به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• اتفاق حیرت انگیز در یمن

موضوع: غدیر در تاریخ

کلمات کليدي: خالد بن ولید، ساعدی انصاری، نجران، یمن

 

امیرالمومنین در یمن

همان طور که در مطلب قبل اشاره شد،همزمان با آماده سازی مردم برای شروع سفر به مکه،امیرالمومنین علیه السلام از طرف پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و به همراه لشکری، مدینه را به قصد سرزمین یمن برای دعوت آنان به اسلام ترک کرد.

علت این سفر آن بود که قبل از حجة الوداع، پیامبر،خالد بن ولید را با گروهی از مسلمانان به یمن فرستاد تا آنان را به اسلام دعوت کنند.آنان شش ماه در یمن ماندند و مردم را به اسلام دعوت کردند،ولی حتی یک نفر هم دعوت آنان را اجابت نکرده و مسلمان نشد! وقتی خبر این ماجرا به پیامبر رسید،ناراحت شد و به امیرالمومنین دستور داد به یمن برود و خالد را بازگرداند و اگر کسی از همراهان او خواست تا با حضرت بماند مانعی ندارد.پیامبر دستور داد آنان را به اسلام دعوت کند و احکام حلال و حرام را به آنان بیاموزد و خمس را از آنان بگیرد و در مسیر بازگشت از مسیحیان نجران جزیه1 و از مسلمانان آنجا زکات بگیرد.

 همچنین به امیرالمومنین فرمود:" یا علی! تا کسی را دعوت نکرده ای با او جنگ مکن.به خدا قسم اگر خدا به دست تو کسی را هدایت کند برای تو بهتر است از آنچه خورشید بر آن تابیده و غروب کرده است ، و ولای او برای توست یعنی اگر وارث نداشته باشد تو از او ارث می بری..."

از سوی دیگر بین دو قوم در یمن اختلاف افتاده بود و قرار بود پیامبر شخصی را برای حل اختلاف بفرستد. در این باره پیامبر به ایشان فرمود: برای اصلاح و حل اختلاف آنان می روی.امیرالمومنین عرض کرد:یا رسول الله!نفرات آنان زیاد است و من جوان هستم.پیامبر فرمود:یا علی!برای فراز گردنه ی "فیق" که رسیدی با بلندترین صدا بگو :

 ای درختان، ای سنگ ها،ای زمین ها،محمد رسول الله به شما سلام می رساند.

امیرالمومنین حرکت کرد و پس از چند روز  پیمودن راه به بالای گردنه ی "فیق" رسید که از آنجا مشرف به سرزمین یمن بود.مردم بعد از خبردار شدن،دسته جمعی به طرف حضرت آمدند.در حالی که نیزه ها را به سویش نشانه رفته بودند و کمان ها بر دوش انداخته و اسلحه بر کشیده می آمدند. امیرالمومنین از همان بالای گردنه با صدای بلند فریاد زد: ای درختان، ای سنگ ها،ای زمین ها،محمد رسول الله به شما سلام می رساند.

ناگهان درختان و سنگ ها و زمین ها به لرزه در آمدند و یکصدا گفتند : بر محمد رسول الله و بر تو سلام!

با دیدن این منظره دست و پای مردم لرزید و حتی سواری هایشان به لرزه افتادند و اسلحه از دستشان افتاد و با سرعت جلو آمدند و سر تسلیم فروآوردند.علی بن ابیطالب نماز صبح را به جماعت با آنان خواند و سپس در برابر آنان ایستاد و حمد و ثنای الهی به جا آورد و سپس نامه پیامبر را برای آنان قرائت کرد.

همان روز یک طایفه ی کامل مسلمان شدند و بعد، بقیه طوایف آنجا یکی پس از دیگری،اسلام آوردند.سپس اختلاف بین دو طایفه ای که وجود داشت مطرح شد.بعد از بالا گرفتن دعوا و مشاجره ی بین فامیل،افراد شمشیر کشیدند.امیرمومنان فرمود بیایید تا بین شما قضاوت کنم. بعد از قضاوت حضرت، عده ای پذیرفتند ولی عده ی دیگر راضی نشدند و تصمیم گرفتند نزد پیامبر آمده و نارضایتی خود را اعلام کنند.2

در آستانه حرکت

هنگام حج که رسید هنوز امیرمومنان و همراهان در یمن بودند.پیامبر نامه ای برای ایشان و همچنین ابوموسی اشعری که او هم در منطقه ی دیگری در یمن بود فرستاده و دستور ملحق شدن به کاروان حج را داد.

امیرمومنان با دریافت نامه،با همراهان خود و جمع کثیر تازه مسلمان شده راه افتاد و بعد از تکمیل ماموریت(دریافت زکات و جزیه) راهی مکه شد.

شروع حرکت کاروان

بیست و پنج ذی القعده موعد حرکت بود و همه مشغول آماده سازی خود بودند.همسران و اهل بیت پیامبر نیز آماده می شدند.پیامبر ،شتر ها و لباس های احرام را آماده کرد.همچنین با سوالات متعدد مردم نیز سرو کار داشت.

حجة الوداع آنقدر اهمیت داشت که حتی زنان باردار که زایمانشان نزدیک بود با حضرت همراه شدند.یکی از مهم ترین این موارد مادر محمد بن ابی بکر بود که روز های آخر بارداری اش را می گذراند و منتظر تولد محمد بود.

یکی از مسائل مهم دیگر تعیین جانشین در نبود پیامبر بود.برای این منظور شخصی به نام "ساعدی انصاری" از طرف پیامبر انتخاب شد.او از کسانی بود که در جنگ احد فرار نکرده و همراه امیرمومنان برای دفاع از جان پیامبر جنگید. عمرو بن ام مکتوم نیز برای امور خاص در مدینه نیابت از پیامبر را بر عهده گرفت.

در مطلب بعد به برخی اتفاقات مهم کاروان،در مسیر آنان از مدینه به مکه خواهیم پرداخت.

-------------------------

 

1.جزیه حقی است که اهل کتاب(یهودی و مسیحی و زرتشتی)طبق قرار داد به حکومت اسلامی می پردازند.

2.اعلام الوری:ج1ص 257  .  المغازی واقدی ج2 ص 1079   . صحیح مسلم2ص 725  .مسند حنبل ج1 ص 167

نوشته شده توسط حسینی در روز چهارشنبه 1390/5/5 ساعت 12:9

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2.5 از 2 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

به بلندای چهارده قرن

اهداف پیگیری شده

دیدگاهی عمیق تر

توطئه های منافقین

جغرافیای...

مراسمی سه روزه

نگاهی سطحی!

از غدیر (2)

از غدیر (1)

امروز غدیر

غدیر یعنی...!

غدیر را به پا کنید!

نزول آخرین سوره در غدیر

شیطان در منا

اجتماع مردم در روز غدیر

بیعت

غدیر سرخ

سخنرانیِ قبل از خطبه

بگویید آن دو نفر بیایند!

این مرد، اشرف مخلوقات است. نه...

آغاز توطئه های سازماندهی شده

پیامبر:جانشینم علی است!

ظهور شیطان در حجةالوداع

خطبه مهم پیامبر در مسجد خیف

اولین معارفه علی در حج

معرفی خصوصی علی بن ابیطالب

از خشم علی تا اعتراض خلیفه دوم

از مکه تا مدینه

گزارشی از جزئیات واقعه غدیر

اگر غدير نبود آيا شناخت مؤمن و منافق ممکن بود؟

ابليس و شياطين در غدير

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

15 شوال

1. جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السلام

در سال 3 هجری قمری در روز جنگ احد، حضرت حمزه سید الشهداء و 69 نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند.

2. رد الشمس

در این روز بازگشت خورشید برای امیراامؤنین علیه السلام دوبار اتفاق افتاده است: یکی در زمان پیامبر صلی الله و آله و سلم در نزدیکی مسجد قبا و دیگری پس از رحلت آن حضرت در سرزمین بابل در نزدیکی حله.

3.جنگ بنی‌قنیقاع

در این روز بعد از بیست ماه از هجرت نبوی غزوه بنی‌قنیقاع واقع شد.

4. وفات حضرت عبدالعظیم علیه السلام

در سال 252 یا 255 هجری قمری حضرت ابوالقاسم عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله بن علی بن حسن بن زید حسن بن علی بن ابی طالب علیه السلام وفات یافته است.

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73664843

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67049719

. بازديدهاي امروز: 4251

. بازديدهاي دیروز: 8217

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: