• راهنمای انتخاب دوست مناسب
موضوع: نهج البلاغه
کلمات کليدي: حکمت۳۷، معاذ بن جبل، نهج البلاغه
(شمارۀ 37) و مِن حِکمَةٍ له ( علیهالسّلام )
راهنمای انتخاب دوست مناسب
وَ قَالَ ( عليهالسلام )لِابْنِهِ الْحَسَنِ ( عليهالسلام )
يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ
وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ
وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ
وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيب
به فرزندش امام حسن عليهالسّلام فرمود:
1- پسرم از دوستى با احمق بپرهيز، چرا كه مىخواهد به تو نفعى برساند امّا ضرر مىزند.
2- از دوستى با بخيل بپرهيز، زيرا از دادن آنچه كه سخت به آن نياز دارى (هم) دريغ مىکند.
3- و از دوستى با بدكار(فاجر) بپرهيز، كه به اندك بهايى تو را مىفروشد.
4- و از دوستى با دروغگو بپرهيز، كه او مثل سراب است: کاری میکند که دور به نظرت نزديك، و نزديك به نظرت دور برسد.
شرح:
بدون شک دوست و رفیق و همنشین تأثیر غیر قابل انکاری در زندگی ما و حتی آخرت ما دارد و روی شخصیت و خُلق و خوی ما اثر میگذارد. در حدیث دیگری[۱] که در جلد دوم کتاب «الکافی»، باب «كسى كه همنشينى و رفاقت با او بد است» نقل شده، امیرالمؤمنین علیهالسلام برخی دیگر از دلایل پرهیز از دوستی با احمق و بدکار(فاجرِ بیحیا) و دروغگو را بیان فرمودهاند که ما این دلایل را به صورت زیر دستهبندی کردهایم:
چرا مسلمان باید از این افراد دوری کند:
•1- فاجر ماجن (: فرد بدکار بیحیایی که شوخیهای رکیک میکند)
•أ- زیرا كارهای زشت خود را براى اطرافیانش زیبا جلوه میدهد.
•ب- زیرا دوست دارد دیگران هم مثل او باشند.
•ج- زیرا در كار دين و آخرت کمکی نمیکند.
•د- زیرا معاشرت با او باعث جفاکاری و قساوت قلب(سنگدلى) میشود.
•ه- زیرا رفت و آمد با او موجب بیآبرویی است.
•2- احمق
•أ- زیرا به كار خيرى راهنمایی نمیکند.
•ب- زیرا حتی اگر تلاش کند هم امید نمیرود بتواند بدی را از کسی دور کند.
•ج- زیرا بسیاری اوقات كه بخواهد به دیگران سودى برساند از روى حماقت زيان میرساند.
•3- دروغ گو
•أ- زیرا زندگى كردن با او گوارا و لذتبخش نیست.
•ب- زیرا سخن چینی میکند و رازدار نیست.
•ج- زیرا آنقدر دروغهای بزرگ و باور نکردنی میگوید تا دیگر کسی سخن راستش را هم باور نمیکند.
•د- زیرا بین مردم دشمنى ایجاد میکند و در سينهها تخم كينه میپاشد.
در حکمت مورد بحث ما(حکمت ۳۶ نهجالبلاغه)حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام از دوستی با احمق و بدکار(فاجر) و دروغگو تحذیر دادند که دلایل آن از دیدگاه آن بزرگوار مطرح شد.
شخص دیگری که در این حکمت هشدار دادند که از دوستی با او بپرهیزیم فرد «بخیل» است. زیرا چنین فردی به خاطر بخلش دوستانش را در بدترین شرایط تنها میگذارد و چیزی را که آنها به آن نیاز دارند و او میتواند آن را در اختیارشان قرار دهد، از آنها دریغ میکند تا مبادا مالش کم شود یا دیگران از او پیشی بگیرند.
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
لَاتُشَاوِرَنَّ بَخِيلًا فَإِنَّهُ يَقْصُرُ بِكَ عَنْ غَايَتِكَ ... وَ اعْلَمْ أَنَّ الْجُبْنَ وَ الْبُخْلَ وَ الْحِرْصَ غَرِيزَةٌ يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّن[۲]
بابخيل مشورت نكن كه تو را از رسيدن به هدفت باز ميدارد؛ ... و بدان اين صفات ترس و بخل و حرص يك ريشه دارند و آن بدبينى و سوء ظن به خدا است.
در این حدیث «ریشهٔ بخل» معرفی شده و آن «سوء ظن به خداوند متعال» است. زیرا اگر انسان به خدا اعتماد و توکل داشته باشد از فقر و نداری نمیترسد و به همین خاطر مالش را با آسودگی در راه رضای خدا خرج میکند.
* * * *
تا به اینجا با چهار صنف از آدمها که نباید آنها را به عنوان دوست انتخاب کرد آشنا شدیم. حالا باید ببینیم دوست مناسب دارای چه ویژگیهایی است.
امام صادق علیهالسلام در مورد کسی که صلاحیت دارد به عنوان دوست انتخاب شود میفرمایند:
دوستى قوانینی دارد، كسى را كه تمام يا بعضى از اين قوانین را رعايت میكند، لایق دوستی بدان. (اما) كسى را كه به هیچ یک از اين قوانین پایبند نیست، به هیچ وجه دوست خود ندان.
آن قوانین عبارتند از:
•1- باطن و ظاهرش در مقابل تو يكى باشد.
•2- عزت تو را عزت خود و عيب تو را عيب خويش بداند.
•3- مقام يا مال تغييرى در او نسبت به تو ايجاد نکند.
•4- مانع رسيدن تو به چيزى که برایش مقدور است نشود.
•5- و آنچه همهٔ این خصلتها(ی چهارگانهٔ قبلی) در آن جمع شده است این كه در موقع گرفتارى تو را رها نكند.[۳]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------پی نوشت ها:
[۱] الكافي ج : 2 ص : 640
[۲] وسائلالشيعة ج : 12 ص : 47
[۳] وسائلالشيعة ج : 12 ص : 26 (ترجمه به صورت آزاد صورت گرفته است)
نوشته شده توسط گروه نهج البلاغه در روز جمعه 1390/6/25 ساعت 18:5
من این مطلب را پسندیدم
|