به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• برترین مومن

موضوع: ابوتراب در قرآن

کلمات کليدي: توبه/19

 

"أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الحْاجّ وَ عِمَارَةَ الْمَسجِدِ الحْرَامِ كَمَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ وَ جَهَدَ في سبِيلِ اللَّهِ لا يَستَوُنَ عِندَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يهْدِي الْقَوْمَ الظلِمِينَ‏"[1]

"آیا آب دادن به حاجیان و آباد ساختن مسجدالحرام را با کردار آن که به خدا و روز  قیامت ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده برابر می دانید؟!نه نزد خدا برابر نیستند و خدا ستمکاران را هدایت نمی کند."

 

در روایات در باره ی شان نزول آیه آمده است که روزی طلحه و عباس عموی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم مشغول فخر فروشی به یکدیگر بودند.طلحه به کلیدداری و عمارت مسجدالحرام می بالید و عباس به سقایت حاجیان که این آیه بر پیامبر پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم  نازل شد که در آن به صفاتحضرت علی علیه السلام بعنوان کاملترین و بالا ترین مومنان اشاره شده است.

 

 

 


[1] سوره توبه / 19

 

نوشته شده توسط گروه ابوتراب در قرآن در روز يکشنبه 1392/1/4 ساعت 6:23

من این مطلب را پسندیدم


نظرات ارسال شده 1 نظر:

محب:

أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الحْاجّ وَ عِمَارَةَ الْمَسجِدِ الحْرَامِ كَمَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ وَ جَهَدَ في سبِيلِ اللَّهِلا يَستَوُنَ عِندَ اللَّهِوَ اللَّهُ لا يهْدِي الْقَوْمَ الظلِمِينَ‏ (19) سوره توبه

اجعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله و اليوم الاخر و جاهد في سبيل الله ...

كلمه سقايت بر وزن حكايت و جنايت و نكايت ، مصدر است ، گفته مي‏شود : سقي ، يسقي ، سقاية . اين كلمه به معناي محل آب خوردن ، و ظرفي كه با آن آب مي‏خورند نيز آمده ، از آن جمله در قرآن است كه فرموده : جعل السقاية في رحل اخيه و در روايات آمده كه عمل سقايت حاج و آب دادن به ايشان ، يكي از مفاخر و از شؤوناتي بوده كه مورد مباهات عرب جاهليت بوده ، و در اين روايات ، سقايت به معناي مصدر ( آب دادن ) آمده . و نيز در آثار آمده كه سقايت حوضهاي كوچكي از چرم بوده كه در عهد قصي بن كلاب ( يكي از اجداد پيغمبر اسلام (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) آن را در سايه كعبه قرار داده و با شتر از چاه‏ها آب گوارا مي‏آوردند ، و در آن مي‏ريختند تا زائرين كعبه بياشامند ، و قصي اين سمت را در هنگام وفات به پسرش عبد مناف واگذار كرد . و از آن به بعد همواره در ميان فرزندانش بود تا آنكه در آخر به عباس بن عبد المطلب رسيد .

در اين روايت سقايت به معناي ظرف آب آمده ، و هم اكنون سقايت عباس معروف است ، و آن محلي است كه در عهد جاهليت و اسلام آب در آنجا مي‏ريختند ، و آن محل در جهت جنوبي زمزم است ، كه با چاه چهل ذراع فاصله دارد ، و بنائي بر آن ساخته‏اند كه امروزه آن را سقاية العباس مي‏نامند . و به هر حال منظور از سقايت در اين آيه معناي مصدري آن ( آب دادن ) است ، و قرار گرفتن سقاية الحاج در مقابل عمارة المسجد نيز مؤيد همين احتمال است ، چون در دومي بطور قطع ، مقصود معناي مصدري عمارت است ، كه همان كار تعمير است .

در آيه شريفه ميان سقاية الحاج و عمارة المسجد و ميان من آمن بالله و اليوم الاخر و جاهد في سبيل الله مقابله شده است ، و حال آنكه مقابله هميشه ميان دو چيز هم سنخ است ، مانند دو انسان ، و يا دو عمل ، نه ميان خود انسان و عملي از اعمال . بهمين جهت بعضي از مفسرين ناچار شده‏اند بگويند در آيه كلمه اهل در تقدير است ، و تقدير كلام اين است كه : آيا اهل سقايت حاج ، و اهل عمارت مسجد الحرام را مثل كسي مي‏دانيد كه به خدا و روز جزا ايمان آورده ؟ . ليكن اين اشكال و اين جواب خيلي مهم نيست ، واجب‏تر از آن اين است كه قيود كلام را يك به يك در نظر بگيريم ، تا ببينيم مقصود از آنها چيست ، و از مجموع آنها چه استفاده مي‏شود ؟ در آيه شريفه در يك طرف مقابله سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام بدون هيچ قيد زائدي آمده ، و در طرف ديگر آن ، ايمان به خدا و روز جزا ، و يا به عبارتي جهاد در راه خدا با قيد ايمان قرار گرفته است ، و اين خود بخوبي مي‏رساند كه منظور از سقايت و عمارت در آيه ، سقايت و عمارت خشك و خالي و بدون ايمان است ، ذيل آيه هم كه مي‏فرمايد : و الله لا يهدي القوم الظالمين - بنا بر اينكه تعريض به اهل سقايت و عمارت باشد بخاطر كفر و ظلمشان چنانكه متبادر از سياق هم همين است نه تعريض به خيال باطلي كه كرده و حكم به تساوي نموده‏اند - اين نكته را تاييد مي‏كند .

پس معلوم مي‏شود : اولا اين كساني كه چنين خيالي كرده‏اند خيالشان اين بوده كه عمل مردم جاهليت ، يعني سقايت و عمارت با اينكه خالي از ايمان به خدا و روز جزا بوده با يك عمل ديني توأم با ايمان به خدا و روز جزا مانند جهاد برابر و مساوي است . و بعبارت ديگر ، خيال مي‏كرده‏اند عمل بي جان با عمل جان‏دار و داراي منافع پاك برابر است ، و خداي تعالي اين عقيده آنها را تخطئه كرده است . و ثانيا اينكه صاحبان اين پندار خود از مؤمنيني بوده‏اند كه خيال مي‏كرده‏اند اعمال قبل از ايمانشان و همچنين اعمال مشركيني كه هنوز ايمان نياورده‏اند با عمل بعد از ايمانشان كه از ايشان و هر مؤمني از روي ايمان خالص سرمي‏زند برابر است ، اين نكته را هم سياق انكار تاييد مي‏كند ، و هم بيان درجات كه در آيات مورد بحث آمده شاهد بر آن است . بلكه مي‏توان گفت : همينكه اسم صاحبان سقايت و عمارت را نبرده خود اشعار و بلكه دلالت بر اين دارد كه صاحبان پندار مزبور از اهل ايمان بوده‏اند ، و اسمشان را نبرده تا حيثيت و احترامشان محفوظ بماند ، چون در حين خطاب و نزول آيه داراي ايمان بوده‏اند ، و با اين حال نبايدمشمول تعريض آيه قرار گرفته و ظالم ناميده شوند . بلكه مي‏توان گفت آيه الذين آمنوا و هاجروا و جاهدوا في سبيل الله كه در مقام بيان پاداش و اجر اين مجاهدين در راه خدا است دلالت دارد بر اينكه هر دو طرف مقابله در آيه مورد بحث از اهل مكه بوده‏اند ، يكي از آن دو طرف يعني كساني كه ايمان آورده و جهاد هم كرده‏اند كساني بوده‏اند كه در مكه ايمان آورده و مهاجرت كردند ، و ديگري ايمان آورده ولي مهاجرت نكرده‏اند . اين نكته در كار بوده كه خداي تعالي بار اول ايمان و جهاد را در يك طرف آورده و بار ديگر كه ذكر همين طرف را تكرار مي‏كند مساله مهاجرت را اضافه مي‏فرمايد ، و در هر دو بار ، وقتي طرف ديگر را اسم مي‏برد بغير از سقايت حاج و عمارت ، چيز ديگري اضافه نمي‏كند ، و معلوم است كه اين قيدها آنهم در كلام مجيد پروردگار كه قول فصل است بيهوده و لغو نيست .

همه اينها آن رواياتي را كه در شان نزول آيه وارد شده تاييد مي‏كند ، زيرا در آن روايات دارد كه : اين آيات در باره عباس و شيبه و علي (عليه‏السلام‏) كه با يكديگر تفاخر مي‏كردند نازل شده ، عباس به سقايت حاج افتخار مي‏كرد ، شيبه به تعمير مسجد الحرام و علي (عليه‏السلام‏) به ايمان و جهاد در راه خدا ، پس آيه نازل شد ، و حق را به علي (عليه‏السلام‏) داد . 

به هر حال ، آيه مورد بحث و آيات بعدش اين معنا را مي‏رسانند كه وزن و ارزش عمل بزنده بودن آن و داشتن روح ايمان است ، و اما عمل بي ايمان كه لاشه‏اي بي روح است از نظر دين و در بازار حقيقت هيچ وزن و ارزشي ندارد ، پس مؤمنين نبايد صرف ظاهر اعمال را معتبر شمرده و آن را ملاك فضيلت و قرب خداي تعالي بدانند ، بلكه بايد آن را بعد از در نظر داشتن حيات كه همان ايمان و خلوص است بحساب بياورند . با در نظر گرفتن اين نكته ، آيه مورد بحث و آيات بعد از آن با دو آيه قبل كه مي‏فرمود : ما كان للمشركين ان يعمروا مساجد الله شاهدين علي انفسهم بالكفر ... بخوبي متصل و مربوط مي‏شود .

از آنچه گذشت معلوم شد : اولا جمله و الله يهدي القوم الظالمين جمله حاليه‏ايست كه وجه انكار حكم مساوات را كه در جمله ا جعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن آمن ... گذشت بيان مي‏كند . و ثانيا مراد از ظلم همان شركي است كه در حال سقايت و عمارت داشته‏اند ، نه حكم به مساوات ميان سقايت و عمارت و ميان جهاد و ايمان . و ثالثا مراد اين است كه بفهماند چنين كساني عملشان سودي نداشته و بسوي سعادت كه همان بلندي درجه و رستگاري و رحمت و رضوان و بهشت جاويد است راهبريشان نمي‏كند .

منبع : ترجمه تفسير الميزان مرحوم علامه طباطبايي صفحات 270 الي 273

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 2.6 از 5 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

جز تذکّر

اقرار پیامبران

دعوت کننده

نعمت ولایت

نیکان

زبان و دو لب

ولایت مولا علیه السّلام

الْحَسْرَةُ...

تجارت پرسود

ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام

ابلاغ آسمانی

برهان و نور

محبان خدا

مهاجر راستین

پیمان انبیاء

صلح جهانی

نعمت خلافت

پیمان در غدیر

انفاق علی

صراط المستقیم

آیه ی تطهیر

آیه ی خیرالبریه

آیه ی شاهد

خسران آشکار

برترین مومن قرآن

تقرب

صالح المومنین

اهل ذکر ...

سقایة الحاج

محبوب مومنان

رجعت در آخر الزمان

جلوه صدق

ابوتراب

وفای به نذر ...

قهرمان نبرد ذات السلاسل

درخواست بنی اسرائیلی ...

سرکوبی

رفتنی ...

امامت ، اعم از خلافت

حقانیت : قسمت دوم

حقانیت : قسمت اول

علل امتناع از هتاکی

به خدا قسم او يك لحظه خدا را نافرمانى نكرده است !

چرا نام على در قرآن نيامده ؟

رسالت امیر ...

کهانت یا امامت ؟

تنها درخواست حضرت ابراهیم پس از مبعوث شدن !

معارضه با فاسق

دریایی بسیار عجیب (همراه با نمونه ی واقعی!)

اولین

یوشع ، شمعون ، علی بن ابی طالب !

تمسخر مؤمنان ...

شیفته و مفتون ...

امید بخش ترین آیه قرآن !

نفاق و دورویی تا کجا !؟

مثال پسر مریم

درنگ و درخواست فرشتگان ...

پیامبر و دروغ بافی ؟؟؟

برویم تا چیزی شدیدتر از این نگفته !

غول کشی

صادق واقعی کیست؟

دعای حضرت ابراهیم در حق ابوتراب

وفای به عهد

بهترین همنشینان

در قیامت به چه کسانی اجازه صحبت می‌دهند؟

به زمان قسم ؛ علی ولی عالم است !

باب العلم در قرآن

سوره هود آیه 17

شرح ماجرای یک مشاجره . . .

خدا بر توسل به علی علیه السلام امر کرده است

عروة الوثقی و حبل الله

محبت علی را چه کسی بر دلها می نشاند ؟

فروش جان

گوش شنوا

سران قریش باید از جوانی سیزده ساله اطاعت کنند...؟

پسر نوح با بدان بنشستخاندان نبوتش گم شد

نعمت الهی در غدیر خم

درخت پاکیزه و نیکو

هر کس با امامش فراخوانده می شود

سختی و آسانی

مومنی که بر اعمال دیگران ناظر است

از خبری بزرگ می پرسند

از مُردگی تا زندگی

چه کسی بر رسالت پیامبر کافی است؟

تفاوت میان "اقتدا کردن" و" پیروی نمودن"

اکمال دین و اتمام نعمت

اولوالامر

ریسمان استوار الهی

حسادت به ائمه

لیلة المبیت

وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا

اهدنا الصراط المستقیم

آیه 256 سوره بقره

آیه علم الکتاب ؛ رعد، آیه 43

آیه مؤذن ؛ سوره اعراف ، آیه 44

سوره مریم ، آیه 96

آیه مباهله

تنها او می تواند خیر البریّة باشد .

آیه تطهیر

آیه تبلیغ

آخرین صفحات این بخش

جز تذکّر

اقرار پیامبران

دعوت کننده

نعمت ولایت

نیکان

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

10 شوال

واقعه ای در این روز به ثبت نرسیده است.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73634682

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67022480

. بازديدهاي امروز: 4322

. بازديدهاي دیروز: 5611

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: