به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

تعداد بازدید: 10386
نظرات ديگران درباره علامه اميني (ره)

فرستنده: سيد علي

موضوع: معرف شخصيت ديني

نویسنده: نا معلوم

مترجم: --

محقق: --

منبع: --

چکیده:

در اين پست حقير فرمايشات برخي از بزرگان را كه نظري درباره علامه بزرگوار اميني (ره) فرمودند آوردم: البته اگر چنانچه احتمالاً موردي پيش آمد كه حقير اشتباه در نقل و ثبت نظر آن بزرگواران نمودم شما بزرگواران مرا عفو بفرماييد و اصلاح بفرماييد .

متن مقاله:

برگزاری همایش نکوداشت علامه امینی (ره) در شهرداری تهران:

همایش نکوداشت شخصیت دینی و مقام علمی علامه عبدالحسین امینی صاحب کتاب ارزشمند "الغدیر" با عنوان «علامه امینی؛ احیاگر سنت» با همکاری معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. به گزارش اسلامیک مدیا، دراین همایش حجت الاسلام عباسی پیام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به همایش را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است:

«علامه امینی دل باخته و شیفته آستان قدس علوی است. این عالم بزگوار، قهرمان بی بدیل فرهنگ غدیر و مرد ولایت است. کتاب الغدیر ایشان دانشنامه فضائل امیرالمومنین(ع) است». مرجع تقلید جهان تشیع درادامه پیام خود بیان کردند: «در عصر حاضر، وظیفه همه ما شناساندن مکتب اهل بیت (ع) و معارف علوم آل محمد(ص) است و دعوت به این مکتب، دعوت به اسلام ناب ،انسانیت و مکارم اخلاق است».

در ادامه حضرت آیت الله جوادی آملی ازدیگرمراجع عظام تقلید درپیامی ویدئویی فرمودند: «قلم علامه امینی(ره) ازنمونه های بارز قلم الهی است که خداوند در قرآن کریم به آن سوگند یاد کرده است». ایشان همچنین افزودند: «مرحوم علامه امینی این توفیق را داشت که ولایت را درچهره علی ابن ابیطالب(ع) ترسیم کردند و صاحب این قلم وپرچمدار این بیان، مرضی خداوند است زیرا ایشان از زمره بندگان خاص خدا و صاحب نفس مطمئنه بود».

همچنین دکتر سید هادی ایازی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزاری چنین همایشی را در راستای توسعه معارف دینی و فرهنگ غنی ولایت دانست.

از دیگر شرکت کنند گان همایش حضرت آیت الله دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه بود. وی در تبیین شخصیت دینی و علمی علامه امینی گفت : «عشق و ارادت به حضرت علی (ع)، سخت کوشی و بهره مندی مداوم از امدادهای غیبی از ویژگیهای برجسته علامه امینی(ره) بود». استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان یادآوری کرد: مرحوم علامه امینی برای نگارش کتاب الغدیر، از 1800 کتاب نسخه برداری کرد و بیش از 10 هزارکتاب را مطالعه نمود. مرحوم علامه عبدالحسین امینی در روستای سردها ازتوابع شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی به سال 1320 هجری قمری درخانواده ای اهل فضل و علم متولد شدند و بعد از هفتاد سال زندگی عالمانه ، درسال 1349 هجری شمسی وفات کردند.

مرحوم دكتر سیدجعفر شهیدی از یاران علامه در نجف و تهران نقل كرده: روزی علامه امینی به من گفت كه برای تالیف الغدیر 10 هزار جلد كتاب خوانده ام. وقتی می گفت كتابی را خوانده ام، بدرستی خوانده و در ذهن سپرده و از آن یادداشت برداشته بود.

مرحوم علامه محمدتقی جعفری مفسر نهج البلاغه می گوید: عبدالحسین امینی، یكی از موثرترین گام های بلند را در زدودن گرد و غبار تاریخ از چهره امیدبخش علی بن ابی طالب (ع) برداشت.

آیت الله العظمی جعفر سبحانی معتقد است : كتاب الغدیر، بیت القصیده آثار علامه امینی است. اقیانوسی است در موضوعات مختلف. یكی از مباحث مهم كتاب الغدیر، محاكمه مورخان است، محاكمه ای علمی با استناد به قرآن و حدیث. الغدیر، منادی وحدت حقیقی است.

شهید مرتضی مطهری دیدگاه خود در باره كتاب را این گونه عنوان می كند: نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی،از این نظر است كه اولا منطق مستدل شیعه را روشن می كند و ثابت می كند كه گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای، مولود جریان های سیاسی یا ن‍‍ژادی نبوده است. استاد شهید ادامه می دهد : الغدیر دیگر اینكه ثابت می كند كه پاره ای از اتهامات به شیعه كه سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده ،به كلی بی اساس و دروغ است و ثالثاً شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را كه مظلوم ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی میكند.

مرحوم علاّمه سید شرف الدین از علمای بزرگ لبنان خطاب به علامه امینی می گوید : گفتار ما در مقام قدردانی از ادای حق بزرگی كه تو بر گردن مسلمانان پیدا كردی عاجز است. كتاب الغدیر از حد ستایش بالاتر است. وی می افزاید : این كتاب مثل و مانندی ندارد. همین قدر می گویم كه امت اسلامی تو را از پهلوانان نادری كه در عرصه علم و جهاد به وجود آمده اند می داند و از خداوند تبارك و تعالی می خواهد كه بازویت را محكم و در پیمودن این راه نورانی خیر و صلاح كه در پیش گرفته ای تأیید نماید.

علامه امینی در روز جمعه بیست و هشتم ربیع الثانی سال 1390 هجری قمری برابر با دوازدهم تیرماه سال 1349 شمسی در سن 68 سالگی در تهران از دنیا رفت و پس از تشییع در نجف اشرف و در كنار كتابخانه عمومی امیرالمومنین(ع) در حرم مطهر امیرمومنان به خاك سپرده شد.

نوشته شده در تاریخ یکشنبه چهاردهم فروردین 1390 | توسط: سید محمد باقر پوسایی

1390/10/23

 

توضیحات

برای ارسال کارهای خود برای ما می توانید از پانل اختصاصی خود اقدام نمائید. اگر تاکنون عضو پایگاه نشده اید هم اکنون از طریق این لینک عضو شوید.
بانک های اطلاعاتی زیر به شما کمک خواهد کرد تا کارهای زیباتری خلق کنید.

بانک اطلاعات

 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

17 شوال

 1. جنگ خندق

در این روز در سال 5 هجری قمری غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیر المؤمنین علیه السلام به وقوع پیوست.

2. وفات اباصلت هروی

در این روز در سال 207 هحری قمری ثقة جلیل اباصلت عبدالسلام بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مأمون از دنیا رفت.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73677719

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67061823

. بازديدهاي امروز: 1175

. بازديدهاي دیروز: 11667

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: