عموم و هر فردی است .

4 .  تذکرة الخواصّ : جلد 16 ، تفسير الحبری : جلد 36 صفحه 277 ، تفسير فرات :صفحه 239 -  188. / مانند آن در : مناقب علی بن أب طالب :صفحه 318 - 270 . / تفسير الطبری : جلد 7 جزء 12 صفحه 15 .

5 .  تفسير فرات :صفحه 246 - 191 . / مانند آن در : تفسير العياشی : جلد 2 صفحه 142 ، بحار الأنوار : جلد 35 صفحه 388 .

6 . الکافی : جلد 1 صفحه 190 .

7 . تفسير الفخر الرازی : جلد 17 صفحه 290 .

 

نوشته شده توسط گروه قرآن در روز دوشنبه 1390/5/17 ساعت 13:12

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

جز تذکّر

اقرار پیامبران

دعوت کننده

نعمت ولایت

نیکان

زبان و دو لب

ولایت مولا علیه السّلام

الْحَسْرَةُ...

تجارت پرسود

ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام

ابلاغ آسمانی

برهان و نور

محبان خدا

مهاجر راستین

پیمان انبیاء

صلح جهانی

نعمت خلافت

پیمان در غدیر

انفاق علی

صراط المستقیم

آیه ی تطهیر

آیه ی خیرالبریه

آیه ی شاهد

برترین مومن

خسران آشکار

برترین مومن قرآن

تقرب

صالح المومنین

اهل ذکر ...

سقایة الحاج

محبوب مومنان

رجعت در آخر الزمان

جلوه صدق

ابوتراب

وفای به نذر ...

قهرمان نبرد ذات السلاسل

درخواست بنی اسرائیلی ...

سرکوبی

رفتنی ...

امامت ، اعم از خلافت

حقانیت : قسمت دوم

حقانیت : قسمت اول

علل امتناع از هتاکی

به خدا قسم او يك لحظه خدا را نافرمانى نكرده است !

چرا نام على در قرآن نيامده ؟

رسالت امیر ...

کهانت یا امامت ؟

تنها درخواست حضرت ابراهیم پس از مبعوث شدن !

معارضه با فاسق

دریایی بسیار عجیب (همراه با نمونه ی واقعی!)

اولین

یوشع ، شمعون ، علی بن ابی طالب !

تمسخر مؤمنان ...

شیفته و مفتون ...

امید بخش ترین آیه قرآن !

نفاق و دورویی تا کجا !؟

مثال پسر مریم

درنگ و درخواست فرشتگان ...

پیامبر و دروغ بافی ؟؟؟

برویم تا چیزی شدیدتر از این نگفته !

غول کشی

صادق واقعی کیست؟

دعای حضرت ابراهیم در حق ابوتراب

وفای به عهد

بهترین همنشینان

در قیامت به چه کسانی اجازه صحبت می‌دهند؟

به زمان قسم ؛ علی ولی عالم است !

باب العلم در قرآن

شرح ماجرای یک مشاجره . . .

خدا بر توسل به علی علیه السلام امر کرده است

عروة الوثقی و حبل الله

محبت علی را چه کسی بر دلها می نشاند ؟

فروش جان

گوش شنوا

سران قریش باید از جوانی سیزده ساله اطاعت کنند...؟

پسر نوح با بدان بنشستخاندان نبوتش گم شد

نعمت الهی در غدیر خم

درخت پاکیزه و نیکو

هر کس با امامش فراخوانده می شود

سختی و آسانی

مومنی که بر اعمال دیگران ناظر است

از خبری بزرگ می پرسند

از مُردگی تا زندگی

چه کسی بر رسالت پیامبر کافی است؟

تفاوت میان "اقتدا کردن" و" پیروی نمودن"

اکمال دین و اتمام نعمت

اولوالامر

ریسمان استوار الهی

حسادت به ائمه

لیلة المبیت

وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا

اهدنا الصراط المستقیم

آیه 256 سوره بقره

آیه علم الکتاب ؛ رعد، آیه 43

آیه مؤذن ؛ سوره اعراف ، آیه 44

سوره مریم ، آیه 96

آیه مباهله

تنها او می تواند خیر البریّة باشد .

آیه تطهیر

آیه تبلیغ

آخرین صفحات این بخش

جز تذکّر

اقرار پیامبران

دعوت کننده

نعمت ولایت

نیکان

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

7 ربیع الثانی

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 75766472

. تعداد كل بازديدكنندگان: 69002857

. بازديدهاي امروز: 885

. بازديدهاي دیروز: 5353

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: