متن مقاله:بردن اهل حرم دستور بود و سِرّ غیب ورنه این بیحرمتى را كى روا دارد حسین؟
حیا یکی از مهمترین مباحثی است که امروزه جای آن در جامعهی ما مقداری کم رنگ شده، از اهمیت آن همین بس که امير المومنين علی (ع) میفرمایند :« لا إيمان كالحياء و الصّبر» هيچ ايماني مثل حيا و صبر نيست.1 عدهای در صحبت کردن حیاء را رعایت نمیکنند، عدهای هم؛ در رفتا و گفتار، اما آنچه در این مطلب مد نظر است پوشش و حجاب و حیاء است، که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) این چنین بیان میکنند: «اَلحَياءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى النِّساءِ أَحسَنُ؛» حيا خوب است ولى براى زنان خوب تر است.2 وقتی از حیاء عفت وپاکدامنی و حجاب اهلبیت سلام الله علیها سخن به میان میاوریم عدهای میگویند مگر حضرت زینب(س) دوشادوش برادش امام حسین (ع) در میدان نبرد شرکت نکرد؟ مگر سرپرستی کاروان اسراء را از کربلا به کوفه و از آنجا به شام و در مسیر آخر به مدینه نداشت؟ بله همین حضرت زینب (س) در تمام واقعهی کربلا و عاشورا شرکت داشتهاند اما به چه نحو و به چه شکل؟ از زبان نویسندگان غیر شیعه در مورد حیاء و عفاف آن بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب (س) بیان کنیم: دكتر «عائشة بنت الشاطى»، اهل تحقیق و بانوى نویسندهی اهل سنّت، چنین مىگوید: «مراجع تاریخى از وصف رخساره زینب در این اوقات خوددارى مىكنند، زیرا كه او در خانه و رو بسته زندگى مىكرد. ما نمىتوانیم مگر از پشت پرده روى وى را بنگریم، ولى پس از گذشتن دهها سال از این تاریخ، زینب از خانه بیرون میآید و مصیبت جانگداز كربلا او را به ما نشان مىدهد. كسى كه او را به چشم دیده براى ما وصفش مىكند و چنین مىگوید: چنان كه طبرى نقل كرده است: گویا مىبینم زنى را كه مانند خورشید مىدرخشید و با شتاب از خیمهگاه بیرون آمد.»(3) پرسیدم او كیست؟ گفتند: زینب دختر على علیهالسلام است. و از دیگرى نقل شده، كه: به خدا كه من صورتى مانند آن ندیدم گویا پارهاى از ماه بود، در صورتى كه این بانوى بزرگ در آن وقت در پنجاه و پنجمین سال زندگى خود بود، غریب بود، خسته و كوفته بود، مصیبت زده و داغ دیده بود، پس جمال زینب در آغاز جوانى پیش از آن كه سالمندى، و مصایب جانگداز خوردش كند و جام داغ دیدگى را تا پایان بنوشاند چگونه بود.(4) تاریخ او را ندیده، چرا كه حیاى او مانع از آن شده است. مادرش فاطمه سلام اللّه علیها توصیه كرده است كه: «خَیرٌ لِلنِّساءِ اَن لایَرَینَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالُ؛» «براى زنان بهتر است كه آنان مردان را نبینند، و مردان نیز، آنها را نبینند.» (5) با این حال از مسائل اجتماعى به دور نبودند بلكه داراى مجلس علمى ارجمندى بود، زنانى كه مىخواستند احكام دین را بیاموزند، در آن مجلس حاضر مىشدند و كسب دانش مىكردهاند.»(6) شاید فکر کنیم که این همه به رفتار فاطمه وزینب سلام الله علیها رفتیم چی شد و چی عائد ما شد؟ چندی پیش به یک خبری که تو حادثه سونامی بزرگی که در کشور اندونزی اتفاق افتاده بود داشتم فکر میکردم که میگفت؛ یکی از بازماندگان این حادثه، پیراهن تیم چلسی که بر روی ان شماره و نام بازیکن مودر علاقهاش بود را به تن داشت، بازیکن به صورت اتفاقی تصویر آن کودک رو میبیند، و تصمیم میگیرد به دیدن آن کودک برود، وقتی به آنجا میرود دنبال کودک میگردد و آن را پیدا میکند و قبول میکند که تمام هزینههای تحصیل آن را بپردازد. با خودم گفتم چطور این بازیکن از کیلومترها میرود و کودکی را که لباس او را پوشیده میبیند و به او محبت میکند آیا حضرت زهرا سلام الله علیها به اون زنانی که راه او را رفته و لباسش را پوشیده اند و به خاطر این لباس زخم زبانها شنیدهاند را شفاعت نمیکند؟ به یقین همین طور که از روایات هم بر میاید حضرت زهرا از ادامه دهندگان راهش شفاعت خواهد کرد. پیامبر (ص) میفرمایند وقتی که قیامت بر پا میشود دخترم از صراط عبور میکند و وارد بهشت میشود اما رشتههای آن بر روی صراط باقی میماند که یک سوی ان به دست حضرت زهرا و سوی دیگرش در عرصهی قیامت است در این هنگام منادی ندا میدهد: «یَا أَیُّهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»[1] ای دوستداران فاطمه؛ به رشتههای چادر او اویزان شوید با دستور خداوند علی اعلی تعداد کثیری از مردم که از محبین حضرت فاطمه سلام الله علیها بودهاند به چادر ان بانوی حیا و عفاف چنگ میزنند و داخل بهشت میشوند. بر اساس این روایت در روز قیامت حضرت زهرا سلام الله علیها چادری دارند که برای بهشتی شدن هر کدام باید به یکی از رشته های این چادر چنگ زد همچنین قران کریم چادر را نشانه ی شخصیت زنان میداند انجا که میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاء الْمُۆْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُۆْذَیْنَ»7 چادر یا پوشش حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در این روایت، کنایه از شخصیت آن بانوی گرامی در قیامت است. اساساً قرآن کریم چادر را نشانه شخصیت زنان میداند. چنانکه میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاء الْمُۆْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُۆْذَیْنَ»8 یا رسول الله به همه زنها بگو چادر سر کنند و با چادر رو بگیرند، برای این که علامت و شخصیت زن، چادر او است. لذا چادری که در این روایت آمده، علامت شخصیّت مقام بالای زن است. پس هر کس در دنیا خود را هماهنگ حضرت زهرا سلام الله علیها کند و با او تناسب داشته باشد به یقین در قیامت هم به دنبال او راه افتاده و به سر منزل مقصود [همان بهشت] میرسد.
منابع:
1- نهج البلاغه ، حكمت : 109، ص 1139
2- نهج الفصاحه، ح 2006
3- جریر طبرى، تاریخ طبرى، (بیروت مؤسسة الاعلمى، چاپ چهارم، 1403) ج 4، ص 340 ـ 341.
4- عائشة بنت الشاطى، بانوى كربلا، ترجمه سید رضا صدر، ص 59 ـ 58.
5- وسائل الشیعه، ج 14، ص 43، حدیث 7.
6- بانوى كربلا، ص 60.
7- تفسیرالإمام العسكری، ج 432 8- احزاب / 59