• درگذشت عزیزتان را تسلیت عرض میکنم
موضوع: نهج البلاغه
کلمات کليدي: صبر، گريه، مرگ، مصیبت
امیرالمؤمنین علیه السلام در تسليت به «اشعث ابن قيس» در مرگ فرزندش چنين فرمود:
«اى اشعث اگر برای پسرت اندوهناکی، چون پدر هستی این اندوه شايسته است؛
امّا اگر شكيبا باشى هر مصيبتى را نزد خدا پاداشى است.
اى اشعث اگر صبر كنى مقدرات بر تو جارى مىشود و تو پاداش خواهى داشت و اگر ناشكيبائى و بيتابى كنى باز هم مقدرات مسير خود را طى ميكند و وزر و گناه بر تو خواهد بود.
اى اشعث فرزندت تو را شاد مینمود در حالى كه آزمايش و امتحان بود و مرگ او تو را محزون کرد در حالى كه براى تو پاداش و رحمت است.[1]»
درگذشت عزیزتان را تسلیت عرض میکنم
مصيبتها كليدهای پاداشند[2]
تا به حال عزیزی را از دست دادهای؟ پدر یا مادر، برادر یا خواهر، همسر یا فرزند، شاید هم بهترین دوستت. در این هنگام سخت پریشان میشوی. اول باور نمیکنی. منتظری کسی بگوید این خبر دروغ است؛ یا اشتباهی شده! یا لااقل هنوز امیدی به بازگشتش هست! شاید آرزو کنی ای کاش اینها همه خواب باشد. حاضری همه چیزت را بدهی تا او را برگردانی. حتی شاید آرزوی مرگ کنی. اما افسوس ... ! باید با واقعیت کنار بیایی. تو چگونه این کار را میکنی؟
اجرتان با خدا
كسى كه مصيبتى به او رسد، ... پاداش او از خداى تعالى بهشت است[3]. خدا برای مؤمن بد نمیخواهد. اگر عزیزتان را از دست دادهاید اولاً جدایی شما موقت است و در دیار باقی دوباره در کنار هم خواهید بود. ثانیاً ناراحتی کوتاه شما در دنیا پاداش ابدی خواهد داشت. این پاداش آنقدر بزرگ است که اگر مؤمن بداند كه خداوند چه پاداش بزرگى در برابر بلا برايش آماده كرده آرزو مىكند كه در دنيا او را با قیچیها تكه تكه كنند[4]. به عنوان مثال يك فرزند كه قبل از فوت پدر بميرد، بهتر است براى او از هفتاد فرزند كه پس از او بمانند و درك سعادت ركاب حضرت قائم- عجل الله فرجه- را نمايند[5].
خدا صبرتان دهد
در بهشت درختى است كه به آن درخت ابتلاء مىگويند و آن در روز قيامت به اهل بلا و مصيبت داده مىشود و هيچ گونه محكمه و ميزانى جهت بررسى اعمال آنها تشكيل نمىشود و مانند باران بر آنها ثواب و پاداش فرو مىريزند. إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ؛ خدا صابران را به حد كمال و بدون حساب پاداش خواهد داد[6]. هر كه بر مصيبت صبر كند تا آن را به بهترين وجه با آرامش بگذارند، خداوند سيصد درجه برايش مىنويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر به اندازه فاصله ميان آسمان و زمين باشد[7]. اما در مقابل، بیصبری اجر مصیبت را از بین میبرد. حتی گفته شده مصیبتزدهای که دستش را بر روی رانش بزند یا دست راستش را پشت دست چپش بزند(آنگونه که نشانۀ بیتاب شدن است) از پاداش مصیبت محروم میشود[8]. امام صادق علیه السلام فرمودند: آن مصيبتى را كه تو در برابر آن صبر نمودى و مستوجب ثواب الهى گرديدى مصيبت مشمار، بلكه مصيبت آن است كه صاحب آن بر اثر بىصبرى و بىتابى از اجر و ثواب آن محروم گردد[9].
گریه کن، اما بیتابی نکن
رسول خدا صلی الله علیه وآله دست یکی از اصحاب را گرفتند و به نزد فرزندشان ابراهيم بردند؛ ابراهيم در حال جان دادن بود. حضرت او را در دامن خود گذاشتند و فرمودند: اى فرزند عزيزم! من در اين حال مالك اختيار تو نيستم، هيچ كارى از دست من براى تو ساخته نيست و اشك از ديدگان مبارك حضرت جارى شد.
آن صحابی به حضرت عرض كرد: يا رسول اللَّه! آيا شما گريه مىكنيد؟ مگر خود شما گريه كردن در مصيبت را نهى نفرموديد؟
حضرت فرمودند:
من از دو نوع صدا و ناله زشت نهى كردم.
1- صداى آوازهخوانى لهو و لعب و موسيقى شيطانى.
2- صدايى به هنگام مصيبت كه توأم با خراشاندن صورت و پاره كردن گريبان و ناله اعتراض آميز شيطانى باشد.
اما گريه من بر مرگ ابراهيم گريه رحمانى است، «و من لايَرحَم لا يُرحَم»؛ «كسى كه ترحم ندارد، مورد مرحمت واقع نمىشود.» آن گاه حضرت خطاب به فرزندشان فرمودند: اگر نه اين بود كه مرگ حق است و وعده خدا راست و مرگ راهى است به سوى خدا و اين كه آخرين ما به اولين ملحق مىشوند، هر آينه حزن ما در مرگ تو اى ابراهيم بسيار شديد مىشد. ولى چون راهى است كه همه بايد سير كنيم فراق تو قابل تحمل است و ما بر مرگ تو اندوهناكيم. و فرمودند:
ديده مىگريد و قلب اندوهناك مىشود ولى چيزى كه باعث غضب پروردگار گردد نمىگوييم [10]
هيچ بندهای به مصيبتى گرفتار نشود كه هنگام به یاد آوردن آن مصيبت «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» گويد و هنگام وقوع آن صبر کرده باشد، جز اين كه پروردگار گناهان گذشته او را خواهد بخشيد. و هر گاه ياد آن مصيبت افتد و اين كلام را بر زبان جارى سازد، خداوند گناهانى را كه در ميان اين دو استرجاع(یعنی خواندن این آیه) از او سر زده، میآمرزد[11].
صبر زیباست، اما نه در فراق تو ...
امیرالمؤمنین علیه السلام هنگامى كه پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله را مىخواستند به خاك بسپارند، كنار قبر، فرمودند:
صبر زيبا است ولى نه در مورد (مرگ) تو، و بيتابى زشت و قبيح است اما نه بر فراق تو. مصيبت مرگ تو سخت بزرگ و سنگين است و هر مصيبتى پيش از تو و بعد از تو در برابر آن كوچك و حقير است [12].
مصیبت همۀ خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله در واقع مصیبت ایشان است و بیتابی و فریاد و شیون و لطمه در مصیبت آنها پسندیده است و روش خود اهل بیت علیهم السلام و شیعیان در طول تاریخ اینگونه بوده است.
فَعَلَى الْأَطَايِبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمَا وَ آلِهِمَا فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتُذْرَفِ الدُّمُوعُ وَ لْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ وَ يَضِجَّ الضَّاجُّونَ وَ يَعِجَّ العَاجُّون[13]
پس باید بر (مصیبتهای) پاکان اهل بیت محمد و علی -درود خدا بر آنها و خاندانشان باد- گریهکنندگان گریه کنند و ندبهکنندگان فقط بر آنها ندبه و فغان کنند و برای مثل آن بزرگواران (که البته مثلی ندارند) باید اشک از دیدگان بارند و ناله و زاری و ضجّه و شیون از دل برکشند.
[1] نهج البلاغه(فیض الاسلام)، حکمت شماره 283، صفحه 1227.
[2]. مسكن الفؤاد عند فقد الأحبة و الأولاد، ص 43. و بحارالانوار، ج 75، ص 113.
[3]. همان، ص: 21. و بحارالانوار، ج 79، ص 116.
[4]. همان، ص: 19. و کافی، ج 2، ص 255.
[5]. همان، ص: 9. و ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 196.
[6]. همان، ص: 43. و مستدرک الوسائل، ج 2، ص 425.
[7]. همان، ص: 46. و کافی، ج 2، ص 91.
[8]. همان، ص: 48. و الخصال، ج 1، ص 191.
[9]. همان، ص: 52. و کافی، ج 3، ص 225.
[10]همان، ص: 102. و مستدرک الوسائل، ج 2، ص 461.
[11] . کافی، ج3، ص 224.
[12] نهج البلاغه(فیض الاسلام)، حکمت شماره 284، صفحه 1228.
[13]. دعای ندبه.
نوشته شده توسط گروه نهج البلاغه در روز پنجشنبه 1390/12/18 ساعت 5:58
من این مطلب را پسندیدم
|