به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• کوفه؛مرکز خلافت

موضوع: [9] دوران حکومت امیرالمومنین

کلمات کليدي: ابن عباس، انتصابات حکومتی، قیس بن سعد بن عباده

 

شروع انتصابات حکومتی

بعد از استقرار کامل حکومت، امیرالمومنین علیه السّلام، در مناطق مختلف ،والی معین کرد. ایشان قيس بن سعد بن عباده را براي اداره‏ي استان مصر نصب کرد.همچنین به جهت اهمیت بصره ،اداره امور این منطقه را به ابن عبّاس واگذار کرد؛ همچنین زياد بن ابيه را مأمور خراج و ابوالاسود دوئلي را معاون آن دو قرارداد.

کوفه؛مرکز خلافت

امام کوفه را به عنوان مقر خود برگزيند و مرکز خلافت اسلامي را از مدينه به عراق منتقل سازد. از اين رو، در دوازدهم ماه رجب سال سي و شش هجري در روز دوشنبه همراه با گروهي از بزرگان بصره وارد شهر کوفه شد. مردم کوفه و در پيشاپيش آنان قاريان قرآن و محترمين شهر از امام استقبال به عمل آوردند و مقدم او را گرامي داشتند.

عکس قدیمی از کوفه

اولین سخنرانی برای مردم کوفه

امیرالمومنین بعد از استقرار در منزل امّ هانی(دختر ابوطالب) تصمیم به سخنرانی در جمع مردم کوفه گرفت[1].ایشان در خطبه ای مهم مردم کوفه را خطاب قرار داده و فرمود:

"اي مردم کوفه، براي شما در اسلام فضيلتي است مشروط بر اينکه آن را دگرگون نسازيد. شما را به حق دعوت کردم و پاسخ گفتيد. زشتي را آغاز کرديد ولي آن را تغيير داديد... شماپيشواي کساني هستيد که دعوت شما را پاسخ گويند و در آنچه که وارد شديد داخل شوند.

بدترين چيزي که براي شما از آن بيم دارم دو چيز است: پيروي از هوي و هوس و درازي آرزو. پيروي از هوس از حق باز مي‏دارد و درازي آرزو سراي بازپسين را از ياد مي‏برد. آگاه باشيد که دنيا پشت کنان، کوچ کرده و آخرت اقبال کنان به حرکت در آمده است و براي هر يک از اين دو فرزنداني است. شما از فرزندان آخرت باشيد. امروز هنگام عمل است نه حساب، و فردا وقت حساب است نه عمل!

سپاس خدا را که ولي خود را کمک کرد و دشمن را خوار ساخت و محق و راستگو را عزيز و پيمان شکن و باطلگرا را ذليل نمود. بر شما باد تقوي و پرهيزگاري و اطاعت از آن کس که از خاندان پيامبر خدا اطاعت کرده است، که اين گروه به اطاعت اولي و شايسته‏ترند از کساني که خود را به اسلام و پيامبر نسبت مي‏دهند و ادعاي خلافت مي‏کنند. اينان با ما به مقابله بر مي‏خيزند و با فضيلتي که از ما به آنان رسيده است بر ما برتري مي‏جويند و مقام و حق ما را انکار مي‏کنند. آنان به کيفر گناه خود مي‏رسند و به زودي با نتيجه‏ي گمراهي خود در سراي ديگر روبرو مي‏شوند.

آگاه باشيد که گروهي از شما از نصرت من تقاعد ورزيد و من آنان را توبيخ و نکوهش مي‏کنم. آنان را ترک کنيد و آنچه را دوست ندارند به گوش آنان برسانيد تا رضاي مردم را کسب کنند و تا حزب الله از حزب شيطان باز شناخته شود."[2] .

=========================

[1]واقعه‏ي صفين، ص 8.

[2] وقعه‏ي صفين، ص 3؛ نهج‏البلاغه‏ي عبده، خطبه‏هاي 27 و 41. مرحوم مفيد در ارشاد (ص 124) قسمت اول اين خطبه را نقل نکرده است.

نوشته شده توسط گروه زندگینامه در روز دوشنبه 1390/9/7 ساعت 12:21

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2.33 از 3 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

16 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73672580

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67056924

. بازديدهاي امروز: 7703

. بازديدهاي دیروز: 4285

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: