به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

تعداد بازدید: 10268
تجمل گرایی در ازدواج

فرستنده: سعید زارع

موضوع: ازدواج

نویسنده: سعید زارع

منبع:

کلمات کلیدی: بدعت ، تجمل گرایی ، ازدواج ، کالاهای لوکس ، مد گرا

چکیده:

یکی از بدعت ها و افکار انحرافی تجمل گرایی در زندگی است .

زندگی تجملی آن نوع از زندگی است که انسان را پایبند خود می کند اسلام با زندگی تجملی مخالف است . تجملات یعنی آنچه که انسان نیاز ضروری و اساسی به آن ندارد. تجمل گرایی و راحت طلبی باعث هلاک جامعه می شود .

یکی از مراحل مهم زندگی انتخاب همسر و تشکیل خانواده می باشد . سوال این است آیا اسلام با تجمل گرایی در ازدواج موافق است ؟

در مورد ازدواج هم اسلام با اسراف و تجمل گرایی مخالف است و توصیه به آسانی ازدواج و کم کردن هزینه ها کرده است. هزینه های مختلف برای ازدواج و خرید های زیاد و مراسم مختلف یکی از موانع ازدواج برای جوانها می باشد .

معمولا در جامعه ما هر ازدواجی از سه مرحله تشکیل می شود

1- خواستگاری

2- عقد و جشن

3- خرید جهیزیه

در هر کدام از این مراحل کارهایی صورت می گیرد که متاسفانه هر روز تجمل گرایی در آنها بیشتر دیده می شود . رواج تجمل گرایی و تشریفات سبب سخت شدن ، کم شدن ازدواج و بالا رفتن هزینه های و سن ازدواج می شود .

متن مقاله:

پیامبرصلی الله و علیه و آله می فرماید:

اگر یک فکر انحرافی پیدا شد در امت من، عالِم باید عِلمش را ظاهر کند و در مقابل این فکر بایستد و اگر این کار را نکند پس لعنت خدا بر او باد.

یکی از بدعت ها و افکار انحرافی، تجمل گرایی در زندگی است . اسلام با زندگی رفاهی مخالف نیست بلکه اسراف را در زندگی نمی پسندد .

یکی از مراحل زندگی ازدواج کردن می باشد . سوال این است آیا اسلام با تجمل گرایی در ازدواج موافق است ؟ و اگر موافق نیست چه راهکاری را در مورد ازدواج پیشنهاد می کند ؟

اسلام با تجمل گرایی در ازدواج مخالف است و آسان گرفتن ازدواج را توصیه کرده است . پیامبر برترین زنان امت را افرادی که مهریه آنها کمتر است فرموده اند . نظر اسلام این است که اگر فردی اخلاق و دینش خوب بود به او دختر داده شود و سخت گیری نشود.

معمولا در جامعه ما هر ازدواجی از سه مرحله تشکیل می شود خواستگاری ، عقد و جشن ، خرید جهیزیه

در هر کدام از این مراحل کارهایی صورت می گیرد که متاسفانه هر روز تجمل گرایی در آنها بیشتر دیده می شود . مهریه های سنگین ، خرید های بی مورد ، گرفتن مراسم های پر خرج ، دادن جهیزیه های زیاد ، از کارهایی است که امروزه در ازدواج صورت می گیرد . بهتر است که از مخارج ازدواج کاسته شود و تجمل گرایی از بین رود و جوانها را برای ازدواج آسان کمک کرد .

بدعت

آنچه که جزء دین نیست را وارد دین کردن و سلیقه خود را به نام دین گذاشتن بدعت نام دارد و کسی که این کار را انجام دهد پیرو حقیقی روش پیامبر نیست .

آنقدر اسلام با افکار انحرافی و بدعت ها مخالف است که پیامبراعظم صلی الله علیه و آله می فرماید

« اِذا ظَهرت البِدع فِی اُمَّتی فَلیَظهَر العالمُ علمَه فَمَن لَم یَفعَل فَعَلیه لَعنتُ الله» (1)

اگر یک فکر انحرافی پیدا شد در امت من عالم باید علمش را ظاهر کند و در مقابل این فکر بایستد و اگر این کار را نکند پس لعنت خدا بر او باد.

در زمان امام علی علیه الاسلام وقتی ایشان وارد کوفه شدند دیدند عده ای بی وقت در مسجد مشغول عبادتند حضرت پرسیدند اینها کیستند که به دنبال کار نرفته و مشغول عبادتند ؟

گفتند یا امیر المومنین اینها رجال حق اند.

امیرالمومنین فرمودند رجال حق کیانند ؟ گ

فتند اینها تارک دنیا شده اند اگر چیزی نصیبشان بشود می خورند و الا صبر می کنند و در مسجد مشغول عبادتند.

حضرت عصبانی شدند تازیانه را بر سر اینها کشیدند و فرمودند که فکر انحرافی برای اسلام درست نکنید این کارها از اسلام نیست.

فرمودند سگ هم مثل شماست اگر چیزی به او بدهند می خورد و الا صبر می کند .

آنها را از مسجد بیرون کردند . (2)

بدعت تجمل گرایی

یکی از بدعت ها و افکار انحرافی تجمل گرایی در زندگی است . زندگی تجملی آن نوع از زندگی است که انسان را پایبند خود می کند . تجملات یعنی آنچه که انسان نیاز ضروری و اساسی به آن ندارد مثلا خرید کالاهای تزیینی و لوکس و یا اگر می تواند با وسائل ایرانی زندگی کند بدون دلیل کالاهای خارجی و گران قیمت بخرد ، متاسفانه امروزه در جامعه ما یک مسابقه ای در امر تجمل گرایی به راه افتاده است و بعضی داشتن وسایل گران قیمت و لوکس را نشانه برتری خود می دانند ، مثلا داشتن تلفن همراه برای بعضی ضروری و لازم است اما داشتن چند خط تلفن و یا خرید گوشی های گران قیمت دیگر چه لزومی دارد. بعضی هر چند ماه یک بار گوشی خود را عوض می کنند و به دنبال جدید ترین مدل گوشی که در بازار می آید هستند . در صورتی که آن امکاناتی که گوشی ها دارد آن فرد نه نیاز دارد و نه می تواند استفاده کند.

متاسفانه بعضی از رسانه ها هم به تجمل گرایی و مصرف بیشتر دامن می زنند و مردم را به این کار تشویق می کنند و یا در فیلم ها و سریال ها داشتن ثروت و وسائل تزیینی و لوکس را باعث خوشبختی نشان می دهند .

اسلام رفاه در زندگی را قبول دارد و آن را نفی نمی کند. اسلام نمی گوید که فقیر باش بلکه مرد را امر به کار و فعالیت می کند و بر او واجب کرده است تا وسائل رفاه خانواده اش را فراهم کند. اما اسلام با تجمل گرایی مخالف است ،

خداوند می فرماید

« قُل مَن حَرَّمَ زینَتَ اللهِ الَّتی اَخَرجَ لِعِبادِه وَ الطَّیبات مِنَ الرِّزق» (3)

بگو ای پیامبر چه کسی زینت های خدا را برای بندگان خود آفریده حرام و از صرف روزی حلال و پاکیزه منع کرده است ؟

خداوند هر چه را خلق کرده برای انسان و رفاه اوست. آنچه که انسان نیاز داشته تا در زندگی دنیایی استفاده کند و به کمال برسد خداوند آفریده است و راه درست استفاده کردن را نیز به انسانها از طریق پیامبر ها یاد داده است. اما داشتن بعضی از وسائل که فقط جنبه تزیینی دارد چه فایده ای برای رفاه دارد اگر فلان تابلو و یا گلدان درخانه نباشد آیا نمی شود زندگی کرد و لطمه ای به رفاه خانواده می خورد ؟

ما باید از نعمت های الهی درست استفاده کنیم اما نه آنچنان غرق دنیا و تجملات شویم که خدا را فراموش کنیم و نه اینکه ترک دنیا کرده و از نعمت های آن استفاده نکنیم . آن کسی که می تواند زندگی رفاهی برای خانواده اش فراهم کند این کار را بکند. خداوند مردی که برای خانواده اش تلاش کند و کسب روزی حلال کند مانند مجاهد دانسته است

« الکادُّ عَلی عَیالِه کَالمُجاهِدِ فِی سَبیلِ الله» (4)

شخصی خدمت امام صادق علیه السلام آمد. امام از حال او پرسید. گفت پیر شدم دست از کار کشیدم به مسجد می روم و به فکر آخرتم . امام سه مرتبه فرمودند« هذا مِن عَملِ الشَیطان» این عمل شیطان است . گفت یابن رسول الله چه کار کنم ؟ فرمود تا می توانی دنبال کار برو و از منافع کارت بهره مند شو و زن و فرزندت در آسایش باشند و اگر خودت احتیاج نداری به خویشاوندانت به همسایه هایت بده. بعد فرمودند بله باید مواظب باشی آخرت خود را فدای دنیا نکنی در موقع نماز کار را رها کن و نماز بخوان . (5 )

امام سفارش به کار ، تلاش ، کسب روزی حلال ، رفاه و آسایش برای خانواده می کنند اما نباید تمام فکر دنیا باشد . تجمل گرایی یعنی تمام فکر مشغول به کسب دنیا و جمع کردن چیزهایی که برای انسان ضروری نبوده و برایش فایده ای ندارد و سبب غفلت از آخرت می باشد معطوف شود . انسانی که به دنبال وسائل تزیینی و لوکس و خرید کالاهایی که برایش نیاز نیست و فقط به قصد تجمل و رقابت با دیگران و مد گرایی باشد از خدا و آخرت غافل می شود و همیشه به دنبال کسب دنیا خواهد بود.

تجمل سبب هلاکت جامعه

خداوند در آیه 16 اسراء می فرماید

« وَ اِذا اَرَدنا اَن نُهلِکَ قَریهً اَمَرنا مُترَفِیها فَفَسَقُوا فِیها فَحَق عَلیها القُول فَدَمَّرنا ها تَدمیراً »

 و ما چون اهل دیاری را بخواهیم بکیفر گناه هلاک سازیم متنعمان و راحت طلبان شهر را امر کنیم بطاعت لیکن آنها راه فسق و تبهکاری پیش گیرند در این صورت بر آنها تنبیه و عقاب لزوم خواهد یافت آن گاه همه را بجرم تبهکاری هلاک سازیم .

تجمل گرایی و راحت طلبی باعث هلاکت جامعه می شود . جامعه ای که در آن تجمل گرایی رواج پیدا کند و از طاعت خداوند دور شوند به سمت فسق و گناه پیش می روند و این کار های آنها سبب هلاک شدن و نابود شدن جامعه می شود .

در مورد اصحاب شِمال هم خدا می فرماید

« اِنَّهُم کانُوا قَبلَ ذلِکَ مُترِفین» (6)

همانا اینها در دنیا در ناز و نعمت و زندگی اشرافی و تجملی بودند و اسراف کار بودند پس این اسراف آنها سبب دوری از خداوند و گناه شد که در آخرت در عذاب خواهند بود .

هر جامعه ای که به دنبال تجمل گرایی برود یکی از ثمرات آن اسراف خواهد بود چرا که خرید وسائلی که نیاز ضروری به آن نیست اسراف می باشد و این اسراف کاری سبب نابودی جامعه خواهد شد. وقتی تجمل گرایی زیاد شود زندگی هم سخت تر خواهد شد و انسانها زمان بیشتری را برای به دست آوردن پول باید صرف کنند و این خود باعث دوری بیشتر اعضای خانواده می شود و از طرفی برخی ممکن است به خلاف و فساد دچار شونند .

تجمل گرایی در ازدواج

یکی از مراحل مهم زندگی انتخاب همسر و تشکیل خانواده می باشد . در مورد ازدواج هم اسلام با اسراف و تجمل گرایی مخالف است .

پیامبراعظم صلی الله علیه و آله می فرمودند

« اِذا جاءَکُم مَن تَرضُونَ خُلقُه و َدینُه فَزَوَّجُوه اَن لا تَفعَلوه تَکُن فِتنهٌ فِی الاَرض وَ فَسادٌ کَبیر»(7)

زمانی که کسی اخلاقش و دینش شما را راضی می کند برای ازدواج آمد دختر به او بدهید اگر این کار را نکنید فتنه در زمین ایجاد شده و فساد بزرگ به وجود می آید .

پیامبر در این روایت امر فرموده اند که اگر فردی اخلاق و دینش خوب بود به او دختر بدهید و سخت گیری نکنید . تجمل گرایی و اشرافی گیری نوعی از سخت گیری و مانع تراشی برای ازدواج می باشد . هزینه های مختلف برای ازدواج و خرید های زیاد و مراسم مختلف یکی از موانع ازدواج برای جوانها می باشد . از زمان خواستگاری تا وقتی که دختر و پسر به منزل خودشان بروند مراسم های مختلفی گرفته می شود و در هر منطقه با توجه به رسوم های آنجا این مراسم ها کم و زیاد می شود و برای هر کدام از مراسم ها هزینه های زیادی مصرف می شود و هر روز متاسفانه تشریفات این مراسم ها زیاد می شود که می توان با انجام ندادن بعضی از این مراسم ها و کم کردن هزینه ها و کمک کردن به جوانها آنها را برای زندگی با هم تشویق کرد .

معمولا در جامعه ما هر ازدواجی از سه مرحله تشکیل می شود

1- خواستگاری

2- عقد و جشن

3- خرید جهیزیه

در هر کدام از این مراحل کارهایی صورت می گیرد که متاسفانه هر روز تجمل گرایی در آنها بیشتر دیده می شود . خواستگاری در این مرحله از ازدواج صحبت کردن عروس و داماد و تعیین مهریه و بعضی دیگر از مسائل می باشد . متاسفانه امروزه در جامعه ما رواج مهریه های سنگین خود سبب نوعی از تشخص شده است.

هر چند که برخی می گویند که چه کسی مهریه را داده است و چه کسی گرفته اما اولا مهریه یک دین شرعی بر عهده داماد است و از طرفی بسیاری از زن ها مهریه خود را از همسرانشان طلب کرده و اگر آنها نتوانند مهریه را بدهند به زندان افتاده اند .

قال رسول الله صلی الله علیه و آله

« اَفضَلُ نِساءِ اُمَّتی اَصبَحُهنَّ وَجهاً وَ اَقَلَهُنَّ مِهراً» (8)

برترین زنان امت من زنی است که چهره زیبایی داشته باشد و مهریه اش کم تر باشد .

یا در روایت دیگری در مذمت مهریه زیاد می فرمایند از شومی دختر این است که مهریه او زیاد باشد .

اینکه هر دختر و یا خانواده اش برای اینکه از دیگران عقب نمانند مهریه را بالاتر ببرند و این کار را سبب برتری بدانند نوعی بدعت و اشتباه می باشد .

در زمان پیامبر زنی آمد پشت پرده در مسجد و گفت یا رسول الله من شوهر می خواهم مرا شوهر بده. پیامبر فرمودند چه کسی زن می خواهد؟ مردی بلند شد و گفت من . پیامبر فرمودند برای مهریه چه داری ؟ گفت هیچ غیر از این پیراهن چیزی ندارم . حضرت فرمودند قرآن بلد هستی گفت بله سوره واقعه را بلدم. به خانم گفت حاضری با این مهریه ازدواج کنی ؟ گفت بله و عقد جاری شد . (9)

در آن زمان بسته به شرایط مهریه را تعیین کردند امروزه هم باید مهریه به جایگاه اصلی خودش که همان نشان مِهر مرد به همسرش می باشد برگردد .

عقد و جشن

پس از اینکه مراسم خواستگاری تمام می شود عقد و مراسم های بعدی آن شروع می شود . رفتن به بازار و خرید طلا و جواهرات و یا لباسهای گران قیمت برای داماد و عروس و یا اقوام آنها و متاسفانه هر روز چیزی را اضافه کردن و خریدن کالای گران قیمت و خارجی باعث بالا رفتن هزینه های ازدواج شده است . و یا دادن چندین نوع غذا در مراسم عروسی و گرفتن این مراسم در تالار ها و باغات بزرگ و اسراف هایی که در غذا و یا میوه و شیرینی شده و انجام دادن اعمالی که حرام بوده سبب سخت شدن ازدواج برای جوانها و خانواده ها شده است . خرید های بی مورد و داشتن وسایلی که برای اول زندگی هیچ گونه نیازی نیست ، وقتی برای خرید آیینه و شمعدان داماد مجبور شود هزینه زیادی بدهد بعد از ازدواج دیگر نگاه کردن در آن آیینه برای او لذت بخش نخواهد بود . متاسفانه تبلیغ بعضی از کارها در رسانه ها از جمله تالار های مجلل و گرفتن مراسم های پرهزینه سبب توعی از تجمل گرای در جامعه شده است .

جهیزیه دادن

جهیزیه های زیاد که در آن وسائل خارجی و لوکس زیاد وجود دارد. وسائلی به عروس و داماد داده می شود که برای شروع زندگی دو نفر زیاد است که اگر این موارد خریده نشود و یا با قیمت ارزانتر خریده شود و وسایلی به عروس و داماد داده شود که آنها به آن نیاز دارند و بعضی از هزینه ها کمتر شود و کمک های دیگری به عروس و داماد شود مثلا آنها را کمک کنند در خانه دارشدن ، هیچ مشکلی برای عروس و داماد در زندگی آنها پیش نمی آید . رواج تجمل گرایی و تشریفات سبب سخت شدن ، کم شدن ازدواج و بالا رفتن هزینه ها و سن ازدواج می شود . وقتی به بعضی گفته می شود که این کارهای غلط را انجام ندهید این تجمل گرایی غلط است این همه اسراف در ازدواج کار اشتباهی است می گویند همه این کار را می کنند رسم شده اگر نکنیم مسخره می کنند و باعث سر شکستگی است . خداوند به انسان عقل داده است اگر یک کمی فکر کنیم می بینیم که بسیاری از این کارها نیازی نیست بلکه اشتباه است اینکه دیگران انجام دهند و رسم شده این که دلیل درستی نیست . خداوند می فرماید

« وَ اِن تُطِع اَکثَر مَن فِی الاَرض یُضِلوکَ عَن سَبیلِ الله » (10)

اگر اکثر مردم زمین را پیروی کنی تو را از راه حق منحرف می کنند .

اگر هر کاری که مد بود انجام دهی یا هر چه دیگران گفتند بکنی این ها تو را از راه حق منحرف می کنند چون اکثر مردم پیرو گمان و تخمین اند نه پیرو عقل و علم و یقین . جوانها خودشان باید سعی کنند در مقابل این تشریفات و تجملات بایستند و با گرفتن مراسم های ساده و کم کردن هزینه ها ، زندگی بهتری را شروع کنند و روشهای غلط گذشتگان را کنار بگذارند. یکی از کار های مهم این است که مراسم های آسان و ساده گرفته شود و تجملات و تشریفات از زندگی برداشته شود این همه مراسم برای ازدواج لزومی ندارد . اگر بعضی از این مراسم ها کم شود و تشریفات از بین برود آیا ضرری به زندگی می رسد. بعضی فکر می کنند این چیز ها و کارها سبب محبت و خوشبختی می شود طلا و آیینه و مراسم تجملی باعث خوشبختی و محبت نمی شود ، محبت دست خداست او باید محبت را ایجاد کند.

خداوند در قرآن می فرماید :

« اِنَّ الذّینَ امَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحات سَیَجعَلُ لَهُم الرَّحمنُ وُداً »(11)

همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای مهربان آنها را در نظر دیگران محبوب می گرداند.

پس محبت دست خداست و کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح داشته باشند خداوند محبت آنها را در دل دیگران قرار می دهد. این مراسم ها و خریدهای زیاد سبب محبت و خوشبختی نمی شود . بلکه دیده شده است که بسیاری از زندگی ها که با تجمل گرایی و هزینه های زیاد شروع شده است پایدار نبوده است . هر چقدر زندگی ها ساده تر و با توکل به خدا همراه باشد و از دستورات الهی اطاعت شود استحکام بیشتری پیدا خواهد کرد. نتیجه تجمل گرایی یک بدعت می باشد که اسلام با آن مخالف است زندگی تجملی آن نوع از زندگی است که انسان را پایبند خود می کند . اسلام رفاه در زندگی را قبول دارد و آن را نفی نمی کند.

خداوند می فرماید

« قُل مَن حَرَّمَ زینَتَ اللهِ الَّتی اَخَرجَ لِعِبادِه وَ الطَّیبات مِنَ الرِّزق»

بگو ای پیامبر چه کسی زینت های خدا را برای بندگان خود آفریده حرام و از صرف روزی حلال و پاکیزه منع کرده است ؟

تجمل گرایی و راحت طلبی باعث هلاکت جامعه می شود . جامعه ای که در آن تجمل گرایی رواج پیدا کند و از طاعت خداوند دور شوند به سمت فسق و گناه پیش می روند و این کار های آنها سبب هلاک شدن و نابود شدن جامعه می شود یکی از مراحل مهم زندگی انتخاب همسر و تشکیل خانواده می باشد . در مورد ازدواج هم اسلام با اسراف و تجمل گرایی مخالف است . متاسفانه امروزه در جامعه ما رواج مهریه های سنگین خود سبب نوعی از تشخص شده است رفتن به بازار و خرید طلا و جواهرات و یا لباسهای گران قیمت برای داماد و عروس و یا اقوام آنها خرید های بی مورد و داشتن وسایلی که برای اول زندگی هیچ گونه نیازی نیست دادن جهیزیه های زیاد که در آن وسائل خارجی و لوکس زیاد وجود دارد سبب مشکلات فراوانی برای ازدواج شده است . یکی از کار های مهم این است که مراسم های آسان و ساده گرفته شود و تجملات و تشریفات از زندگی برداشته شود این همه مراسم برای ازدواج لزومی ندارد از مد گرایی افراطی اجتناب شود . آنچه سبب محبت می شود عمل صالح هست نه داشتن مهریه های سنگین و جهیزیه که در بسیاری از موارد سبب طلاق شده است . اگر خانواده ها بسیاری از هزینه ها را کم کنند و در زمینه های دیگر جوانها را کمک کنند و آنها را به ازدواج آسان و ساده تشویق کنند امید است که زندگی های بهتری داشته باشیم .

1391/11/14

 

توضیحات

برای ارسال کارهای خود برای ما می توانید از پانل اختصاصی خود اقدام نمائید. اگر تاکنون عضو پایگاه نشده اید هم اکنون از طریق این لینک عضو شوید.
بانک های اطلاعاتی زیر به شما کمک خواهد کرد تا کارهای زیباتری خلق کنید.

بانک اطلاعات

 

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

7 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73619151

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67008059

. بازديدهاي امروز: 3855

. بازديدهاي دیروز: 4030

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: