به سایت تخصصی امیرالمومنین امام علی علیه السلام - ابوتراب - خوش آمدید. امیدواریم بتوانیم تحت توجهات آن حضرت در خدمت دوستان ایشان باشیم ... به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند ... به آسمان رود و کار آفتاب کند
. . .
   

 

 

 

شرح لقب

 

 

• [صفین] متن کامل پیمان صلح صفین ...

موضوع: جنگ های دوران حکومت

کلمات کليدي: صفین، عمروعاص، معاویه

 

متن کامل پیمان صلح صفین

 

1-      هر دو گروه راضی شدند که در برابر داوري قرآن سر فرود آورند و از دستورهاي او گام فراتر ننهند و جز قرآن چیزي آنان را متحد نسازد و کتاب خدا را، از آغاز تا پایان، در مسائل مورد اختلاف داور خود قرار دهند.

 

2-      علی و پیروان او، عبدالله بن قیس (ابوموسی اشعري) را به عنوان ناظر و داور خود برگزیدند و معاویه و پیروان او، عمروعاص را به همین عنوان انتخاب کردند.

 

3-      از هر دو نفر به بزرگترین پیمانی که خدا از بنده ي خود گرفته است میثاق گرفته شد که کتاب خدا را پیشواي خود قرار دهند و آنجا که داوري آن را یافتند از آن فراتر نروند و آنجا که داوري آن را نیافتند به سنت و سیره ي پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مراجعه کنند. به اختلاف دامن نزنند و از هوا و هوس پیروي نکنند و در کارهاي مشتبه وارد نشوند.

 

4-      عبدالله بن قیس و عمروعاص هر کدام از پیشواي خود پیمان الهی گرفتند که به داوري هر دو، که براساس کتاب و سنت پیامبر انجام گیرد، راضی شوند و نباید آن را بشکنند و غیر آن را برگزینند، و جان و مال و ناموس آنان در حکومت هر دو نفر، تا هنگامی که از حق فراتر نروند، محترم است.

 

5-      هرگاه یکی از دو داور پیش از انجام وظیفه درگذرد، امام آن گروه داور عادلی را به جاي او بر می گزیند، به همان شرایطی که داور پیشین را برگزیده بود. و اگر یکی از پیشوایان نیز پیش از انجام داوري درگذرد، پیروان او می توانند فردي را به جاي او برگزینند.

 

6-      از هر دو داور پیمان گرفته شد که از سعی و کوشش فرو گذار نباشند و داوري ناروا نکنند. و اگر بر تعهد خود عمل نکردند، امت از داوري هر دو بیزاري جوید و در برابر آنان تعهدي ندارد. عمل به این قرارداد بر امیران و داوران و امت، لازم و واجب شمرده شد و از این به بعد، تا مدت انقضاي این پیمان، جان و مال و اعراض مردم در امن و امان است. باید سلاح بر زمین نهاده شود و راهها امن گردد و در این مورد بین حاضر در این واقعه و غایب از آن تفاوتی نیست.

 

7-      بر هر دو داوراست که در نقطه اي میان عراق و شام فرود آیند و در آنجا جز کسانی که مورد علاقه ي آنان است حاضر نشوند و آنان تا آخر ماه مبارك رمضان مهلت دارند که امر داور را به پایان برسانند و اگر خواستند می توانند زودتر از آن موعد داوري کنند، همچنان که م یتوانند امر داوري را تا انقضاي موسم حج عقب بیندازند.

 

8- اگر هر دو داور بر طبق کتاب خدا و سنت پیامبر داوري نکنند مسلمانان به نبرد خود ادامه خواهند داد و هیچ تعهدي میان طرفین نیست. بر امت اسلامی است که به آنچه در این پیمان است عمل کنند و همگی در برابر کسی که بخواهد زور بگوید یا تصمیم به نقض آن بگیرد امت واحدي باشند.

 

آن گاه، به نقل طبري، از هر دو طرف ده نفر به عنوان شهود پیمان حکمیت را امضا کردند. در میان امضا کنندگان از جانب امیر المومنین علیه السلام اسامی عبدالله بن عباس، اشعث بن قیس، مالک اشتر، سعید بن قیس همدان، خباب بن ارت، سهل بن حنیف، عمرو بن الحمق خزاعی و فرزندان امام حسن و امام حسین علیهما السلام دیده می شود. پیمان نامه در عصر روز چهارشنبه هفدهم صفر سال 37تنظیم شد و به امضاي طرفین رسید.

هر دو داور تصمیم گرفتند که در سرزمین ازهر (اذرح (؟) - منطقه ي مرزي میان شام و حجاز) فرود آیند و در آنجا به داوري بپردازند و دو طرف چهارصد نفر به عنوان ناظر اعزام شدند که داوري را تحت نظر بگیرند.

 

آزاد کردن اسرا

چون کار نگارش و امضا و ابلاغ صحیفه به پایان رسید، امیر المومنین علیه السلام کلیه ي اسیران دشمن را به طور یکجانبه آزاد کرد. در حالی که پیش از آزاد سازي اسیران شامی، عمروعاص اصرار می ورزید که معاویه اسیران سپاه امیر المومنین علیه السلام را اعدام کند.وقتی معاویه کار بزرگوارانه ي امام رادید سخت به خود لرزید و به فرزندعاص گفت:اگرما اسیران رامیکشتیم درمیان دوست ودشمن رسوا میشدیم.

روش امیر المومنین علیه السلام با اسیران دشمن در هنگام نبرد به صورتی دیگر بود اگر فردي اسیر می شد او را آزاد می ساخت مگر اینکه کسی را کشته باشد که در این صورت به عنوان قصاص کشته می شد. و اگر اسیر آزاد شده اي براي بار دوم اسیر می گشت بدون چون و چرا اعدام می شد، چه بازگشت او به سپاه دشمن از نیت پلید او حکایت می کرد.

 _________________________________

با تصرف و تلخیص از کتاب فروغ ولایت

 

 

نوشته شده توسط طه حسن زاده در روز يکشنبه 1391/9/26 ساعت 13:21

من این مطلب را پسندیدم

امتیاز دهی

امتیاز این صفحه 3 از 1 نظر

• یکی از ستاره های زیر را انتخاب کنید.

 

ارسال نظر

نام*
ايميل
نظر*
کد امنيتي* 

سایر صفحات این موضوع

[صفین] مسئله حکمیت (2)

[صفین] مسئله حکمیت (1)

[صفین] نادانی متحجّرین

[صفین] نیرنگ تاریخی عمروعاص

[صفین] لیلة الهریر

[صفین] تحیّر شامیان از قدرت امیرالمومنین

[صفین] کشف عورت عمروعاص

[صفین] غلام معاویه دو نیم شد!

[صفین] نقشه ای برای امام مجتبی

[صفین] شمر در لشکر امیرالمومنین

[صفین] گریه معاویه برای اسلام

[صفین] روشنگری عمّار یاسر

[صفین] تذکرات امیرالمومنین قبل از جنگ

[صفین] شایعه ای که همه را فریب داد

[صفین] 20000 قاتل خلیفه!

[صفین] استدلال فقهی امیرالمومنین

[صفین] آخرین مذاکرات با معاویه

[صفین] رفتار امام پس از تصرف فرات

[صفین] خطبه ای که آتش به پا کرد!

[صفین] پیوستن دوست عمروعاص به امام

[صفین] بستن راه فرات بر لشکر امام

[صفین] عبور امیرالمومنین از کربلا

[صفین] نظر امام درباره سیاست

[صفین] جاسوس های معاویه

[صفین] اعتراض یک شهروند به امیرالمومنین

[صفین] پاسخ جالب عبدالله بن عمر

[صفین] نامه معاویه به چهره های مشهور

[صفین] ورود پسر نابغه به میدان

[صفین] سخنرانی انقلابی معاویه

[صفین] نامه نگاری با معاویه

[جمل] اوّلین سخنرانی امام در بصره

[جمل] واکنش امام به قتل زبیر

[جمل] چه کسی طلحه را کشت؟

[جمل] شتر عایشه

[جمل] شروع جنگ توسّط ناکثان

[جمل] سخنرانی تاثیرگذار

[جمل] تحریک زبیر توسط فرزند شوم

[جمل] ملاقات تاریخی علی و زبیر

[جمل] گفت و گوی جالب با عایشه،زبیر و طلحه

[جمل] اتمام حجّت با سران جمل

[جمل] حماقت مجدّد ابوموسی؛این بار در جمل

[جمل] جاه طلبی؛مقدّمه جمل

[جمل] قدرت و شجاعت بی نظیر امیرمومنان

 

   

پنل اعضاء

نام کاربری:

رمز عبور:

مرا به یاد سپار
رمز عبور را فراموش کرده ام
مزایای عضویت

عضویت در خبرنامه

ویژه نامه

تقویم شیعه

20 شوال

 دستگیری امام کاظم علیه السلام

در این روز هارون ملعون به مسجد النبی به ظاهر برای زیارت و در حقیقت برای دستگر نمودن حضرت موسی بن جعفر علیه السلام آمد و آن حضرت را از مدینه به بغداد فرستاد.

 

اوقات شرعی

 

آمارها

. تعداد كل بازديدها: 73697873

. تعداد كل بازديدكنندگان: 67076075

. بازديدهاي امروز: 518

. بازديدهاي دیروز: 5445

. كاربران آنلاين:

. محصولات فروشگاه: 221

. بحث های تالار گفتمان: 85

. کارهای کاربران: 185

. مقالات: 2021

. تصاویر: 112

. صوت: 401

 

صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما |   RSS | صفحه خانگي | معرفی به دوستان

تمامی کالاها و خدمات فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و تمامی حقوق برای مؤسسه ارمغان نگاه ژرف محفوظ می باشد. فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

استفاده از مطالب سایت بلا مانع می باشد، در صورت تمایل سایت ابوتراب را به عنوان منبع ذکر نمایید تا افراد بیشتری با سایت امیرالمومنین علیه السّلام آشنا گردند.

 

طراحي و اجراي پايگاه اينترنتي: