به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• حاضر امّا غایب!

موضوع: نیمه شعبان

کلمات کليدي: امام زمان، حاضر، غایب

همه می دانیم که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف غائب هستند؛ اما به نظر می رسد جمع قابل توجهی از ما به معنای صحیح غیبت اماممان، توجهی نداریم و همین امر، موجب آسیب ‌هایی در بُعد هم عقیده و هم عمل شده است. متن ذیل ان شاء الله در پی تبین ساده اما صحیح این مطلب است.

غَیبت در زبان عربی به معنای «با چشم، دیده نشدن» است. بنابراین هر موجودی که به چشم دیده نشود و یا دور از چشم باشد، غائب نامیده می شود.[1]

اما همین غیبت در زبان فارسی، معنای متفاوتی پیدا کرده است. حضور و غیاب در کلاس درس را به خاطر بیاورید. در زبان فارسی هر کس حاضر نباشد، غائب نامیده می‌ شود.

به عبارت دیگر کلمه غیبت در زبان عربی در برابر ظهور است؛ اما در زبان فارسی در برابر حضور است. ملاک غائب بودن یا نبودن در عربی، دیده شدن و نشدن است؛ اما در فارسی، بودن یا نبودن.

مثلاً خانم‌ هایی که برای نماز خواندن به مسجد می‌آیند و در پشت پرده و یا در طبقة دیگری از مسجد حضور می‌یابند، در نظر آقایان، غائب ـ به معنای عربی آن ـ هستند؛ چون دیده نمی شوند. اما به معنای فارسی آن، غائب نیستند، چون در مسجد حضور دارند.

حال باید پرسید غیبت حضرت ولیّ عصر سلام الله علیه به کدام معناست؟ معنای عربی یا فارسی آن؟!

طبیعی است كه کوچک‌ ترین درنگی در این موضوع ما را به جواب صحیح، رهنمون می‌ سازد. بله! امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف غائبند؛ اما به معنای عربی آن،‌ نه فارسی. به تعبیر دیگر، امام علیه السلام ظاهر نیستند؛ نه این که حاضر نباشند. اصلاً مگر می شود امام معصوم علیه السلام، حجت خداوند متعال، هادی، صراط، باب و وجه الله در دوره ای از زمان وجود نداشته باشد؟ اگر حجت خدای متعال حتی یک لحظه نباشد که دیگر چیزی وجود نخواهد داشت.

امام باقر عليه السلام فرمود:

«به خدا سوگند از زمانى كه خداوند آدم را قبض روح نمود زمينى را بدون امامى كه به وسيله ی او به سوى خدا رهبرى شوند، وانگذاشته است؛ و او حجت خداست بر بندگانش و زمين بدون [وجود] امامى كه حجت خدا بر بندگانش باشد باقی نمی ماند.»[2]

لذا این شأن و جایگاه، قابلیت حذف شدن را ندارد و تعطیلی بردار نیست. حتماً باید در هر زمانی، حجتی باشد و در روزگار کنونی نیز چنین است.[3]

شاید نکته‌ای که بیان شد را همه بدانند، اما مهم این است که ما نه در ذهن یا بر روی برگه امتحان و یا جلوی دوربین، بلکه در زندگی‌مان غیبت امام را درست معنا کنیم. آیا باور داریم که اماممان حاضر است؟

آیا تا به حال، در زندگی خود، امام را حاضر و ناظر دانسته ‌ایم؟ دقت داشته‌ ایم که می‌ توانیم با نوع زندگیمان، مهربان ‌ترین پدر و نزدیک ترین دوست خود را خشنود و راضی کنیم؟ آیا در زندگی خود، جایگاهی برای ایشان در نظر گرفته ‌ایم؟

غالباً ما مواقعی که گرفتاریم و کاری از دست دیگران برنمی‌ آید، به یاد امام می افتیم. گویی که خیلی هایمان فقط در ذهن، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را حاضر می دانیم؛ اما در زندگی، غیبت را فارسی معنا کرده‌ ایم و هر طور، دلمان خواسته، زندگی کرده‌ ایم و چندان حواسمان به مولایمان نبوده است!

اما جلوی ضرر را هر وقت بگیری، منفعت است؛ پس بیاییم همین الآن که این مطلب را می خوانیم، با یک سلام به آستان پر مهرش از جاده ی انحرافی زندگیمان خارج شویم:

يَا وَصِيَّ الْحَسَنِ وَ الْخَلَفَ الْحُجَّةَ أَيُّهَا الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ يَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا

تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِكَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنَا يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّه‏

-------------------------------------------------------------------------------

[1] المفردات، ص616 و التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج‏7، ص289 و قاموس قرآن، ج‏5، ص133.

[2] کافی، ج1، ص179-ترجمه اندکی روان گشته است.

[3] عن أبی أحمد محمد بن زیاد الأزدی قال سألت سیدی موسى بن جعفر علیهما السلام عن قول الله عز و جل وَ أَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً فقال علیه السلام النعمة الظاهرة الإمام الظاهر و الباطنة الإمام الغائب فقلت له و یكون فی الأئمة من یغیب قال نعم یغیب عن أبصار الناس شخصه و لا یغیب عن قلوب المؤمنین ذكره و هو الثانی عشر منا. (كمال‏الدین،ج2، ص368(

 

* اقتباس از: بخش مهدویت تبیان به نقل از نشریه امان- شماره 31

 

نوشته شده توسط گروه ویژه نامه در روز جمعه 1392/3/31 ساعت 16:33

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 0 از 0 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

مولودی و نجوا ویژه نیمه شعبان

کلیپ سلام بر آل یاسین

کلیپ جاء الحق (طاهری)

کلیپ درد دل

کلیپ به ماه روی

کلیپ عصر یک جمعه دلگیر

سرداب سامراء

راه دیدار امام زمان علیه السّلام

خوشا به حال منتظران!

آداب صدقه برای امام زمان علیه السّلام

پیامک ویژه تبریک ولادت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

پیامک ویژه تبریک نیمه شعبان

گالری تصاویر سرداب سامرا

گالری تصاویر مسجد جمکران

گالری عکس ویژه ولادت صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف

گالری عکس ویژه نیمه شعبان

ترجمه زيارت آل ياسين

پدر مهربان

سلام مهدي...

و انصراني به دعايي....

سر بازار شلوغ است تو تنها ماندي...

هر روز در هواي تو پرواز مي كنيم...

شايد اين بار بيايي و زمين تر باشد....

عزيز من همه جا آسمان همين رنگ است...

تا لنگ ظهر ما همه خوابيم جمعه ها....

يارا ببين هجران ما....

خليل آتشين سخن...

دوازده

کلیپ تصویری داستان تشرف مقدس اردبیلی رحمه الله با صدای مرحوم کافی

کلیپ تصویری ظهور امام زمان – آیت الله بهجت رحمه الله

ادعیه و مناجات صوتی

مولودی ویژه نیمه شعبان

عکس پس زمینه ویژه نیمه شعبان

گالری عکس امام زمان عج الله فرجه الشریف

دعای الهی عظم البلاء

آداب دعا كردن بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

اعمال روز نیمه شعبان

اعمال شب نیمه شعبان

شبی مانند شب قدر

پیامک تبریک میلاد امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

پیامک به مناسبت نیمه شعبان

همه هست آرزویم، که ببینم از تو رویى

خدا کند که بیایی

آید همی

منظومه باغ را زینت کنید

ترانه موعود

بهار من

اى همیشه بهترین

دیوارها را من خط خطی کردم!

ای بی هیچ فاصله!

مثل روز اول زمین

بهار منتظران

فردا روز گل نرگس است

مدینه الهدی

تشرّف یافتگان

حضرت مهدی در آیات قرآن

از پشت ابرهاى غیبت

فلسفه نام های امام زمان (عج)

سه گام برای بیعت با امام زمان علیه السلام

چگونگی ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

17 شوال

 1. جنگ خندق

در این روز در سال 5 هجری قمری غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست امیر المؤمنین علیه السلام به وقوع پیوست.

2. وفات اباصلت هروی

در این روز در سال 207 هحری قمری ثقة جلیل اباصلت عبدالسلام بن صالح هروی که اهل هرات بود پس از آزادی از زندان مأمون از دنیا رفت.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73676728

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67060873

. بازديدهاي امروز: 184

. بازديدهاي دیروز: 11667

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: